Lietotājvārds
Parole

Programmēšana kļūst par vienu no mūsdienu pamatprasmēm

Mūsdienās, neatkarīgi no izvēlētās profesijas, ir vērts apgūt programmēšanu. Tā attīsta loģisko, algoritmisko un analītisko domāšanu, kā arī uzmanību, pacietību un spēju ieraudzīt kopsakarības.

Reemigrējošo ģimeņu bērniem skolās nepieciešams pārejas posms

Katru gadu aptuveni 800 skolēnu ģimenes atgriežas uz dzīvi Latvijā. Tās bieži sastopas arī ar grūtībām iekļauties mācībās un saziņā ar apkārtējiem skolā, jo izglītības sistēma atšķiras no tās, kas bija mītnes zemē.

Izplatīts mīts – vispirms apgūt dzimto valodu, tikai tad citas

Cilvēkam pieaugot, spējas apgūt svešvalodas pakāpeniski samazinās. Tāpat virkne pētījumu liecina, ka, apgūstot vairākas svešvalodas, tiek sekmēta kognitīvās domāšanas attīstība.

Efektivitāti var sasniegt arī pavisam mazā skolā

Raunas vidusskolas direktors Edgars Plētiens uzskata, ka Latvijas skolām ir pietiekami liela autonomija skolu lietas sakārtot pašām, taču ir arī dažas sistēmiskās lietas, kuras ir jāpārdomā nacionālā līmenī.

Stop-motion animācija Ekziperī zinātnes un IT vasaras skolā

Ilze Ruska – profesionāla animatore, grāmatu ilustratore un datorgrafikas māksliniece. Ar multiplikāciju Ilze nodarbojas jau 30 gadus, no kuriem 20 – māca animāciju bērniem. Tāpat viņa ir arī bērnu un jauniešu animācijas festivāla “DEBESSmANNA” organizatore un idejas iedvesmotāja.

Direktora vietniece: Skolotājam jāmīl bērni un dzīve

Lai celtu pedagogu prestižu sabiedrībā, apkārtējiem ir jāredz pašapzinīgs skolotājs ar iztaisnotu muguru un cieņpilnu attieksmi pret sevi. Skolotājs, kurš mīl bērnus un dzīvi. Lai risinātu pedagogu trūkuma problēmu visā Latvijā un motivētu jauniešus izvēlēties šo profesiju, jāsavienojas vairākiem apstākļiem – valsts prioritātei, gribai un rīcībai gan risinot dzīvojamā fonda jautājumu, gan radot apstākļus, kad pedagoģijas studijās var iestāties tikai labākie. Tā nav utopija, pārliecinoši saka Līvānu 1. vidusskolas direktora vietniece, Neatkarīgās izglītības biedrības pārstāve Inese Magdaļenoka. Viņa uzsver, ka skolotājam ir jābūt kā radaram, kuru vada mīlestība.

Direktore: skola pārdzīvojusi reketa, kredītu buma un vairāku smagu finanšu krīžu laikus

“Patnis” ir viena no pirmajām un lielākajām privātskolām Latvijā, kas maija nogalē svin savu 25. dzimšanas dienu. Skola darbību uzsāka ar 22 skolēniem, bet šobrīd skolā visos līmeņos mācās vairāk nekā 650 audzēkņu vecumā no 1,5 līdz 20 gadiem. Skolas dibinātāja, Dr.paed. Zane Ozola, stāsta par skolas izaugsmi un galvenajiem sasniegumiem.

Pedagoģe: Strādājot ar bērniem, nevis papīriem, ir pavisam cita atbildība

Skolotāja profesijā var īstenot savas idejas un redzēt darba augļus, un, lai gan šajā darbā ir liels izdegšanas risks, to raksturo nebeidzams radošums un attīstība, turklāt ir neskaitāmas lietas, ko skolotāji var mācīties no saviem skolēniem, piemēram, prieku par mazām lietām. Pēc 15 skolā pavadītiem gadiem rozā brilles ir pazudušas, taču pārliecība par izvēlēto profesiju un atbildības sajūta tikai pieaug, stāsta Rīgas Klasiskās ģimnāzijas pedagoģe Olga Karpicka-Ribačova, kura ir matemātikas un latviešu valodas skolotāja sākumskolā, kā arī 3. klases audzinātāja. Viņa piebilst, ka nav vienotas formulas tam, kāds ir labs pedagogs, bet uzskata, ka šajā profesijā neiztikt bez zinātkāres, radošuma un līdera dotībām.

Direktora vietniece: Skolotājs ir pēdējais bastions

Bērni vislabāk apgūst jaunas lietas, ja metodes tiek dažādotas, stāsta Rūjienas vidusskolas direktora vietniece mācību darbā Nelda Jaunzeme. Viņa norāda, ka skolotāji mūsdienās nereti ir kā pēdējais bastions, kam jāspēj tikt galā ar daudzām lietām – ikdienā vispirms jārisina skolēnu emocionālie un savstarpējo attiecību jautājumi, pat sociālās problēmas, lai varētu nonākt līdz zināšanu apguvei. Tomēr šie izaicinājumi vienlaikus ir arī profesijas priekšrocības, jo skolotāja darbā nav divu vienādu dienu - no vilšanās par kādu neizdošanos līdz gandarījumam par paveikto laiks dažkārt mērāms ne stundās, bet minūtēs.

Skolas direktore: Bērni nav āboli, kas nogatavojas kokos

Ekoskolas Zaļais karogs, senas un izkoptas tradīcijas un cieša sadarbība starp skolēniem, skolotājiem, skolas vadību un vecākiem – tā dažos vārdos var raksturot Rīgas 69. vidusskolu.

LU docente: Pedagogu trūkums liecina, ka skolotāju izglītībai jābūt elastīgākai

Valstī trūkst simtiem pedagogu – šādi virsraksti rotāja neskaitāmas publikācijas medijos pagājušā gadā un situācija nav mainījusies arī šogad.

Pedagoģe: Mana mēraukla ir sirdsapziņa!

Pagājušajā nedēļā Latvijas skolās notika angļu valodas eksāmens.

Pedagoģe: Skolotājs var iedvesmot un palīdzēt piepildīt sapņus!

Skolotāja darbā ir tik liels emocionālais gandarījums, kādu reti var iegūt citā profesijā, stāsta pedagoģe Vitnija Kokoreviča.

No ziliem matiem līdz roku graizīšanai. Kāpēc pusaudži to dara?

Kas Tev ir mugurā! Kā Tu izskaties! Ārprāts, zili mati! Man ir kauns, lūdzu pārģērbies!

Grūtāk, bet interesantāk

Viens no Skola2030 mērķiem ir mainīt uzsvaru no sasniegumu vērtēšanas uz snieguma vērtēšanu.

Skolēnu nesekmības dažādie iemesli

Rit 2018./2019. mācību gada 2. semestris, kuru daudzi no skolēniem atkal sākuši ar jaunu sparu, lai semestra noslēgumā uz liecībām saņemtu maksimāli augstus vērtējumus un mēģinātu tikt galā ar tiem mācību priekšmetiem, kas pirmajā semestrī ir sagādājuši grūtības.

Es ticu, ka tev izdosies

Pozitīva un konkrēta atgriezeniskā saite veido zinātniski pierādītu pamatu skolēna izaugsmei. Šo nozīmīgo instrumentu ikviens skolotājs var lietot jau šobrīd katrā stundā. Lai atgriezeniskā saite nestu gaidīto rezultātu, vēlams ievērot dažus pamatprincipus.

Pusaudžu grūtniecība. Vai bērns var sabojāt dzīvi?

Vecākiem bieži vien šķiet, ka jaunieši ir pietiekoši izglītoti reproduktīvās veselības jautājumos, tomēr realitātē ļoti daudzās ģimenēs jauniešiem pietrūkst atbalsta un drošības sajūtas, tāpēc drošība tiek meklēta, veidojot attiecības.

Formatīvā vērtēšana – kas tas ir?

Saskaņā ar pilnveidoto mācību saturu un pieeju būtiski palielinās formatīvās vērtēšanas loma.

Skolotāja: Pedagoga profesija neļauj novecot

Ja esi atvērts darbam un apkārt notiekošajam, tad pedagoga profesija sniedz milzīgas personības attīstības iespējas.

Kā ievērot taisnīguma principu, audzinot vairākus bērnus

Vecāku attiecības ar katru no bērniem ir citādākas, jo atšķiras gan bērnu rakstura īpašības, gan arī vecums.

Pedagoģe: Mūsu profesija nav grūtāka kā citas

Nesen publicētajā pētījumā par skolu reitingiem secināts, ka eksāmenu atzīmes nav izcilākais skolas kvalitātes rādītājs, jo nerāda individuālo izaugsmi.

Noteikumi, kas jāievēro ikvienam interneta satura veidotājam

Mūsdienu interneta laikmetā satura veidotāji nereti izvēlas iet vieglāko ceļu un sociālajos tīklos publicēt internetā atrodamu saturu, tādējādi pārkāpjot autortiesības.

Kā iedrošināt kautrīgu un klusu bērnu?

Lai gan kopumā kautrīgums nav slikta rakstura īpašība, tā tomēr bērnam var traucēt iegūt draugus un justies iederīgam.

Skolotājas pieredzes stāsts: 100 deči kā dāvana Latvijai un gandarījums par savu profesiju

Skolotāja Annele Slišāne Latvijai simtgadē dāvina unikālu un personīgu dāvanu - 100 nedēļās 100 dažādos materiālos tapušus 100 dečus un to stāstus latgaliešu un latviešu rakstu valodās.

Kā rīkoties, ja bērns aizrāvies ar spēlēm?

Intereses zudums par apkārt notiekošo, pie datora zilā ekrāna vai lūkojoties viedierīcē pavadītās garās stundas, noslēpumainība, aizkaitināmība un citas bērna uzvedības izmaiņas.

Skolotāja: Vēlos augt kopā ar savu klasi!

Skolotājai Elenai Koshelevai ir doktora grāds ekonomikā, ko viņa ieguvusi savā dzimtenē – Krievijā.

Mūziķis Juris Kaukulis: Skolotājs var būt bērna elks

Mūziķi Juri Kaukuli un viņa izpildītās dziesmas zina daudzi, taču ne visi zina, ka viņš savulaik bijis arī pedagogs, 13 gadus strādājot mūzikas skolā.

Fizikas un matemātiskas skolotājs: Tas ir stereotips, ka visi skolotāji saņem maz

Laikā, kad Aleksandrs Vorobjovs strādāja par žurnālistu, viņam nebija pat domu par pedagoga profesiju.

Matemātikas skolotāja: Pedagoga profesija ir skaista un prestiža!

Strādājusi par skolotāju, bet tad pievērsusies biznesam, un pavisam nesen – atgriezusies darbā skolā, tikai šoreiz ar lielāku pieredzes bagāžu un daudz praktiskiem piemēriem par to, kur un kā dzīvē noderēs matemātika.

Ceļā uz mūsdienīgu izglītību – skolotājs kā mācību procesa vadītājs

Ap tūkstoš skolotāju no visas Latvijas 27. septembrī pulcējās Rīgā uz Skola2030 rīkoto konferenci “Lietpratība pamatizglītībā”, lai klātienē iepazītos ar pilnveidotā mācību satura un pieejas dažādās mācību jomās ieviešanu un pilotskolu pieredzi.

Kas bērniem jāzina par saziņu ar svešiniekiem?

Bērniem uzsākot skolas gaitas un sākot lietot mobilās ierīces, vecākiem jārēķinās, ka atvasēm nāksies apgūt saskarsmes un komunikācijas prasmes ne tikai ar klasesbiedriem un draugiem, bet arī svešiniekiem.

Vai līdz ar pirmo skolas somu bērnam vajadzīgs arī pirmais mobilais telefons?

Daļai Latvijas ģimeņu šis septembris būs īpašs – viņu bērni uzsāks pirmās skolas gaitas.

Vērtīgas atziņas vecākiem: kā vairot bērna prieku mācīties?

Gaidot uz pārmaiņām izglītībā, arī paši vecāki ik dienas var palīdzēt vairot bērnu zināšanas un prieku mācīties.

Nozīmīgākās pārmaiņas pilnveidotajā mācību saturā

Kas jāzina par plānotajām izmaiņām izglītības saturā? Atbild Skola2030 mācību satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa.

Bērns negrib apmeklēt pulciņus. Vai piespiest?

Ir bērni, kuri ātri vien atrod savu īsto ārpusskolas nodarbošanos, bet ir arī tādi, kuri pulciņus maina citu pēc cita un nekur īsti nevēlas uzkavēties.

Kāpēc bērns melo, un kā veicināt patiesības teikšanu?

Bērnu melošana ir viens no jautājumiem, kas ļoti satrauc vecākus. Nereti rodas sajūta, ka ar šo problēmu ir grūti vai pat neiespējami cīnīties.

20 lietas, kas jāizstāsta bērniem par Atmodas laiku

Jaunākā no Latvijas simtgades filmu programmas kinolentēm ir ģimenes filma par 1989. gada vasaru.

Biežāk pieļautās vecāku kļūdas jeb atņemt un sodīt nav risinājums

Bieži vien vecāki, ierobežojot bērna virtuālajā vidē pavadīto laiku, pieļauj kļūdas, jo nezina, kā rīkoties situācijās, kad bērns vairs neklausa vecāku lūgumam nolikt malā viedierīci.

Profesore Zanda Rubene: Vai Millenium paaudzei ir svarīga izglītība?

Jēdziens Millenium jeb Y paaudze ir daudzkārt dzirdēts plašsaziņas līdzekļos, tiek atspoguļoti dažādi pētījumi par šo paaudzi un izdarīti secinājumi.