Valstī ir arī piecas sākumskolas, kurās nemācās absolūti neviens bērns, kuram angļu valoda būtu dzimtā, vēsta laikraksts The Independent.

Pērn Anglijas skolās mācījās 1,1 miljons skolēnu, kuri ģimenēs pārsvarā runā nevis angļu, bet kādā citā valodā. Gada laikā šādu bērnu skaits ir pieaudzis par 54 000, un tas tikai atspoguļo tendenci, kas novērojama vēl kopš pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu nogales. Tolaik skolās mācījās ne vairāk kā pusmiljons bērnu, kuriem angļu valoda nebija dzimtā, bet pašlaik, pateicoties tam, ka Lielbritānijā turpina ieplūst viesstrādnieki gan no trešās pasaules valstīm, gan Austrumeiropas, to skaits strauji turpina pieaugt.

The Independent uzsver, ka daudzi skolu direktori situāciju, kad klasēs daļai skolēnu angļu valoda nav dzimtā, vērtē pozitīvi. Viņi norāda, ka ļoti bieži tieši šie bērni ir paši uzcītīgākie un viņu augstais sekmju līmenis liek cītīgāk mācīties arī tiem, kuriem angļu valoda ir dzimtā. Tāpat pozitīvi tiek vērtēts tas, ka šo skolēnu klātbūtne ļauj paplašināt kultūras apvāršņus, dod iespēju vairāk uzzināt par dažādu pasaules valstu vēsturi un tautu tradīcijām.

Kritiķi gan norādījuši, ka pārāk liels ieceļotāju skaits klasēs var novest pie tā, ka tiek apgrūtināta skolotāju komunikācija ar skolēniem. Turklāt, vismaz sākumskolā, kamēr ieceļotāju bērni vēl pietiekami augstā līmenī nav apguvuši angļu valodu, skolotājiem nākas viņiem pievērst papildu uzmanību, vairākkārt skaidrot mācību vielu, kas noved pie tā, ka novārtā tiek pamesti angļu valodas zinātāji.

Tiptonas pilsētiņas sākumskola ir viena no piecām skolām, kurās nemācās neviens skolēns, kuram angļu valoda ir dzimtā - lielākoties bērnu vecāki ir ieceļotāji no Pakistānas un Bangladešas. Šīs skolas direktore Melānija Gī (Melanie Gee) gan noliedz, ka bērni izjustu īpašas valodas problēmas. "Lielākā daļa mūsu darbinieku prot runāt arī šajās valodās, taču jau bērnudārzā bērniem tiek intensīvi mācīta angļu valoda, viņi to apgūst ļoti strauji un jau pēc pāris nedēļām spēj sazināties. Visas mācību stundas notiek angļu valodā un skolēniem nekādu problēmu nav - darbinieki savas valodu zināšanas izmanto, lai sarunātos nevis ar bērniem, bet viņu vecākiem, kuri bieži vien neprot angliski," saka direktore.