Jaunuzņēmumi ir sevi pierādījuši

Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) studiju programmas “Starptautiskais bizness un jaunuzņēmumu darbība” docētājs Kristaps Zaļais skaidro, ka jaunuzņēmumi strauji attīstās tieši pēdējā desmitgadē, un viens no galvenajiem iemesliem ir veiksmīgie piemēri – uzņēmumi, kas sevi jau ir pierādījuši un kuru dibinātāji ir pasaulē slaveni un apbrīnoti. Šobrīd jau ir daudzi globāli veiksmes stāsti. Izaugsmes pirmrindnieku vidū var minēt Snapchat, Transferwise u.c. Piemēram, 80 miljonu eiro vērtais jaunuzņēmums Cazoo nodarbojas ar it kā labi zināmu biznesu – internetā tirgo automašīnas. Tomēr šis jaunuzņēmums dod iespēju pircējam arī visu automašīnas apskati un pārbaudi veikt attālināti, un 72 stundu laikā jau nopirkts auto ir pie klienta durvīm. Arī no Latvijas ir cēlušies vairāki savu stabilo tirgus vietu iekarojuši jaunuzņēmumi kā Sonarworks, kas nodrošina kvalitatīvu klausīšanās pieredzi gan mūzikas radītājiem, gan klausītājiem, Printful, kas ir drukas ārpakalpojumu jeb drop-shipping uzņēmums un citi. 

Līdzinies izcilniekiem

Šie veiksmes stāsti uzrunā jauniešus un aicina līdzināties izcilniekiem, izvēlēties līdzīgu izaugsmes un karjeras ceļu, lai sasniegtu tos pašus vai vēl augstākus biznesa panākumu mākoņus. Vēl svarīga, kā stāsta Kristaps Zaļais, ir ļoti dinamiskā un modernā jaunuzņēmumu  darba vide, kas piesaista daudzus jaunos uzņēmējus vai jauniešus, kuri vēl nav izvēlējušies savu dzīves ceļu. Viņi to novērtē un izvēlas kā labu un interesantu darba vietu, kur pavadīt savu ikdienu. Cits aspekts, kas palīdz jaunuzņēmumu veidošanā ir Latvijā un citur pasaulē izveidotie atbalsta instrumenti un programmas.

Viens no mehānismiem, kas veicina un palīdz jaunuzņēmumu izveidē ir biznesa inkubatori. Kristaps Zaļais stāsta, ka viens no tiem tiek veidots arī RSU, un šis biznesa atbalsta projekts aug un attīstās.

“Esam jau pavisam tuvu atklāšanai. Diemžēl notikumi pasaulē, mums liek domāt, ka tā būs vēlāk, nekā vēlējāmies. Bet, kā jau minēju, līdz šim ir padarīts liels darbs - esam iekārtojuši savas telpas, esam izveidojuši normatīvos aktus, kā arī izstrādājuši pasākumu plānu šim gadam, kurā gan ir iespējamas korekcijas. Aktīvi strādājam pie biznesa inkubatora nosaukuma un vizuālās identitātes, un jau esam uzrunājuši pirmos iespējamos partnerus un uzsākuši dažādas sadarbības formas, kas noteikti būs ļoti noderīgas un interesantas mūsu studentiem,” stāsta Kristaps Zaļais.

Docētājs uzskata, ka jaunuzņēmumu dibināšana ir ceļš, kā jaunieši no Latvijas var iekļūt pasaules biznesa apritē, jo šajā vidē galvenais mērķis ir strauji augt, attīstīties un mērogot (no angļu valodas scaling) savu uzņēmumu, kas nozīmē, ka jau no pirmās dienas tiek domāts par dažādu valstu tirgiem un iespējām savu produktu attīstīt starptautiski.

Gribi izmēģināt savus spēkus? Spied ŠEIT.

Reklāmraksts