Lietotājvārds
Parole
Ne visi spriedēji un runātāji šodien spēj izprast mūsdienu skolēnu vajadzības pēc ilgtspējīgas izglītības.Tāpēc jādod iespēja izteikties radošiem cilvēkiem, kas sevi parādījuši kā jaunu ideju īstenotāji tās pārvēršot praktiski pielietojamos objektos.Fakts, bet... Vēl 6.klasē matemātikā skolēns nezina, kas ir formula un kā to pielietot dzīvē.Daudzas elem.lietas tiek dabaszinībās pasniegtas sarežģīti/pavirši/formāli/bez skaidrojuma un demonstrējumiem.Kur lai bērns gūst izpratni par īstenību un lietu kārtību dabā ? Vai tāds var kļūt radošs, kas pēc nejaušības principa ieķeksējis testā kādu aplīti?Un tā gadu no gada.Vai var būt kreatīvs, ja līdz tam nav smadzeņojis uzdevumus un trenējis loģiku un izpratni?Arī praktisku darbu tāds cilvēks nespēs veikt!Staigās uz tuvāko dienestu pēc finansu palīdzības!Varēs tēlaini un angļu valodā izstāstīt savas vēlmes pēc pabalsta!
Pievienojos tiem, kas uzskata, ka jāmaina pati izglītības sistēma.Mēs 8 gados iemācījāmies vairāk, nekā šobrīd apgūst 9 gados.Jā mēs arī sestdienās apmeklējām skolu, tāpēc bijām pieraduši pie darba.Skolēna darbs ir mācīšanās.Nevis tusiņi un burziņi gar gaiteņu sienām un vestibilos.Nav pieļaujams, ka IZM iesaka skolās minimizēt mājasdarbu skaitu un apjomu, lai skolēni stundās nepiekustu un varētu doties uz pulciņiem,lai tur būtu spējīgi sprigani lēkāt sporta vai deju zālē. Arī es apvienoju mācības 2 skolās.Tāpēc tagad protu spēlēt muz.instrumentus.Kaut arī cietu no astmas, neviens man neļāva samazināt mācību slodzi un izvairīties no mājas darbiem.Vai bija grūti? Jā.Bēt tā rūdās tērauds un zēns kļūst par īstu vīru! Kauns, ka patreiz tikai ar naudu spējam ievilināt jaunieti amatu("Jauniešu iespēju programma") skolā profesijas apguvei!!!Jo, izdarot Lāča pakalpojumus, līdz tam esam radinājuši dīkai patērētāja dzīvei.Neviens jau nelika kāju priekšā arī līdz tam, lai jaunieši nopietni apgūtu arodu.Bet izlutināti un slinkuma mākti tie pārņemti ar internetspēlītēm, dzīvo nerealitātes pasaulē un nezina kas ir darbs !
Arī es sava bērna sešos gados uzskatīju, ka rīkojos atbilstoši viņa sajūtām un zināšanu apjomam, aizsūtot uz 1.klasi. Kaut man citi teica, lai tā nedarot.Biju pārliecināta, ka zinātkāram un apķērīgam-visu spējīgam bērnam ir jāatdalās no bērnudārznieku bara.Kaut gan starp sešgadniekiem tur bija arī daži 7 un 8 gadus veci bērni.Tos varēja atpazīt jau no tālienes pēc auguma garuma un luteklīšu niķiem.Bet stāsts nebūs par viņiem.... Laikam ejot mans dēls sastapās ar skolas nežēlīgo rutīnu un pirmspensijas skolotāju nespēju izprast bērna bērnības vēlmes.Skolā bija iespēja uzzināt daudz interesanta, bet bija grūti nosēdēt vienā pozā uz koka krēsliem, grūti izturēt skolotāja uzsaucienus: "Esiet klusi!" , grūti pierast pie zvanu trokšņa un daudzajiem aizliegumiem starpbrīžos neskriet pa gaiteni utt.Turpmākajos mācību gados arvien mana bērna zinātkāre un prieks par skolas gaitām saruka.Bija apnikušas vecās apkopējas un dežurantes ar viņu rāšanos, pašpietiekamās skolotājas un brutāli egoistiskais sporta skolotājs - zuda cerības, ka jel kāds būs ieinteresēts mana bērna labsajūtā un personības izaugsmē.Arī citi klases biedri ārdījās un apsaukājās, nezinot kā garlaicīgo, vecmodīgi pārspīlēto pieaugušo prasību vidū atrast bērnības saulainos mirkļus.Katrs pēc savas neaudzinātības un antisociālās pieredzes.Manam bērnam šķita dīvaina tāda par vi u vecāku bērnu plosīšanās un ākstības.Taču arī viņš drīz apjauta, ka izdabāšana, pielīššana skolotājiem un pakalpošana vecajām kundzītēm ir sava veida labklājības garantskolā.Ar izmisumu vēroju, ka atbalsta personāls( psihologs, klases audzinātāji) ir formāli amati un nevar atļauties pievērst uzmanību bērnu garīgajai pašsajūtai.Sociālais pedagog ir kā policists, kas rūpējas par pieaugušo = skolas darbinieku labsajūtu un mieru.Man radās iespaids, ka skola ir pansionāts vecajai izgljtības sistēmas gvardei.Arī pilsētas IP radošo un dzīvespriecīgo bērnu vecāki neko nevarēja panākt, jo arvien ierēdņiem bija svarīgs paštaisnums un vienvirziena domāšana.Tagad manam bērnam ir 12 gadi.Nekas viņu neinteresē.Ja varētu, viņš skolu vispār neapmeklētu.Jau no bērnudārza laikiem viņš zina kādu profesiju vēlas apgūt un uzskata ka tam nav vajadzīga apmācība skolā.Vienīgais ko viņš saka:"Žēl, ka jau tagad nav 18 gadi, lai varētu sākt strādāt un saņemt darba algu. Tagad 100% esmu pret sešgadnieku došanos uz institūciju ar nosaukumu skola ,tādu kāda tā ir šobrīd. Tomēr , kas interesanti, manos rados bērni ir piedzīvojuši citu apmācības modeli.Bērnudārzs atradās turpat līdzās sākumskolai un tika savienots ar vienu kopīgu gaiteni.Tie paši skolotāji mācīja pirmsskolēnus un sākumklases.Turpat līdzās bija iespēja novērot ģeogrāfijas skolotāju ar karti vai globusu rokās, dabaszinību pasniedzēju ar augu un dzīvnieku attēliem, kopīgs bija sporta un brīvā laika organizators.Jau agri bija iepazīts mediķa kabinets un laipnās pavārītes.Skaļā skolas zvana vietā dziedāja putniņš.Tad skolēni zināja stundu sākumu un beigas, bet mazajiem bērniem nekas nelika satraukties.Kāpēc tagad tā nevarētu būt? Tik daudzi labestīgi un dzīvē daudz sasniegušie šīs skolas absolventi ar labu vārdu atceras šo modeli.Arī citviet dzirdēts, ka tuvu esošā skola bērnudārzniekam šķiet pazīstama un saprotama, ja viņš redzējis kā vecākie bērni, arī māsas vai brāļi, no tās iznāk apmierināti un garīgi izlīdzsvaroti.Nekas nerada bailes, jo tepat līdzās viss pa bērnudārza logiem un pagalmā bijis ikdienā vērots. Labas atsauksmes ir arī tur, kur mazie ir atsevišķā skolas korpusā. Ārzemēs bērns 3 gados dodas uz izglītības iestādi=skolu,kurā nav zvanu, bet ir bērnudārza programma un iespējas gulēt diendusu.No 6-gadnieka uz 7-gadīgā bērna apmācību viņš pāriet nemanāmi, jo prasības pieaug, tiek attīstīts radošums un kompetences.Bet vēl aizvien svarīga ir katra bērna garīgā labsajūta vispirms un tikai pēc tam tiek aprakstīti un analizēti mācību sasniegumi.Bērni netiek traumēti, ja nespēj tik ātri vai tik daudz kā citi apgūt zināšanas vai prasmes.Nepacietīgākajiem vecākiem tiek paskaidrots, ka ,to ko var Patriks, Džonītis agūs vēlāk, bet pamatīgāk!!! Un visiem ir labi!Bērni bez stresa ieiet pieaugušo pasaulē.Pedagogi pa ietīgi strādā un priecājas par mazākiem un lielākiem sasniegumiem.Vecāki ir apmierināti, jo nav vajadzības iexpringt par to, ko jau kāds dara. Vai par to nevajadzētu padomāt arī mūsu valdībai?Nu vismaz tiem, kas izstudējuši nedaudzajās skopajās budžeta vietās pedagoģijā un vadībzinībās.
Vai mūsu valstī kāds ieklausās ko saka skolotāji un vecāki? Ja IZM grib kaut ko reformēt, tad dara to kaut vai reformas pēc. Un ies tie nabaga bērni skolā, būs tās gatavas 6-gadniekiem, vai nebūs, jo tas ir naudas jautājums. Pie tam par šo 6-gadnieku apmācību samaksa būs kā pirmsskolas skolotājam, gan redzēsiet. Kā bija ar mapēm? - piemaksas tik un tā nepielika, kaut arī likumdošana paredz ko citu.. Darba stundu skaitu palielināja PRETLIKUMĪGI! Bet mums pasludināja, ka tā var darīt - nepalielinot algu (par 1 kontaktstundu) palielina darba stundu skaitu. Nez kuram šī ģeniālā doma pie dzima? Patiesībā bija taču jāslēdz jauni līgumi!!! Priekš kam likt šos bezjēdzīgos rakstus? Nekas taču uz labu nemainās. Paliek arvien grūtāk strādāt dēļ šīm nebeidzamajām nekam nevajadzīgajām deformētajām "reformām".
Skolas neatbilst musu berniem. Ne psihologiski ne ka savadak. Gramatas jau 2. klase bez definicijam, piemeriem-ta ka berns pats varetu saprast. Jamacas dazas dienas viena viela-kamer berns izprot jau nakosa tema jabaz galva! Kur logika?!? Reti kurs skolotajs paskaidro, ja berns nesaprot kadu temu!!! Kas tas par skolam tagad??? 90.tajos gados bij vieglak, ka berniem visu saprast, jo vienu temu nema 6 menesus....lai lidz berna pratam tas aizietu!!!
Jāmaina programma un viss liekais jāizmet lauka, tad nebūs tik ilgi jāmācās un nebūs jādomā bērnus ātrāk laist skolā.
Neredzu jēgu laist skolā sagatavotu bērnu, jo 1.klasē skolotāji strādā ar nesekmīgajiem, bet pārējie izlaižas.
Patiesībā jau bērni tagad uzsāk mācības no 6 gadu vecuma- bērnu dārzā notiek lasītprasmes, zīmēšanas, sporta, rakstīšanas un matemātikas nodarbības, atbilstoši bērnu vecumam un atbilstošās telpās, ar iespēju pagulēt, atpūsties un parotaļāties. Kādēļ par katru cenu šī apmācība un 6 gadus vecie bērni ir jāiespiež skolas telpās? Labāk izveidot kritērijus zināšanās, ar kādām bērns beidz mācības bērnu dārzā.
Esmu neizpratnē 14.11.2016. 21:12:29
Un kāds ir mērķis tam, lai 18 gados jau būtu pabeigta 12. klase? Lai ātrāk sāktu strādāt? Pa kuru laiku, ja jaunieši mācīsies augstskolā? Pa kuru??? Augstskola vairs nav parastā skola, kuru var apvienot ar pulciņiem u.c. aktivitātēm. Un pēc tam žēlojas, kāpēc tik neizglītoti speciālisti ienāk darba tirgū. Viens no iemesliem- netiek dots laiks mācīties!
Sāku iet skolā no 6 gadu vecuma. Mana dzimšanas diena ir decembra otrā puse pirms Ziemassvētkiem. Pašlaik eju 11.klasē, man ir 16 pagaidām. Manā klasē iet jaunieši, kuriem nupat kā palika 18. Manuprāt, runa nav par to, cik gados kurš bērns iet uz skolu, tas viss ir atkarīgs no bērna individuāli, jo ne visi bērni ir gatavi jau ar sešiem gadiem sākt mācības. Vispirms ir jāpārskata un jāizmaina pati izglītības sistēma, jau pašos pamatos tai ir daudz mīnusu. un tikai tad var runāt par mācību gada uzsākšanu ar sešiem gadiem.
Ja bērnam gadi mainās augustā, tad gan šķiet, ka tie 6 būs tuvāk 5ciem, nekā sešiem. Var jau būt, ka daži ir spējīgi, daži - nē. Jāskatās pēc situācijas. Bet žēl gan tik mazus mocīt!
IZM ir jādomā par valsts nākotni. 1. Pamatskolā 9 gadu vietā pilnīgi pietiktu ar 8 gadiem. Ir jāizmet mākslīgi iebīdītie mācību priekšmeti. Tad 6 gadīgi bērni nebūs jātriec uz skolu. Tad 19 gadīgi jaunieši nesēdēs skolas solā, bet sāks strādāt un maksāt nodokļus. 2. Pašreiz izglītības sistēmā svarīgākais nav mācību saturs (kāds jau nu ir izveidots, tāds ir), bet gan skolotāju darba algas. Ja skolotāju darba algas nebūs 1,25 reizes lielākas par valstī vidējo darba algu, tad par izglītības saturu un kvalitāti vispār nevar būt runa (par tik zemām algām, kā pašreiz, strādās tikai muļķi, kuri, iespējams, ir muļķi ”de facto”). Plāni par kompetenču izglītību pašreiz ir klaji murgi, aiz kuriem, diemžēl, jau ir ieplānota valsts budžeta nauda. Atkal viss būs pa vecam. Tiks drukāti lobēti mācību līdzekļi. Tiks izveidoti jauni ”projektu rakstāmgaldi” ar augstām algām. Atkal IZM ierēdņi savā apmaksātā darba laikā braukās apkārt un lasīs kursus, prasot augstus honorārus. 3. Ja augstākā izglītība Latvijā būs augstas maksas izglītība (neklātienes un nepilnā laika augstākā izglītība ir pieejama tikai par maksu – 10 semestri katrs par 600 EUR), tad Latvijas valsts nākotne ir apdraudēta kvalificētu speciālistu trūkuma dēļ. Ja augstākām mācību iestādēm un arodizglītības iestādēm, cīnoties par valsts apmaksātām budžeta vietām, arī turpmāk atļaus izdomāt nevienam nevajadzīgas mācību programmas, tad Latvijas valsts nākotne ir apdraudēta – nevar taču nosaukt par speciālistu cilvēku, kurš nevienai darba vietai nav vajadzīgs.ddddd
IZM ir jādomā par valsts nākotni. 1. Pamatskolā 9 gadu vietā pilnīgi pietiktu ar 8 gadiem. Ir jāizmet mākslīgi iebīdītie mācību priekšmeti. Tad 6 gadīgi bērni nebūs jātriec uz skolu. Tad 19 gadīgi jaunieši nesēdēs skolas solā, bet sāks strādāt un maksāt nodokļus. 2. Pašreiz izglītības sistēmā svarīgākais nav mācību saturs (kāds jau nu ir izveidots, tāds ir), bet gan skolotāju darba algas. Ja skolotāju darba algas nebūs 1,25 reizes lielākas par valstī vidējo darba algu, tad par izglītības saturu un kvalitāti vispār nevar būt runa (par tik zemām algām, kā pašreiz, strādās tikai muļķi, kuri, iespējams, ir muļķi ”de facto”). Plāni par kompetenču izglītību pašreiz ir klaji murgi, aiz kuriem, diemžēl, jau ir ieplānota valsts budžeta nauda. Atkal viss būs pa vecam. Tiks drukāti lobēti mācību līdzekļi. Tiks izveidoti jauni ”projektu rakstāmgaldi” ar augstām algām. Atkal IZM ierēdņi savā apmaksātā darba laikā braukās apkārt un lasīs kursus, prasot augstus honorārus. 3. Ja augstākā izglītība Latvijā būs augstas maksas izglītība (neklātienes un nepilnā laika augstākā izglītība ir pieejama tikai par maksu – 10 semestri katrs par 600 EUR), tad Latvijas valsts nākotne ir apdraudēta kvalificētu speciālistu trūkuma dēļ. Ja augstākām mācību iestādēm un arodizglītības iestādēm, cīnoties par valsts apmaksātām budžeta vietām, arī turpmāk atļaus izdomāt nevienam nevajadzīgas mācību programmas, tad Latvijas valsts nākotne ir apdraudēta – nevar taču nosaukt par speciālistu cilvēku, kurš nevienai darba vietai nav vajadzīgs.
Arī šobrīd ir iespēja sākt skolu no 6gadu vecuma, visi gribētāji - lūdzu! Uz priekšu!
Tādā gadījumā ir taču iespēja uz skolu neiet, ja bērns nav gatavs.
L.L. @Raimonfs 14.11.2016. 12:22:52
Jauki, ka jūsu ģimenei palaimējās un vēlējāties šādu iespēju. Bet jāapzinās, ka citi bērni šajā vecumā NAV gatavi skolai. Un tas nav nekas slikts, tikai pašsaprotami, ka bērni ir tik dažādi.
Vēl tad, kad tas nebija aktuāli, mans jaunākais brālis sāka no 6gadu vecuma. Šogad beidza 12. klasi un ir ļoti apmierināts - visam tika līdzi, neredzējām iemeslu, kādēļ lai tā nebūtu, jo tieši jaunākā vecumā apstrādāt ir vieglāk, ar katru gadu tas paliek tikai sarežģītāk. Plus tas, ka skolu beidza 18 gados. :) Tā ka nedomāju, ka no tā vajadzētu tik ļoti bīties.

Rakstīt komentāru

Lūdzu norādiet segvārdu!
Lūdzu ierakstiet komentāru!
8-2=
Kļūda!
Maksimālais komentāra garums ir 2000 zīmes. Portāla lietotājs atbild par saviem komentāriem, kas pievienoti rakstiem. E-klase aicina portāla lietotājus ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz naidu un diskrimināciju, kā arī iztikt bez rupjībām. E-klase patur tiesības komentārus nepublicēt vai dzēst.