Lietotājvārds
Parole

Bērni lasa aizvien mazāk

11.10.2013. 10:48
nejauceenzs 15.10.2013. 23:34:21
Tikai nevajag vainu uzvelt vecāku aizņemtībai. Arī mūsu bērnībā vecāki bij ļoti aizņemti, bet mēs grāmatas lasījām tik un tā. Šobrīd pie vainas ir datori. Bērni pārāk ātri pie tiem tiek pieradināti. Yas arī ir lielākais vaininieks. Nākamā paaudze diez vai vispār zinās, kas ir grāmata tās klasiskajā izpausmē.
Kīmijas skolotāja 14.10.2013. 20:33:08
Citāts "Kopumā-kam patīk matemātika, tas lai ar to nodarbojas, kam ķīmija - tas ar ķīmiju. Bet lasīšana-pats pēdējais manā sarakstā." Interesanti palasīt komentāru rakstītāju tekstus. Nezinu vai var sekmīgi strādāt ķīmijā, ja nesaprot ķīmisko tekstu, jo neprot lasīt.
Man arī šķiet, ka zīmēšanas ir par daudz... Visu mūžu ar zīmēšanu nenodarbosies. Labi, sākumskolā tas ir vēl pieļaujams, bet ne jau pamatskolas 6.7. vai vēl vecākās klasēs. Pietiek jau, ka priekšmetā "vizuālā māksla" ir daudz jāzīmē.
Mans dēls lasa grāmatas,,kad spiež termiņi,,ārpusklases lasīšanā,2lpp katrai grāmatai jāuzraksta apraksts un jāuzzīmē zimējums.Mēs arī zīmējam bezgalīgi daudz... stundās ,viktorinās utt.
vika.biblotekāre 14.10.2013. 15:07:01
Ļoti daudzi pusaudži gribētu palasīt labu, modernu pusaudžu literatūru, gan latviešu, gan ārzemju. Skolu bibliotēkām naudu tam praktiski nepiešķir- cik nu dažādas sadāvinātas grāmatas. Jaunieši lasa arī e-grāmatas. Tas pat ir stilīgi.Bet nekad mūsu laikos tie nebūs visi, bet ap 35% stabili
Ļoti labs piemers ir viena pierīgas vidusskola,tur literaturas skolotaja liek bērniem vienu reizi menesi izlasit,pec pašu izvēles ,vienu grāmatu,vienīgi ir noteikts cik lappušu jabūt,pēc tam ir jaatstasta un jābūt sagatavotam atstāstijumam rakstiski.Mani ka mammu tas ļoti iepriecinaja jo es zinaju ka meita lasa,ka meita pratis uzrakstit kadu sacerejumu,pareizi,ka valoda ,domāšana attīstas,pat pareizrakstiba un pieturzīmju būtība ar ir ieverota,tagad neka,jo ir cita skola un tur nekas tāds nenotiek un jāsaka ka ļoti žel,berns degradejas,jo ar varu mes neko nedrikstam darit un pats berns jau nu labpratīgi ,šodien neko nedarīs,skumji,bet ir tak tik interesanti palsit gramatu
Mani bērni grāmatas lasa tikai brīvlaikos. Skolas laikā dienas ritms ir parāk straujš. Te jau minēja - skola, treniņi, mūzikas skola un , protams, mājas darbi. Papētīju, kas tad tie par mājasdarbiem, kas aizņem tik daudz laika. Rezultāti interesanti. Laiku rij zīmēšana. Gandrīz visos mācību priekšmetos, izņemot matemātiku, ir jāzīmē. It kā nekas grūts, bet prasa laiku. Ja latvieši valodā nav uzzīmēta ilustrācija dzejolim, tad labu atzīmi nedabūt. Ja vēsturē nav uzzīmēti senie darba rīki, tad labu atzīmi nedabūt, utt. Droši vien katrs skolotājs uzskata, ka viņš ir izdomājis pavisam jaunu un radošu pieeju mācīšanai. Kā saka: kas par daudz, tas par skādi. Izlasīt gramatu nav laika, jo jāpaspēj uzzīmēt ilustrāciju dzejolim, iemācīties vārdiņus krievu valodā nav laika, jo jāpaspej uzzīmēt ilustracijas katram alfabeta burttam utt. Man liekas, ka ieguvums no nepartrauktās zīmēšanas nav patērēta laika vērts. Drīzāk es teiktu, ka tas ir izniekots laiks.
Ļoti iespējams, ka kāds kaut ko arī lasa. Negrasos to noliegt, tomēr, lai cik dīvaini tas arī nebūtu, pat šajā ziņā, princips "Nauda seko skolēnam" savu artavu ir ieguldījis. Kāpēc? Nu laikam gan tāpēc, ka "lasītāji" parasti ir ar plašāku redzesloku, ar dziļāku uztveri, attīstītāku domāšanu, tātad, bieži vien arī zinošāki un gudrāki, kā klasesbiedri-"nelasītāji". Tad kad pabeigta 9. klase, "lasītāji" dodas ģimnāziju virzienā, jo viņiem ir pilnībā skaidrs, kas viņus sagaida, ja šāds solis netiks sperts. Līdzīgi pirmatnējiem cilvēkiem, kuriem viena no nodarbošanās bija VĀKŠANA, arī skolu administrācijas, priekš vidusskolas 10. klases savāc visus, ko vien iespējams. Pat tādi, kas ar mokām boksterē, kam pareizi uzrakstīt trīs vārdus, sagādā grūtības, pat tie netiek smādēti. Un tā valstī tiek audzēti tādi, kas mierīgi par sevi var teikt , kā tajā senajā anekdotē: чук__ не читатель, чук__ писатель,
Esmu daudz domājusi par lasīšanas jautājumu. Pati bērnībā daudz lasīju, mamma rāva nost no grāmatām. Jā, latviešu valoda un literatūra man padevās viegli. Bet...Man dzīvē tas neko absolūti nav devis, NEKO. Un ar šodienas aci es visu literatūru vērtēju biežāk kā nepareiza, bieži šizofrēniska, dzīves modeļa uzbāšanu lasītājam. Ar vecajām grāmatām es savus dēlus nevaru ieinteresēt, ar jaunajām-nemaz neiesaku tādas lasīt. Kopumā-kam patīk matemātika, tas lai ar to nodarbojas, kam ķīmija vai sports-lai tam arī sevī velta. bet lasīšana-pats pēdējais manā sarakstā, uz ko iesaku piespiest bērnu.
nu protams...kuram tu to gribi iestāstīt...ņēma grāmatu nost :-D ha ha ha...cik tad tādu ir 1 no 5000 tūkstoša, kas ir apsēsti ar grāmatām un visu ap to...man galvenais ir mācības un viss pārējais pēc tam. Man svarīga ir mūzika, jo iespējams ar to saistīšu savu dzīvi tālāk...tik pat labi tas man var būt sports, ar ko saistīšu dzīvi un ir visai STLBI apgalvot: kad es augu, tad gan viss bija tā un šitā! šitie teksti jau sen kā vairāk nerullē! Ir daudz svarīgāk komunicēt, mācīties ko papildus, nevis tikai tupēt pie grāmatām kā zubrītim. Pasauli var izzināt ne tikai lasot Letiņu daiļliteratūru! Laikam ir jāiet līdzi, nevis jāsper solis atpakaļ ...bet kam es to stāstu...mums LV viss iet uz leju - laisi vai nelasi! :-DDDD
Mjā, vieta personīgajam viedoklim par temu: personīgi uzskatu, ka lai gan lasītprasme pati par sevi ir nepieciešamība mūsdienu pasaulē - kā nekā lielākā daļa visa informācijas kopuma, kas cilvēkam pieejams ir tekstuālā formā - tomēr atrast laiku tiešām intelektuāli stimulējošam saturam, daiļdarbiem, prozai - dažādiem literārdarbiem, kuros no svara ir ne tikai *kāda* informācija ir pasniegta, bet arī *kā* tā izpausta... tas jau ir kads, uz ko speciāli jāfokusējas, jo tāpat kā vizuālās māksla (gleznas, dizains, skices) vai muzicēšana un mūzikas baudīšana prasa laiku lai iedziļinās šajā sfērā kā procesā/profesijā/prasmē, arī viss, kas saistīts gan ar literatūras baudīšanu, gan veidošanu prasa ļoti lielu laika ieguldījumu. Tā ir intelektuāli stimulējoša māksla, un, jā - ir labi būt ar to pazīstamam līdz noteiktam līmenim, bet kādā punktā turpināt var tikai tad, ja to ļauj veidot par vaļasprieku vai profesiju. Un tas nu kā nu kuram, jo liela daļa no mums spēs dzīvē savu ceļu atrast tīri labi tikai ar pieņemamu lasītprasmi un paviršu izpratni pat literatūras sarežģitākajām detaļām.
mans viedoklis 13.10.2013. 18:47:14
Es nepiekrītu tam, ka jaunieši lasa aizvien mazāk, gluži pretēji. Pēdējā laikā paliek aizvien vairāk inteliģentu jauniešu, kas lasa dzejas, romānus, biogrāfijas un ar to lepojas, tāpat arī skaita prozas un dzejoļus dažādos konkursos. Agrāk gan es būtu varējusi piekrist tam, ka jaunieši neinteresējās daudz par grāmatu lasīšanu, bet šobrīd tas pat ir ļoti aktuāli pusaudžu vidū. Ir jau arī tādi, kam viss ir vienalga, bet cilvēki ir dažādi tāpēc nevajadzētu visus pieskaitīt pie tiem sliktajiem, slinkajiem.
Zini, man jaunībā bija tā pat kā tev , bet es atradu laiku lasīšanai. Bija pat tā, ka vecāki ņēma grāmatu nost, jo mājasdarbi dažbrīd palika nepildīti.
Kad man lasīt? Stundas līdz 15.00, pēc tam fiksi mājās nomainīt skolas somu uz treniņa somu. Nākamajā dienā tas pats, tikai treniņa somas vietā ir mape mūzikas skolai. Un tā katru dienu. Mājās pēc tā visa esmu ap 19.00. Gribas ēst, jāmācās uz nākamo dienu. Kādas grāmatas? Par ko vispār runa, Jūs tur, lielie Pārgudrie runātāji?? Kad man lasīt? AAAAA, man tak jāguļ nav...galvenais aizvēsturisko ZAĻO ZEMI lasīt !!! Jā , es labprātāk izvēlos tad iet līdzi laikam, sportot, iet mūzikas skolā, nevis lasīt šim GS daudz ko nederīgu, ko man uzspiež. Punkts.
Lielaka dala skolenu ir pieslegusies datoriem daži skol eni tikai lasa gramats Apsveicu ar realizesanu tikai 3 gadu laika
Grāmatas nav tekstuālās informācijas ieguves veids, manuprāt, grāmatas ir nemanāmas, neuzbāzīgas dvēseles, ne tikai valodas bagātinātājas.
Ko jūs neteiksiet! 13.10.2013. 15:55:42
Nu ja 5. klasē liek lasīt pasaciņas par kriksi un pīkstīti, nu vai ziniet, bērnudārza līmeņa grāmata :| Ļoti patika grāmatas Bada Spēles, ņemot vērā to, ka es eju 6. klasē.
NO SHIT SHERLOCK,brīnums,ka tik tagad saprata.
dusmiga mamma 13.10.2013. 11:14:55
Esmu šokā, 3. klasi ar 28 skolēniem nedala, lai mācītu latviešu valodu, bet angļu valodā gan dala. Un tas notiek Natālijas Draudziņas v-sk. Varbūt likumi mainījušies??? Kur te latvietība?
Ja jau cilvēki grib, lai skolēni lasītu vairāk, kurš gan domā par laiku, kas veltīts skolniekiem??? Skolnieks atbrauc/atnāk mājās ap 16, aiziet uz treniņiem vai piemēram mākslas skolu, atgriežas ap 21, izpilda mājasdarbus un iet gulēt. Pasakiet, kur šajā dienas kārtībā ir brīvais laiks? Svētdienās? Bet brīvdienas ir domātas tam, lai pavadītu laiku ar draugiem/ģimeni. Es pati grāmatas vairs nedrīkstu lasīt, jo tā sagandēju savas acis dēļ stundām pavadīta laika pie grāmatu kadzēm.
Observētājs 13.10.2013. 09:41:28
Cik man derēt, ka pētījums neieskaitīja visu lasīšanu, ko cilvēks veic bez pasaku grāmatām?
@ Warren G. un citiem aizņemtajiem 13.10.2013. 01:27:34
Laiku lasīšanai mums neviens nedāvina. Laiku lasīšanai, tāpat kā mīlestībai, starp citu, mēs zogam. To neizdomāju es. Tā savulaik rakstīja franču rakstnieks un skolotājs Daniels Penaks. No sirds iesaku izlasīt viņa pārdomas par lasīšanu un lasītājiem grāmatā "Kā romāns"
Nāriņa Špagatā 12.10.2013. 20:06:30
phe, ar roku taustāmā lasāmviela vairs nav aktuāla. tāpat kā kartupeļu stādīšanu ar rokām nomaina stādāmie traktori. un jaunieši lasa. vai nu grāmatas/rakstus/dzeju, kura pieejama internetā, blogus utt. raksta autori ar īpašu intelektualitāti neizceļas. un ja nu tomēr par to taustāmās lasīšanas problēmu..jānovērtē ir nevis tie, kas smuki pačīkst par šito Milzu problēmu, bet tie, kas reāli dara lietas- piemēram, bērnu žūrijas veidotāji. izlasi 5 grāmatas (kuras izvēlas veidotāji, lai aiztaupītu izmisumu jauniešiem- ko tad lasīt? ), aizpildi anketu un tiec uz assom pasākumu ar assom balvām.
Esmu tuvu saistīta ar skolu, un varu izteikt savus vērojumus. Tiešām vairums skolēnu lasa mazāk. Pēc novērotā ir tā- vairāk lasa tie bērni, kuriem vecāki arī lasa, bet ir arī izņēmumi. Varam pateikt "PALDIES" tiem augsti stāvošām censoņām, kuri daudzus gadus iepriekš noliedza skolotājiem dot vasarās bērniem lasīt OBLIGĀTO literatūru. Tā kļuva par ieteicamo, bet tad jau tas nozīmē-gribu lasu, gribu nelasu. Dzīve ir tik spraiga, ātra, ka ne vecākiem, ne bērniem tam neatliek laika. Piekrītu, ka internetā izlasa dzudz, bet daiļliteratūras lasīšana papildina vārdu krājumu, bagātina valodu. Valoda mūsdienu bērniem un daļai mums lielajiem ir trūcīga. Arī es lasu maz, vairāk atvaļinājuma laikā, jo ikdienā pārnākot mājās vēl mājas uzkopšana,utt. Vairs nespēju koncentrēties lasīšanai..
Es uzskatu, ka mēs savu ikdienu patiešām veidojam paši, un to ir grūti saprast, ka mūsdienu pusaudžiem patīk grāmatas, kurās tiek atspoguļota mūsdiena, nesen izlasīju ''Es nelasu grāmatas''. Tā grāmata man patiešām patika un interesēja, taču skolā liek tik daudz lasīt vecus rakstus un mītus, ka jau apnīk, un liekas, ka lielākā daļa grāmatu būs ar tādiem pašiem saturiem un valodu krājumu., Jā, grāmatas sāk arvien mazāk lasīt, taču internetā rakstus pusaudži bieži lasa, un, pēc manām domām un pieredzes, viņi internetā dienas laikā izlasa vairāk rakstu un iegūst vairāk informācijas, nekā izlasot daudzas grāmatas.
Ikviena cilvēka dzīvē ir periodi, kad lasa vairāk un periodi kad mazāk, rakstā pieminēto pētījumu validitāte ir stipri apšaubāma, jo bērni kā lasīja tā lasīs, jautājums tik ko lasa, bet par gaumi nestrīdas.
Iemesls kāpēc skolēni nelasa ir laika trūkums. Saku no savas pieredzes. Pusi dienas es pavadu skolā, tad skrienu uz treniņu pēc treniņa ap 19 vai 20 esmu mājās, pēc tam jāizpilda 1000 mājasdarbi, kas ilgst līdz kādiem 23 un tad jau jādodas gulēt. Nav pat brīvā laika lai zobus izmazgātu vai uz poda pasēdētu, kur vēl atrast laiku grāmatu lasīšanai. Tāpēc iemesls grāmatu nelasīšanai ir nevis negribēšana, bet gan laika trūkums :)
un vispār, mani vecāki nelasa grāmatas, es lasu. esmu pilnīgs pretstats saviem senčiem :D
Nelasīsiet grāmatas- būsiet stulbi. Tāpēc lasiet, cilvēki!
Mēs ložņājot pa internetu izlasam 3x vairāk nekā kādreiz vidējais skolnieks+ mēs gūstam jaunas zināšanas , nevis tikai lasam par nereālām būtnēm,kādu rakstnieku dzīvēm u.t.t
tas labi:)
cik te dažas pārgudras...redzies ikdienu veidojam paši...ja tie cilvēciņi "nerukās", tad tās naudiņas redz nebūs, par kuru tajā ikdienā, kā Jūs sakāt, to pašu maizīti vai to grāmatu nopirkt...bet, tam, kuram darīt nav ko, tas to nesapratīs...no grāmatiņas izlasīšanas nepaēdīsi ! :D
Tur jau tā lieta, ka arī savu ikdienu veidojam paši, savu vērtību sistēmu arī , un ar savu paraugu to piedāvājam bērniem...
gudrajai Sandrai 11.10.2013. 13:55:58
nez, kad man, kā vecākam lasīt, ja raujos vaiga sviedros 2-os darbos, taisu ēst, tīru māju utt...kad??? es ap pusnakti iekrītu gultā un ceļos plkst 5.00...pirms tik gudri spriedelēt , der padomāt, ka visas nav mājsaimnieces un nepelna tūkstošus, lai varētu hops - kājas uz galda un lasu ko gribu...un šī te nav mana žēlošanās - tā ir mana ikdiena
gudrajai sandrai 11.10.2013. 13:54:43
nez, kad man, kā vecākam lasīt, ja raujos vaiga sviedros 2-os darbos, taisu ēst, tīru māju utt...kad??? es ap pusnakti iekrītu gultā un ceļos plkst 5.00...pirms tik gudri padomā, ka visas nav mājsaimnieces un nepelna tūkstošus, lai varētu hops - kājas uz galda un lasu ko gribu...un šī te nav mana žēlošanās - tā ir mana ikdiena
Mājās ir 2 bērni, kas aug pie vieniem vecākiem un viena grāmatplaukta. Viens lasa neapstājoties, otrs - vienaldzīgi iet garām grāmatām. Nedomāju, ka ir tiešas saistības starp vecāku lasīšanas intensitāti un bērnu interesi par grāmatām.
Ja vecāki mājās nelasa grāmatas, tad arī bērni to nedarīs. Ja mājās nav grāmatplaukta, kur būtu bērnam pieejamas grāmatas, tad viņš nekļūs par lasītāju. ja vecāki kopā ar bērnu neiet uz bibliotēku, tad bērns nebūs lasītājs. Bet par internettekstiem...tālu tiksim, tos vien lasot.
Arī gribēju rakstīt, ka tai pašā internetā ir daudz tekstu. Mans 8 gadīgais bērns tādā veidā ir pats iemācījies daudzus angļu valodas vārdiņus.
neviennozīmīgi 11.10.2013. 11:21:17
Grāmatas kā tādas lasa mazāk, tas ir pilnīgi noteikti, tomēr neesmu drošs vai situācija ir tik slikta kopumā - tomēr šobrīd grāmatas nav vienīgais tekstuālās informācijas ieguves veids.

Rakstīt komentāru

Lūdzu norādiet segvārdu!
Lūdzu ierakstiet komentāru!
2+6=
Kļūda!
Maksimālais komentāra garums ir 2000 zīmes. Portāla lietotājs atbild par saviem komentāriem, kas pievienoti rakstiem. E-klase aicina portāla lietotājus ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz naidu un diskrimināciju, kā arī iztikt bez rupjībām. E-klase patur tiesības komentārus nepublicēt vai dzēst.