Lietotājvārds
Parole
atbilde uz lauku skolotajs stulbo komentaaru 27.02.2014. 16:18:06
Tātad, jūsu laikos jums nebija jākarto šadi eksāmeni, un par šo neinetliģentumu ne tev spriest, manuprāt tie kas taisa protestus pret mazo skoltāju algu ir neinetliģenti, ( jau tā katrs skoltājs strādā apm. 2 skolās un saņem algu gandrīz vai dubultā) vēl te runā par neinteliģentumu. no comments
Hmm, tās fizika vai ķīmijas eksāmeni nemaz nav nepieciešami, vairums skolēnu jau apmēram zin kas viņi būs nākotnē un šaubos ka kāds vēlas kļūt par fiziķi vai ķīmiķi, tas pats par mūziku un v.mākslu, tie kuri grib apgūt šos priekšmetus, lai iet uz mākslas vai mūzikas skolām. Atvainojos par savu latv.val. - es krievs :D
Virtuālā realitāte DZĪVĒ jāaizstāj ar patieso realitāti - FIZIKAS LIKUMSAKARĪBĀM !!!
Man liekas stulbi , ja filozofs spriedelē par cilvēces attīstību ,bet nesaprot ka attīsyība notikusi pateicoties atklājumiem fizikā un ķīmijā. Manuprāt cilvēkam ir jābūt priekšstatam par reālo-fizisko pasauli kurā viņš dzīvo.
Bet reāli, mums valstī pietrūkst eksakto zinātņu cilvēku, bet ir pilns ar visādiem humanitāro zinātņu pārstāvjiem. Es jau nesaku, ka tās ir nevajadzīgas, bet padomājiet paši par savu nākotni, vai nav vērts beidzot izmantot galvu un attīstīt loģisko domāšanu ?
Eksāmenus būtu jāplāno,pirms skolēns izvēlas mācīties vidusskolā - es mācīšos vidusskolā, man jārēķinās ar kādu no šiem eksāmeniem, tas būtu normāli, tātad vismaz ar 2016./17.mācību gadu.Arī skolotājs no pirmās stundas vidusskolā tam ir gatavs un pakārto tam savu darbu. Mēs griežam un pēc tam mēram. Un tagadējai eksāmenu sistēmai es vispār jēgu neredzu.
Lai ieviestu eksāmenu ķīmijā ir nepieciešama kārtīga ši brīža standarta un programmas revīzija, puse mācību satura ir izņemama ārā un piedāvājama tikai tiem, kuri ķīmiju apgūst padziļināti. Programmai jāpiemēro arī mācību grāmatas. Šobrīd 8. un 9. klasēm vispār nav macību grāmatas, pēc kurām skolēns var mācīties apgūstot standartu. Diemžēl, bez skolotāja palīdzības, skolēni neizprot arī IT piedāvātos skaidrojumus. Domāju, ka vislabākais padomdevējs mācību satura pārkārtojumam ir "parasto "vidusskolu, nevis ģimnāziju ķīmijas skolotājs.
Manuprāt, šis lēmums par eksāmeniem bija līdz galam neizdomāts, jo ir daudz dažādu mīnusu. Varbūt nākotnē, kad skolotājas mācītu saprotamāk, labāk, varbūt tad mēs varētu likt šos eksāmenus. Man šķiet, ka katram skolēnam pašam būtu tiesības izvēlēties, kurus eksāmenus kārtot un kurus nē, jo viņi paši izvēlās savu profesiju. Ir tāds teiciens- kas par daudz, tas par skādi. Nesaprotu kāpēc būtu jānoslogo sevi ar papildus mācīšanos priekšmetos, kuri ne saista, ne arī padodas, ja piemēram nākotnē būs literatūras skolotāja vai kāda citas profesijas pārstāve. Pati šobrīd mācos 10.kl un jau tagad mums visu māca ļoti virspusēji un līdz galam nepaskaidrojot, tiem, kuri saprot veicas, tiem, kuriem ilgāku laiku jāpavada pie saprašanas ir kā ir un labi, ja 4 dabuj kontroldarbā.
vecenīte > to vecenīte 11.01.2014. 23:37:05
Neesmu "īpatnis" un NEKAD un NEKUR neesmu apgalvojusi, ka tā vai cita mācību priekšmeta iekļaušana programmā spētu atrisināt problēmas!!! 100% piekrītu, ka "tās ir zināšanas un prasmes, ko bērni apgūst normālā ģimenē". Piedodiet - vajadzētu apgūt. Bet ... CIK MUMS IR NORMĀLU ĢIMEŅU??? Manā audzināmajā klasē tādas ir kādas četras ... Viens puikiņu audzina 74-gadīga omīte, jo mātei atņemtas tiesības, otrs bērns pagaidām dzīvo pie tantes, jo abi vecāki ārzemēs, trešais mētājas no vienām mājām uz otrām un tā arī nesaprot, cik viņam ir to tēvu, cik vectēvu un vecmāmiņu ... Ja arī bērnam ir abi vecāki, tad tik aizņemti, tik aizņemti divos, trijos darbos, ka bērns viņus labākajā gadījumā redz reizi nedēļā - svētdienā. Es nemācu sociālās zinības, es mācu latviešu valodu (tā kā neesmu ieinteresēta šo stundu saglabāšanā). Taču - ai - cik bieži man skolēni saka - skolotāj, parunāsim "par dzīvi"! Pietrūkst viņiem šo sarunu, un kāpēc lai tādām netiktu atvēlētas kaut 40 minūtes nedēļā?
man ar nepatik
to vecenīte 11.01.2014. 20:50:10
"Vai maz mums darba ņēmēju, kas nezina ne savas tiesības, ne pienākumus, vai maz šķirto ģimeņu, jo jaunieši neprot veidot savstarpējās attiecības, vai maz vecāku pamestu bērnu, vai zems noziedzības līmenis valstī?" Atkal kārtējais īpatnis, kas uzskata, ka pietiek kaut kādu priekšmetu iekļaut skolas programmā (pie tam galvenais - tā nosaukums), lai kāda problēma atrisinātos. Ja par sociālajām zinībām, tad pievienojos reiz dzirdētam viedoklim - tās ir zināšanas un prasmes, ko bērni apgūst normālā ģimenē! Un, ja ģimenē valdošie uzskati ir pretēji tam, ko māca sociālajās zinībās, rezultāta nebūs!
Un mums vēl skolā bija automācība. Vidusskola pēdējā klasē - marta brīvdienās bija jākārto 5 (pieci) eksāmeni: Pirmdienā - Autouzbūvē, Otrdienā - Satiksmes noteikumi , trešdienā - Autovadīšana - visi tie bija skolas eksāmeni ar gala atzīmi atestātā, kas savukārt ietekmēja atestāta vidējo atzīmi. Pēc tam piektdienā kārtojām Valsts eksāmenus satiksmes noteikumos un praktiskajā auto vadīšanā - lai varētu saņemt tiesības. Un ja tagad kādam ir pretenzijas pret toreizējo Kalašņikova jaukšanu, tad varu tikai pateikt tā: Vidusskolā teicami apgūtā Kalašnikova jaukšana divus manus klasesbiedrus pēc skolas pasargāja no nokļūšanas Afganistānā. Nezin vai mūsdienu skolnieki zina, kas tas bija par briesmīgu "projektu".
Jā, es arī atceros tos "interesantos" priekšmetus. Kalašņikova automātu jaucu un liku ar smaidiņu sejā, tā bija tāda to laiku jautrība, partijas vēsture gan likās lieka. Astronomiju arī nedaudz apguvu, tā šķita interesanta. Protams, arī tajos laikos liela nozīme tika veltīta matemātikai, fizikai, ķīmijai un valodām. Man šķiet, ka šodienas skolēniem daudzas lietas ir labāk sakārtotas, tomēr tas nenozīmē, ka pamatlietas nevajadzētu apgūt vispār. Piekrītu, ka bieži vien ir uzdoti pārāk lieli projekti, īpaši mazākajās klasēs.
Piekrītu Žurkai 11.01.2014. 14:09:49
Kāpēc netika pierakstīts, ka pamatskolā nesekmīgos skolēnus pārceļ nākošajā klasē un viņiem izsniedz atestātus? Pagājušajā gadā skolēniem, kuriem 9. klases matemātikas eksāmena vērtējums pēc lineārās skalas bija 2.7 balles, pēc IZM vērtējuma skalas tika ielikts 4.00. Acīmredzot, lai priekšniecības un sabiedrības acīm noslēptu bardaku. Arī skolām labāk – vērtējumi ir augstāki. Lai tik iet uz vidusskolām. Tur jau būs arī humanitārās klases. Arī arodskolās pieņems visus. Visām skolām vajag skolēnu skaitu un valsts piešķirto naudu, jo ”nauda seko skolēnam”. Ļoti ticami, ka šie skolēni sarīkos kārtējo Maximu, bet tas jau būs vēlāk, un vainīgie būs citi.
vecenīte > mamma 11.01.2014. 11:35:45
AGRĀK NEBIJA NEVAJADZĪGU PRIEKŠMETU???? Māmiņ, vai nu Jūsu zināšanas par "tiem laikiem" ir pārlieku pieticīgas, vai arī nemaz nedomājat par saviem vārdiem... Melīgā PSRS vēsture, PSKP kongres materiālu un dižā vadoņa Ļeņina rakstu studēšana (un konspektēšana!), tāds priekšmets kā "načaļno vojennaja podgatovka", kurā MEITENĒM vajadzēja prast izjaukt un salikt Kalašņikova automātu (nemeloju - pati to darīju ar asarām acīs), man vidusskolā vienu gadu nez kādēļ mācīja radiotehniku (un tas nebija izvēles priekšmets), bija arī vēl astronomija kā atsevišķs priekšmets... Grūti arī Jums piekrist, ka sociālās zinības dzīvē nepieciešamas mazāk kā matemātika... Vai maz mums darba ņēmēju, kas nezina ne savas tiesības, ne pienākumus, vai maz šķirto ģimeņu, jo jaunieši neprot veidot savstarpējās attiecības, vai maz vecāku pamestu bērnu, vai zems noziedzības līmenis valstī ? ... Protams, daudz kas atkarīgs no skolotāja, KAS māca šo priekšmetu, un KĀ māca, taču tas jau ir cits jautājums ...
Atkal jau sākas...kad mēs augām...bla bla bla...kad Jūs augāt, tad nebija lieku un nevajadzīgu priekšmetu, kā tas ir tagad! Nebija jau sākot no 1.kl. jāmeistaro Projekti. Izvāciet no programmām ārā visu lieku un jauniešiem būs vairāk laika mācīties galvenos priekšmetus. Šobrīd mūsu skolā galvenai priekšmets ir Sociālās zinības, nevis piem. matemātika! Kāpēc? Vajadzētu būt otrādi!
tam Varbūt tomēr 11.01.2014. 09:14:59
Varbūt sāciet ar to, ka pārrekonstruējiet mācību saturu, izņemiet visu lieko un jauno vielu skolēnu galvās nostipriniet, nevis tā: jaunā viela, hops PD, jaunā viela - PD. Viela nav nosēdusies, kad nākamo murgu jau grūz virsū ! Kā lai neriebjas???
0 vērtībā tāda atzīmīte !
A kam man tā it kā labā atzīme, ja pēc tam, lai iestātos ārzemēs, tas nekam neder - ) vērtībā !!! Cik var atkārtoties!!! Eksāmeni nav jākārto ķeksīša pēc, lai tikai nu būtu un kāds par to varētu augstākstāvošiem atskaitīties!
varbūt tomēr > barbara 10.01.2014. 20:32:05
Mīļā barbara! Bet varbūt tieši vajag (vismaz laiku pa laikam) salīdzināt? Rudenī saviem astotajiem noliku priekšā 70-to gadi fizikas uzdevumu krājumu 8.klasei - viņi noelsās vien! Kad, skapjus kārtojot, nejauši atradu pamatskolas beidzēju domrakstus, kas rakstīti pirms 20-25 gadiem (ar trīsdaļīgajiem, izvērstajiem plāniem un citātiem), gluži vai raudāt gribējās, jo par toreizējā "bezizmēra trijnieka" darbiņu šodien skolotājs droši ieliktu 8 balles ... Auklējamies mēs ar saviem vidusskolēniem un tad brīnāmies - kā tas jumts varēja iebrukt??? Aprēķināts, konstruēts, būvēts ... un še tev - sabruka!
Pašreizējais eksāmena līmenis ir stipri tālu no olimpiāžu līmeņa. Latiņa ir nolaista diezgan zemu. Protams, lai dabūtu A līmeni (jeb tos augstākos procentus) ir jābūt labām zināšanām. Bet E limeni ( pa vecam) visi slaisti var nopelnīt, ja tomēr drusku pamācās. Tātad domājie, mo jūs gribat -labas zināšanas vai labas atzīmes (nepelnītas).
Vasjam no Sportista 10.01.2014. 20:01:47
:-D ak, kā Tev skauž ! Attiecīgajā sporta veidā mani zina ārpus LV, atšķirībā no Tevis, jo regulāri pārstāvu savu valsti un darīšu to arī turpmāk. Vienmēr mājās atvedu medaļu no sacensībām. Bet tādi vaimanātāji, kā Tu, te drīz sapūs aiz skaudības un nezināšanas, kas patiesībā notiek skolu sistēmā. Kā redzi, rakstīt un sastādīt teikumus savos padsmit gados arī esmu iemācījies. Tas, ka es nodarbojos ar profesionālo sportu nenozīmē, ka neko citu nejēdzu. Un man šāda nevajadzīga fizikas vai ķīmijas zubrīšana tikai ķeksīša pēc traucēs pat ļoti ikdienā. Ja vien tu zinātu, kāds ir mans dienas grafiks, tad paklusētu..
ļoti labi, ka būs eksāmens šajos priekšmetos! Urā!
IZM un citiem 10.01.2014. 16:25:18
Kas 20 gadu laikā tika izdarīts, lai sagrūtu ”Maksima”? Sākumskolā bērniem netika liktas atzīmes. Pamatskolā nesaprotamā veidā, bez lielas vajadzības, pārkārtoja programmas. Vidusskolā fizika un ķīmija kādu laiku bija izvēles priekšmeti (varēja nemācīties) bez eksāmeniem. Stundu skaitu fizikā un ķīmijā samazināja, lai mācītu ”dievs zina ko”. Ieviesa humanitārās programmas, kurās fiziku un ķīmiju aizstāja ar kaut kādu muļķību. Skolotāju kursos pilnā nopietnībā tika mācīti ” Lielie zirnekļi” un ”Domu kartes”. Eksāmeni fizikā un ķīmijā tika noteikti kā izvēles eksāmeni. Šo eksāmenu grūtības pakāpi uzskrūvēja līdz olimpiāžu līmenim, lai atbaidītu skolotājus un skolēnus (bet varbūt, lai būtu mazāk labojamo darbu). Lai attaisnotu Eiropas projektos saņemtos honorārus, ierēdņi eksāmeniem pievienoja laboratorijas darbus, kuru metodiku nesaprot ne skolotāji, ne skolēni. Eksāmenu kārtotāju skaits strauji samazinājās. Kā tad īsti fiziku, ķīmiju un matemātiku māca arodvidusskolās? Iepriekšējā mācību gadā visi Latvijas vidējo mācību iestāžu absolventi, vidēji ņemot, bija nesekmīgi matemātikas eksāmenā (vidējais vērtējums 3,8). Gaidīsim kārtējo ”Maksimu”. Gudrākie uzņēmēji inženierus, tehnologus un darbu vadītājus ievedīs no Ķīnas, Japānas un Dienvidkorejas.
Ļoti saprātīgs man šķita fizikas skolotāja viedoklis par to, ka tehniskajām augstskolām jāpieprasa šī eksāmena ( ķ;imija vai fizika)rezultāts, tas reāli veicinātu sklēnu mācīšanos. Saprotu , ka daļai jauniešu iespēja nokārtot fiziku vai ķīmiju ir tik pat nesasniedzams sapnis, kā aizlidot līdz Mēnesim. Lai tad tie kārto kādu citu sev vajadzīgu eksāmenu.
"Nabaga skolēni" viņiem stress. Lai pierod. Visa darba dzīve būs viens vienīgs stress un nevis izklaide, bet smags darbs un atbildība. Un "'eksāmeni"', pārbaudes, kvalifikācjas būs visu mūžu, daudzās darba vietās.
Kādas muļķības, tagad, eksāmena daļa, jau tiek iesākta, iestrādāta gada laikā ar laborotorijas darbiem. Un nav ko ņaudēt, ķimijas, fizikas skolotājiem visādu semināru dēļ nenotika stundas un neviens nesatraucās, kā viela tiek apgūta,tagad varbūt, sāks normāli strādāt , jo līdz šimšos eksāmenus lika daži skolēni no klases un pārējo līmeni neviens nepārbaudīja, tie var nenākt uz stundām un nezinkovēl ,saņemt savu 4 un un vispār neko nezināt.
Mīļie cilvēki, nesalīdziniet taču agrāko laiku eksāmenus ar tiem, ko kārto tagadējie skolnieki! Agrāk bija biļetes, varēja tās mācīties visa gada garumā. Tagad eksāmena darbs fizikā un ķīmijā ir ne vien ļoti apjomīgs, bet arī nesalīdzināmi smagāks nekā kādreiz.
Skolu beidzu - vai dieniņ, cik sen - tālajos 70 tajos. 11.klases beigās visi likām 8 eksāmenus. Pēc mēneša 4 iestājeksāmenus kādā no augstskolām. Tajā pašā gadā beidzu arī mūzikas skolu - vēl 2 eksāmeni. Nu neko - dzīva paliku, nenomiru =) Kāpēc šodienas jauniešus vērtēt tik zemu?
Lasu komentārus un priecājos par latvju stulbumu. Visi grib labi dzīvot, bet darīt maz vai nemaz. Mūsu valstij īstu ekonomisku labumu, uzplaukumu var dot tikai eksaktā darbība. Humanitārā joma parasti tikai prasa, bet neko nedod. Te kaut ko bija mēģinājis paust arī kaut kāds sportists (LV čempions). Ja tu būtu gudrāks, droši vien tavi sasniegumi būtu zināmi arī ārpus LV.
Ko jūs visi ņematies, vai tad nesaprotat, ka tas ir politisks pasūtījums, ko pasūtījuši uzņēmēji un tie kam ir nauda, pirms vairāk 20 gadiem tas jau bija profilklases lika profila programmas eksāmenu, dabaszinību programma savu, vispārizglītojošie pēc savas, gan to to visu sakārtos
Nu, skolā gan nekā īpaša nav. Vispār nesaprotu, par ko jāņemas. Tā kā mācījos RSU medicīnu, tad tur gan ir bezgala daudz zubrījamu lietu, kuras vēlāk nevajag. Salīdzināt pēc tam vidusskolu ar RSU, skola šķiet tāda atpūtas vieta. Taču mūsdienās izrādās, ka vienā otrā skolā mācījusies izcilniece tajos RSU mediķos pat pusgadu nevar izturēt, un savam sapnim ātri vien atmet ar roku. Un, tās ir meitenes, kas nav slinkojušas vidusskolā... Ko tad teikt par sliņķiem?
A pri 4om te Krievija, rusofobi, palasiet tekstsu par ti, kapec vieni ir gudri otri stulbi un ne tieki ko letinji savas disertacijas savavulojushi lai ento doktoru skaits savairojas, bet ko raksta starptautiski atziti un ngalvas neatsaldejushi pedagogi un psihologi. Sabiedriiba paliek tupa no neka nedarishanas.
Tā jau mūsu bērnu galvas tiek piebāztas ar nekam nevajadzīgām lietām. Puse no tā, ko iemāca skolā, dzīvē netiek izmantota'. Strādāju skolā, ir arī bērns. Redzu kā tie puikas un meitenes mokās, iedzenot galvā lieko, ko pēc tam aizmirst. Labāk būtu pārskatījuši izglītības programmas, izņēmuši nevajadzīgo, tikuši vaļā no darba burtnīcām, mācījuši bērniem mājas darbus pildīt domājot, mācījuši rakstīt, nevis izmantot krustiņus, un mājas darbs gatavs. Mūsdienu jaunieši vair nemāk normāli un pareizi rakstīt, kā nav datora, tā beigas ir. Kādēļ vēl liekais eksāmens? Un, ja vidusskolā nemācās fiziku vai ķīmiju, kā tad nokārtos eksāmenu? Vai kādreiz kāds padomā arī ar ghalvu, vai tikai dara darīšanas pēc. Sak, es te esmu, es saņemu algu, man kaut kas jādara, lai citi redz, ka es daru. Pilnīgi garām!!!
Piekrī tu,ka š odien skolas nav spējī gāšanas nodrošināt bērniem labas zināšanas š ajos priekšmetos, jo trūkst š o priekšmetu skolotā ju, ja arī ir, tad tie paši strdā bez100% atdeves, jo neredz, tai atlīdzību, paldies sakot valdībai.
12. kl. skolniece 09.01.2014. 23:49:23
Protams, ka obligāti liekot rakstīt fizikas vai ķīmijas eksāmenus, bērnus nemotivēs mācīties un vēlāk studēt šinīs jomās. Nesaprotu, kas vainas tam, ka skolēni paši var izvēlēties vai rakstit šos eksāmenus. Pati esmu izvēlējies studēt tur, kur ķīmiju prasa un tāpēc ķīmijas eksāmenu raksīšu un tam gatavojos. Citi klasesbiedri mācās vēstures eksāmenam. Katram savs.
Es mācos mākslas vidusskolā un manā skolā ir ļoti zems dabaszinību līmenis. Mums nav atsevišķi ķīmija un fizika, un es neticu, ka tie kuri pagājušā gadā ir uzsākuši mācības būs spējīgi nolikt šo eksāmenu tāpat kā citu skolu audzēkņi - mana skola ir tendēta uz mākslu un valodu.
Lasu visus komentārus, pilnīgi raudiens nāk! Kāpēc? Kāpēc jūs visus jauniešus, kuriem draud šie eksāmeni, noliekat? Sakat, ka šī paaudze ir sliņķi, neko nemāk un nemācoties. Varbūt tā ir tikai daļa. bet liela daļa mācas un domā par savu nāktoni! Un vēl... nečīkstat, ka šī paaudze ir slikta, ka agrāk bija labāka un tā - jūs paši, "lieliskā paaudze", mūs par tādiem izaudzinājāt!!! Un nemaz nesalīdziniet savus laikus ar tagadējiem - viss mainās!!! Vot aizejat tagad paši nolieka (tie "vecie", kuri to atbalsta) tos eksāmenus, aiziet! Daudzās parastās pamatskolās pat normālus pamatus šiem priekšmetiem neieliek, kādi vēl eksāmeni!! Un vēl.. ne jau visiem šis priekšmets iet, lai arī kā mācītos...
12.klases skolniece 09.01.2014. 22:47:55
Koks ar diviem galiem..pat vairāk! Ir skolēni, kam izpratne eksaktajos priekšmetos jau no dabas ieprogrammēta un ir tādi, kuriem būs krietni jāpiepūlas! Uzskatu, ka šīs izmaiņas ir jāveic, jo pati ,12.klasē mācoties ,vēl aizvien nezinu ar ko īsti savu dzīvi vēlos saistīt. Tā kā nekad neesmu bijusi teicamniece šajos priekšmetos un zināju, ka eksāmens galā nebūs obligāts - īpaši neiespringu! Uzskatu, ka šīs izmaiņas izmainīs attieksmi pret visiem domāšanu attīstošajiem priekšmetiem un laika gaitā visi būsim ieguvēji! Vēlu izturību un pacietību pirmajiem izmēģinājuma trusīšiem!!! Sākums būs smags, bet jācer, ka rezultāti nenobiedēs sabiedrību..tikai dabūsim labu laiku paklausīties cik izlaidusies mūsdienu jaunatne..
Piektais eksāmens? Ja tas būtu tik viegli...Domājat, ka priekš skolnieka tas nav stress? Un ja mēs esam tik "neinteleģenti", tad par to jāuztraucas pirmkārt vecākiem, nevis skolai. Protams, ka tā arī ir svarīga. Bet macības mums vajag, lai būtu vispārēji izglītotam. Ja domei liekas, ka tas ir ļoti nepieciešams, tad lai paši vispirms nokārto gan fiziku, gan ķīmiju. Paskatīsimies kādi gudri jūs esat. Ko vēl runāt.. tik un tā visu ko var jau sabojājāt.

Rakstīt komentāru

Lūdzu norādiet segvārdu!
Lūdzu ierakstiet komentāru!
1-1=
Kļūda!
Maksimālais komentāra garums ir 2000 zīmes. Portāla lietotājs atbild par saviem komentāriem, kas pievienoti rakstiem. E-klase aicina portāla lietotājus ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz naidu un diskrimināciju, kā arī iztikt bez rupjībām. E-klase patur tiesības komentārus nepublicēt vai dzēst.