Lietotājvārds
Parole
zēnu mājturības skolotājs Barkavā 03.11.2013. 09:50:51
Mēģināšu sniegt atbildes uz vairākiem es 02.11.2013. 19:4 uzdotajiem jautājumiem. Kā šo jomu pārzinošs cilvēks. Meitenes mājturības stundās nebūt nav izņēmums un puiši "malējie". 5. klasē zēniem mājturība tiešām sākas ar rasēšanu un tās pamatu apgūšanu. Šeit jāapgūst tēmas: Rasēšanas pamatnoteikumi, Rasēšanā lietojamie instrumenti, Līniju veidi, Mērogs, Izmēru atlikšana rasējumā, Rasēšanas lapu formāti, Rasējuma noformēšana, Tehniskais raksts, Taisnleņķa projekcija, Skatu novietojums rasējumā. Un tikai tad, kad minētais ir apgūts, piektklasnieks sāk stundās praktiski šiverēt un darboties. Jo nevar puisis izgatavot nevienu praktisku, radošu darbu , ja vispirms sava ideja nebūs uzlikta uz papīra rasējuma formā. Visām lietām ir sava kārtība un pēctecība. Ideja- skice- rasējums- izstrādājums. Tā, lūk. Cik radoši zēni var strādāt mājturības stundās, varu dalīties pieredzē, kas uzkrāta 15 gadus strādājot par zēnu mājturības skolotāju Barkavas pamatskolā. Mājturības skolotājs Normunds, vienlaikus arī skolas direktors. tel. 29497673
zēnu mājturības skolotājs Barkavā 03.11.2013. 09:05:55
Mēģināšu sniegt atbildes uz vairākiem es 02.11.2013. 19:48
Jūs vispār lasāt to, ko rakstu...nav problēmu darboties skolā, lūdzu, dodat, bērni ir izslāpuši, lai ko pašrocīgi uzmeistarotu, neviens nesaka, ka rasēšana nav vajadzīga, bet tā noteikti nav vajadzīga 5kl. sākumā...ko tad nedodat radoši darboties??? Kāpēc? Kāpēc meitenes kā parasti ir izņēmumi, cep, vāra utt...bet puiši kā parasti malējie??? Pasakiet, cik mēnešus var rasēt, jo rasē jau kopš septembra līdz vēl šodienai. Tas jau paliek smieklīgi.
mamma 6 metām - 3 meitu mātei un vēl skolotājai 01.11.2013. 18:18:43
Ir vēl skolas, kur skolēni darbojas praktiski un interesanti! Meitenēm - tas jau kaut kā pierasts (tur jau īpašus instrumentus un iekārtas nav obligāti, lai gan - būtu derīgi), bet - zēniem kokapstrāde un metālapstrāde jāmāca, tā lai mājās negaida, kad sieva satamborēs salūzušo krēsla kāju vai ar saulespuķu eļļu durvis ieeļļos:) Un to nevajadzētu par mājturību saukt, bet par amatu mācību vai darbmācību (mājturība - tas bija Kaucmindē, tas ir galvenokārt tērēšanai un mājas dzīvei, bet amats vai darbs - tas ir, lai varētu arī nopelnīt ko galdā likt un mugurā vilkt. Ir jāmaina pieeja un arī jāatgriež ĪSTAIS NOSAUKUMS. Par praktiskā darba tikuma iznīcināšanu - piekrītu, to skolas aktīvi sāka (un bija jau ar vecāki, kuri atbalstīja....) skolotāja un 3 meitu māte 30.10.2013. 10:41 Varbūt nicinoša attieksme pret praktisku darbošanos aizsākās jau tajā brīdī, kad skolām AIZLIEDZA iesaistīt bērnus ikrudens lapu grābšanas talkās (bērnu ekspluatācija, tas jādara sētniekam), AIZLIEDZA skolēnu dežūras ēdnīcā (mācību stundas neaizskaramība, tas nekas, ka dažādas sabiedriskas organizācijas, privātās augstskolas un bankas mierīgi ar savām prezentācijām ierodas skolā stundu laikā), AIZLIEDZA noteikt klases dežurantam pienākumus uzkopt pēc stundām klases telpu, nu jau pat tik tālu, ka skolēnam nedrīkst pieprasīt tāfeli pēc stundas notīrīt (pati skolotāja pieķēpāja, pati lai tīra!) ... Taču ir arī pozitīva tendence. Manuprāt, ļoti daudzas jaunas sievietes šobrīd aizraujas ar rokdarbiem - gatavo fantastiskas rotaslietas no pērlītēm vai sutašas, telpu dekorus, somiņas un maciņus - un apvienojas domubiedru grupās, apmainās idejām un pamācībām. Ielūkojieties, kolēģi un vecāki, dažos interneta portālos! Tur ir tik daudz fantastisku lietu!
Tas, vai ir tā, kā rakstīja ES 30.10.2013. 10:39 mjaaaa...it īpaši noderīga 5.kl. zēniem ir nepārtrauktā šobrīd Rasēšana uz baltām lapām, tik un tik vienā malā cm, tik un tik otrā, kaut ko velk, mēra, skaita, par 1 kļūdu 2 balles nost!...vārdu sakot apetīte jau ir nodzīta tik tālu, ka manējais iemeta mapi stūrī un paziņoja, ka ies pie meiteņu grupas mācīties zupu vārīt! :-DD viss ir saprotams, ir jāprot izmērīt, kā ko uzmeistarot, bet, tas aiziet līdz absurdam...ja nav - tad nav un labāk darīt ko noderīgāku...To pašu var teikt par Informātiku, kur prasa iezubrīt no galvas teoriju, kas ir kas, nevis izprast būtību...5. klases bērni nelieto tādus vārdus, kā ir grāmatā, neizprot to jēgu un būtību. Bet prasa zināt kā no grāmatas! A kāda jēga no iezubrīšanas, ja izpratnes nav. vai citādi - skolā stundās darbojas praktiski un interesanti ir atkarīgs no Skolotāja! Un Skolotājam būt vai nebūt radošam, pašlaik, diemžēl, atkarīgs no skolas vadības (radošs bieži liekas neērts un traucējošs), jo vecāki bieži vien tikai akli seko skolas vadībai (tā arī pazaudējot praktisku un labu skolotāju savam bērnam. Kur rodas inženieri? Protams, ka pamatskolā (ja ir labs, zinošs un tehnisks skolotājs). http://www.tvnet.lv/zinas/regionos/372055-darbmacibas_skolotajs_badojas_progresiva_projekta_varda - tagad darbnīcas ir slēgtas un iecerētais bez skolotāja nenotiek (bet vecāki...)
Paldies tiem vecākiem, kas tiešām saprot, ka praktiskie darbi ir nepieciešami,nevis tukša muldēšana, bet uzmanaties cienijamie skolotāji,jo ir TĀDAS māmiņas, kuras saviem dēliņiem dupsīšus bučo un ja skolotājs liek veikt praktiskus darbus, kuri dēliņam nepatīk, tad raksta un zvana uz IKVD, kuri protams reaģē atsūtot papīru žurku, kura tad nu sāk to nabaga skolotāju tiranizēt, un dēliņš staigā pa skolu galvu izslējis......re kā!
Rasēšana ar roku joprojām ir vajadzīga prasme daudzās tehniskās specialitātēs. Un tā prasa lielu rūpību, koncentrēšanos un precizitāti. Tiem, kas ir pieraduši visus darbus ātri uzgrūst vai šā tā uzķēpāt, būs ļoti grūti gūt labus vērtējumus. Labi, ka ir skolas, kur rasēšanu tomēr māca.
bijušais tētis 30.10.2013. 19:58:56
Mājturība ir gan grafiskā valoda-rasēšana(ar roku un ne tik tālā nākotnē ar datoru), tā ir kokapstrāde(kokgriešana, zāģēšana, izzāģēšana, krāsošana, kodināšana, lakošana),metālapstrāde (gan praktiskā, gan mākslinieciskā), elektrotehnika un vienkārša elektronika. Paši saprotat kādam jābūt skolotājam. Tā ir lieliski savietojama ar bērna jaunrades meklējumiem kokā metālā, papīrā u.tt.. Tikai kurš to iestāstīs skolas vadītājiem, skolas dibinātājiem- par investīciju nepieciešamību, par priekšmeta vietu personības pilnveidē, attīstībā, par ikgadēju materiālu iegādi u.t.t. tajās skolās kur cilvēki strādā ar iedvesmu, šie skolotāji visdrīzāk ir neērti tādai vadībai, kuru kompetence biežii vien ir pat ļoti apšaubāma.....
Kārļa un Luīzes tētis 30.10.2013. 13:31:04
Kad šoruden mūsu dēls Kārlis kā vislielāko dārgumu no skolas atnesa paša izceptās 4 pankūkas, nebija ne mazāko šaubu - mājturība un tehnoloģijas mūsu bērnu skolā "rullē". Tas ir superīgi, ja e-klases žurnālā skolēni un vecāki var izlasīt, piemēram, to pašu pankūku gatavošanas recepti un aprakstu, kā tas jādara (paldies skolotājiem!) Pagājušajā gadā Kārlis ommītei uzdāvināja paša grebtu koka karoti. Šogad otrajā semestrī taisīšot kaut ko no metāla. Ja būšot centīgi, gatavošot māmiņām no stieplītēm auskarus. VISU IZŠĶIR KADRI!!! Bet šobrīd "rullē" pankūkas - Kārlis kopā ar ommi gatavo mums brokastis, es varu ieskatīties portālā http://www.diena.lv/skolas-diena/vai-majturibas-stundas-skoleni-apgust-musdienu-vajadzibam-nepieciesamas-iemanas-13971511?cp=1#comments
Šeit kāds/a tik ļoti nesaprot par ko īsti runa, ka taisni vai jāsmejas! :-D Neiet runa par to, ka māk vai nemāk mērīt no 0 vai no1, bet par to, kurā stundā to dara...ja jau tā ir Mājturība un Tehnoloģijas, tad lai arī atbilstoši visi praktizējas. Pieraduši no 1-4kl. pīnītes pīt kopā ar meitenēm un adīt un pēkšņi murgi jārasē! Toties meitenēm stundas radošas un saistošas! Par zēnu stundām...neizteikšos.
==>> ES 30.10.2013. 10:39 30.10.2013. 11:14:26
Iedosim piektklasniekiem planšetdatorus, lai rasē! Absurdākais ir tad, ja piektklasnieks garumu mērīt sāk no vieninieka, ne no nulles.
žetons VoVa 30.10.2013. 11:14:23
Precīzāk nevar pateikt! Savukārt ES audzina gļēvu un nevarīgu mīkstmiesi! Lai viņam veicas (nabaga puika). Paldies mājturības skolotājam par uzņēmību mācīt rasēšanas pamatus reālā līmenī! Kuru tad terminu no informātikas mācību grāmatas nav iespējams izprast: dators, informātika, informācija, aparatūra, programmatūra, sistēmbloks, perifērijas ierīce, procesors vai lasāmatmiņa? ... un neee māmiņa varētu paskaidrot, ka kaut kad viņai noteikti būs gan bērni, gan mazbērni :)
Bijām ar skolēniem aizbraukuši uz Rīgas Amatnicības Vidusskolu http://rav.lv/51-dizains-nakotne Arī viņiem ir problēmas - daļa audzēkņu uz skolu atnāk bez praktiskā darba veikšanas iemaņām (dzirdēju, ka Arvīds Verza no RAV par šo tēmu esot runājis konferencē, RIIMC lapā pagaidām klusums).
skolotāja un 3 meitu māte 30.10.2013. 10:41:33
Varbūt nicinoša attieksme pret praktisku darbošanos aizsākās jau tajā brīdī, kad skolām AIZLIEDZA iesaistīt bērnus ikrudens lapu grābšanas talkās (bērnu ekspluatācija, tas jādara sētniekam), AIZLIEDZA skolēnu dežūras ēdnīcā (mācību stundas neaizskaramība, tas nekas, ka dažādas sabiedriskas organizācijas, privātās augstskolas un bankas mierīgi ar savām prezentācijām ierodas skolā stundu laikā), AIZLIEDZA noteikt klases dežurantam pienākumus uzkopt pēc stundām klases telpu, nu jau pat tik tālu, ka skolēnam nedrīkst pieprasīt tāfeli pēc stundas notīrīt (pati skolotāja pieķēpāja, pati lai tīra!) ... Taču ir arī pozitīva tendence. Manuprāt, ļoti daudzas jaunas sievietes šobrīd aizraujas ar rokdarbiem - gatavo fantastiskas rotaslietas no pērlītēm vai sutašas, telpu dekorus, somiņas un maciņus - un apvienojas domubiedru grupās, apmainās idejām un pamācībām. Ielūkojieties, kolēģi un vecāki, dažos interneta portālos! Tur ir tik daudz fantastisku lietu!
mjaaaa...it īpaši noderīga 5.kl. zēniem ir nepārtrauktā šobrīd Rasēšana uz baltām lapām, tik un tik vienā malā cm, tik un tik otrā, kaut ko velk, mēra, skaita, par 1 kļūdu 2 balles nost!...vārdu sakot apetīte jau ir nodzīta tik tālu, ka manējais iemeta mapi stūrī un paziņoja, ka ies pie meiteņu grupas mācīties zupu vārīt! :-DD viss ir saprotams, ir jāprot izmērīt, kā ko uzmeistarot, bet, tas aiziet līdz absurdam... ja nav - tad nav un labāk darīt ko noderīgāku... To pašu var teikt par Informātiku, kur prasa iezubrīt no galvas teoriju, kas ir kas, nevis izprast būtību...5. klases bērni nelieto tādus vārdus, kā ir grāmatā, neizprot to jēgu un būtību. Bet prasa zināt kā no grāmatas! A kāda jēga no iezubrīšanas, ja izpratnes nav.
Kāpēc vajadzīga Konservatorija, ja ir "Talantu fabrika"?
1) Ja skolēniem ir viena mājturības un tehnoloģiju stunda nedēļā, kādas praktiskā darba iemaņas viņi var apgūt? Kad šogad pavasarī aicinājām uz skolu tēvus, lai kopā ar dēliem pagatavo putnu būrīšus, daža laba omma, visticamākais, ar zāģi un āmuru rīkotos daudz prasmīgāk. "Teorētiskā" mājturība un tehnoloģijas jau otrajā paaudzē nemudina jauniešus izvēlēties arodskolas, izvēlēties amatu, kas prasa praktiska, reāla darba veikšanu. Ar planšetdatoru rokā zupu uzvārīt vai naglu iedzīt neviens nav iemācījies! 2) Mediju telpā izplatītā informācija ir ļoti tendencioza. Runājam un rakstām tikai par tālā nākotnē iespējamo Latvijas "Nokia", aizmirstot par reāliem un taustāmiem Latvijas mēbeļu dizaineru panākumiem, par tautas tērpu darinātājām, par pavāru un kulināru sasniegumiem. Uz dīvāna pie televizora vēl neviens nav pankūkas izcepis! 3) Skolu administrācijas attieksme pret mājturību un tehnoloģijām nav viennozīmīga. "Ja man negaršo siļķes, tad siļķes negaršo arī nevienam mūsu skolas skolēnam" - tā varētu ironizēt par dažu skolu direktoru attieksmi pret šo mācību priekšmetu. Tā ir skolas direktores izvēle - vienu vai divas stundas nedēļā būt mājturībai! Ja runājam par kulināriju - vai pusvārītu zupu var uzdot skolēniem pabeigt vārīt mājās, gluži kā latviešu valodas uzdevumu? Ceru, ka nebūšu vienīgā. Žēl, ka uz konferenci tika aicināti tikai rajonu un pilsētu metodisko apvienību vadītāji.
priekshkam man vajadziiga taada adiishana vai tamboreeshana? neesmu jau kaut kaada ome...

Rakstīt komentāru

Lūdzu norādiet segvārdu!
Lūdzu ierakstiet komentāru!
3+4=
Kļūda!
Maksimālais komentāra garums ir 2000 zīmes. Portāla lietotājs atbild par saviem komentāriem, kas pievienoti rakstiem. E-klase aicina portāla lietotājus ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz naidu un diskrimināciju, kā arī iztikt bez rupjībām. E-klase patur tiesības komentārus nepublicēt vai dzēst.