“Putnu barošana ir vairāk nepieciešama pašam barotājam, tas ir, cilvēkam, nevis putnam. Ja tomēr ziemā uzsākam barot dārza putnus barotavā, to noteikti jāturpina, līdz iestājas siltāks laiks. Nedaudz citādi ir ar ūdensputniem, kurus piebaro publiskās vietās un kuriem būtu bijis jālido prom uz siltākām vietām barības meklējumos. Ja cilvēki regulāri piebaro, piemēram, paugurknābja gulbi, kurš ir tipisks gājputns, nav jābrīnās, kāpēc tas nelido pārziemot citviet arī tad, kad iestājas bargāks aukstums. Putns pierod un nemaz nesteidzas doties citviet. Šāda cilvēka rīcība zināmā mērā apdraud šī putna izdzīvošanu, labu gribot, kaitējot putnam,” skaidro Latvijas Ornitoloģijas biedrības ornitologs Andris Dekants, aicinot paturēt prātā, ka ūdensputni lielākoties barojas ar augu izcelsmes barību, tostarp ūdensaugu saknēm, lapām, gumiem. “Dārzenis vai baltmaize? Jautājums, kurš ir vērtīgāks un veselīgāks ir viennozīmīgi atbildams, izvēloties produktus gan cilvēka, gan līdzīgi arī ūdensputna ēdienkartei. To arī jāpatur prātā, dodoties barot ūdensputnus.”

Februāra mēneša uzdevums ir izveidot informatīvu plakātu (virtuālu vai fizisku) vai izglītojošo video publicēšanai tiešsaistē par ūdensputnu barošanu. Plakātā vai video jāskaidro ūdensputnu ēdienkarte un to, kā ūdensputnu ietekmē barība, kuru tam nodrošina cilvēks.

Par paveikto jāpastāsta citiem sociālo tīklu ierakstā ar tēmturi #PutnaStunda vai kā citādi. Kad darbs veikts, jāziņo Latvijas Ornitoloģijas biedrībai, rakstot uz e-pastu putni@lob.lv, pastāstot par paveikto un norādot uzdevuma veicējus un to vecumu, kā arī kontaktinformāciju.

Lai piedalītos aktivitātē “Putna stunda”, bērniem un jauniešiem laika posmā no 2020. gada oktobra līdz 2021. gada aprīlim ik mēnesi jāizpilda tematiskais uzdevums par ūdensputniem. Lai palīdzētu iepazīt ūdensputnus, kopā ar uzdevumiem skolēniem būs iespēja izmantot izglītojošus materiālus, tematiskus video, kā arī būs iespēja ielūkoties lielo gauru ligzdošanas sekmju uzlabošanas projektā Ikšķilē. Noslēdzoties uzdevumu ciklam, tiks sumināti gan individuālie, gan klašu veikumi dažādās vecuma grupās.

Projekts “Putna stunda” tiek īstenots Latvijas Ornitoloģijas biedrības izglītības programmas “Putni un mēs” ietvaros ar Latvijas Vides aizsardzības fonda atbalstu un Ikšķiles novada pašvaldības līdzfinansējumu.

Videostāsts “Barot vai nebarot ūdensputnus?”

 

Materiāls “Mans pirmais ūdeņu putnu noteicējs” pieejams ŠEIT.