Kā veicināt jauniešu izpratni par finanšu noziegumiem? Metodiskie materiāli skolotājiem.

Pagājušā gada nogalē FID veiktā sabiedriskās domas aptauja liecina, ka kopumā sabiedrība ir labi informēta par finanšu noziegumiem un to veidiem, tomēr jauniešu izpratne nav pietiekama. Ja no respondentiem, kas vecāki par 35 gadiem, 66% uzskata, ka izvairīšanās no nodokļu nomaksas, korupcija, naudas atmazgāšana, akcīzes preču kontrabanda atstāj negatīvu iespaidu uz sabiedrības labklājību un dzīves kvalitāti, tad vecuma grupā no 18-24 par to ir pārliecināti vien 41% aptaujāto.
“Pēdējo gadu laikā arvien vairāk jauniešu kļūst par "naudas mūļiem”, par nelielu samaksu palīdzot krāpniekiem legalizēt un pārvietot nelikumīgi iegūtus naudas līdzekļus. Naudas atmazgāšana bieži saistīta ar ļoti smagiem noziegumiem - narkotiku vai ieroču biznesu, cilvēku tirdzniecību u.c. Vervēšana notiek sociālajos tīklos, ziņapmaiņas lietotnēs, skolasbiedru vidū, tādēļ jauniešiem ir jābūt labi informētiem, lai atpazītu šādas situācijas un no tām izvairītos. Lai gan jauniešiem šādi piedāvājumi šķiet vilinoši, jo naudu iespējams nopelnīt bez piepūles, par iesaistīšanos nelikumīgu darbību veikšanā draud kriminālatbildība, kas negatīvi ietekmē turpmāko dzīvi un karjeras iespējas nākotnē. Skolēnu informēšana izglītības iestādēs un izpratnes veidošana par riskiem un sekām, kas draud par iesaistīšanos finanšu noziegumos, palīdzētu novērst jauniešu nokļūšanu finanšu noziedznieku tīklos,” skaidro FID priekšniece Ilze Znotiņa.
Visi metodiskie materiāli pieejami FID mājas lapā un tie ietver:
- FID priekšnieces Ilzes Znotiņas lekciju skolotājiem "Kā izglītot jauniešus par naudas li(ī)kumiem?";
- FID priekšnieces Ilzes Znotiņas lekciju vidusskolēniem “Kā nekļūt par finanšu noziedznieku?”;
- Piecus izglītojošus video, kuros skaidrota naudas atmazgāšana un iepazīstināts ar krāpniecisku darījumu veidiem, katram video pielāgojot tematisku uzdevumu.
Metodiskajos materiālos papildus terminoloģijas skaidrojumiem un gadījumu aprakstiem definēti arī “sarkanie karogi” jeb brīdinājuma zīmes, piemēram, “Domā kritiski!, “Pievērs uzmanību detaļām!”, “Neriskē ar savu reputāciju un nākotnes karjeru!”, “Izglīto sevi un līdzcilvēkus, lai nekļūtu par upuriem!”
Reklāmraksts