Tiesībsarga birojs, pētot bilingvālo izglītību Latvijā, saskāries ar dažādām problēmām, piemēram, skolotāju valsts valodas zināšanas neļauj kvalitatīvi pasniegt viņu mācību priekšmetus vai vecāku nepietiekamās valsts valodas zināšanas liedz viņiem palīdzēt saviem bērniem ar mājasdarbiem, vēsta ziņu aģentūra LETA.

Tiesībsarga birojs secinājis, ka šādos apstākļos bilingvālā izglītības sistēma būs lemta pagrimumam, ja jēgpilni nenotiks virzība uz homogēnu sabiedrību, neaizmirstot par mazākumtautību interesēm.

J. Jansona vērtējumā, politiķu runas, ka mazākumtautībām pienākas nodrošināta izglītība mazākumtautību valodā, jo viņi šajā valstī maksā nodokļus, ir pretrunā ar bērnu interesēm, proti, bērnu interesēs būtu zināt valsts valodu, lai spētu iekļauties valsts dzīvē, ietekmēt tās sabiedriskos procesus un pārvaldi u.tml. Ar šādām runām politisku mērķu vai vienkārši nezināšanas dēļ tiek veicināta konfrontācija starp sabiedrības grupām, piebilda tiesībsargs.

Runājot par citām Tiesībsarga biroja aktivitātēm izglītības nozarē, J. Jansons pauda viedokli, ka birojs panācis milzīgu solis bezmaksas izglītības nodrošināšanā, tomēr nevarot teikt, ka situācija pilnībā būtu atrisināta un mācības tiktu nodrošinātas atbilstoši tam, kā to nosaka likums. Pēdējie strīdīgie jautājumi palikuši, kam būtu jāiegādājas dienasgrāmatas un kam jāmaksā par skolu ekskursijām.

J. Jansona vērtējumā, skolām daudzviet joprojām nav piešķirts pietiekams finansējums bezmaksas izglītības nodrošināšanai, jo politiķi un ierēdņi daudzviet nav sapratuši, ka izglītība ir pamatu pamats valsts un arī jebkura indivīda attīstībai, jo izglītība ir pamata instruments sociālās nevienlīdzības mazināšanai.