AktualitātesPasaulēLatvijā Viedokļi
 
 

Laimi izmācījies?

Komentāri8   
To aizsāka angļi un turpina vācieši. Vai varam no viņiem mācīties - apgūt laimi? Velingtonas koledžā, netālu no Londonas, un Villija Helpaka skolā Vācijas Dienvidu pilsētā Heidelbergā skolēni jau vairākus gadus apgūst mācību priekšmetu Laime (ko angļi gan dēvē par Well-Being).
 

"Līdz šim mēs esam pārāk lielu uzmanību veltījuši zinātniskiem priekšmetiem," intervijā The Times norāda Velingtonas koledžas rektors Entonijs Seldons (Anthony Seldon). "Manuprāt, vissvarīgākais skolas uzdevums ir izglītot laimīgus un pašpārliecinātus jaunus vīriešus un sievietes," viņš teic.

Gluži tādās pašās domās ir Villija Helpaka skolas direktors Ernsts Frics-Šūberts (Ernst Fritz-Schubert). Apmierinātība, pašapziņa un atbildība ir lielumi, ko viņš pretstata slavaskārei, alkatībai un egoismam. Apskatīto tēmu loks Heidelbergas skolā ir plašs. Skolēni apgūst tādas tēmas kā Paštēls un Ideāls un Dvēseles labsajūta. Tāpat uzmanība tiek pievērsta ķermeniskajai labsajūtai un sociālajām kompetencēm.

Pirmajā mirklī tas izklausās nenopietni - diplomātiski izsakoties. Taču atceroties, ka depresija modernajā pasaulē ir kļuvusi par tautas kaiti, izdegšanas sindroms teju vai ir par apstiprinājumu tam, ka strādāts kā nākas, iespējams, ir svētīgi šiem mācību priekšmetiem pievērst pastiprinātu uzmanību. Īpaši valstī, kas regulāri ir globālā saraksta augšgalā izdarīto pašnāvību ziņā.

Velingtonas koledžā uzsvars tiek likts uz pozitivo psiholoģiju - mācību programmu uzrauga Niks Bejlais (Nick Baylis) no Kembridžas universitātes. Flow (tulk. - plūdums, straume) ir īpašs koncepts N. Bejlaisa psiholoģijā. "Cik daudzi no jums relaksējas televizora priekšā?" jautā skolotājs. Apmēram puse skolēnu paceļ roku. "Kāda ir sajūta pēc tam?" Tukšums, miegs, nekas, acu ņirboņa - tās ir izplatītākās atbildes. Turpinājumā pusaudžiem tiek uzdots uzdevums - ar pirkstiem jāsit pazīstamas dziesmas ritms pret galda virsmu. Pēc neilga brīža rezultāts ir gluži baudāms. "Kāda sajūta ir tagad?" Enerģijas pilns, priecīgs un vienkārši forši - skan no skolēnu mutēm.

Laimes nodarbību pozitīvo ietekmi Villija Helpaka skolā atzinīgi novērtējusi arī Ekonomiskās Sadarbības un Attīstības organizācija (OECD). Tās pārstāvis 3Sat žurnālistiem norāda: „Tas ir ļoti iespaidīgi! Iesaistīšanās kopienas aktivitātēs un vēlme gūt panākumus skolēnu vidū ir ievērojami palielinājusies.“ 

40% bērnu vecuma grupā no četriem līdz četrpadsmit gadiem Vācijā jūtas „absolūti laimīgi.“ 44% jūtas „laimīgi“ un 14% nespēj sniegt viennozīmīgu atbildi, liecina pētījums, ko pasūtinājusi sabiedriskā televīzija ZDF. Galvenais šķērslis  pilnīgai laimei ir tieši skola. Ja pirmklasnieku vidū  katrs otrais „ļoti labprāt“ apmeklē skolu, tad trīspadsmitgadnieku vidū tādu ir tikai 16%. Vēl nelabprātāk bērni dodas tikai pie zobu ārsta.

E. Frics-Šūberts, kurš pats skolas laikā esot juties izolēts un nesaprasts, cenšas šo situāciju mainīt. “Izglītībai ir jākalpo cilvēkam. Un tas ietver pašapziņu.” Psiholoģe no Brīvās Berlīnes universitātes Anna Elizabete Auhāgena (Ann Elizabeth Auhagen) norāda, ka pastāv vairākas stratēģijas, kas palīdz vadīt apmierinātu dzīvi. „Pašapziņa, pozitīvas sociālās attiecības, optimisms un sajūta, ka tu pats spēj veidot savu dzīvi,“ viņa uzskaita svarīgākās sastāvdaļas.

Laimes nodarbībās uzmanība tiek veltīta sportam, veselīgam uzturam, teātrim, atslābināšanās vingrinājumiem, filozofijai, kultūras pasākumu apmeklēšanai un attiecību veidošanai ar līdzcilvēkiem. Uzsvars tiek likts uz sabiedrību, vērtībām, toleranci pret citiem un mīlestību pret sevi. Citiem vārdiem sakot – pilnvērtīgu dzīvi. Un tā ir vismaz tikpat svarīga kā ķīmija un ģeometrija kopā ņemtas. 

 
 
Laine Aizupe 28.10.2011.
 
285 : 230
 Novērtē
Pievienot komentāru


E-KLASE neatbild par komentāriem, kas pievienoti rakstiem, tomēr aicina portāla lasītājus ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, kā arī iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā E-KLASE brīdina, ka tai ir tiesības nodot informāciju par portāla lasītāju tiesībsargājošajām institūcijām, kas var lemt par kriminālprocesa sākšanu.

Twitter sadaļa

@eklase @AgitaMace @BerzinaAiga @mmmaruta Atvainojamies, ja radies iespaids par konkrētiem termiņiem. Iecere ir, bet aktīvs… https://t.co/Izb5Vu7MH8
@eklase @mmmaruta Labdien! E-klases aplikācija šobrīd pieejama tikai vecākiem un skolēniem. Pārliecinieties, ka izmantojiet… https://t.co/JiJRNFNuEQ
@eklase Mazākajā skolā Latvijā šogad mācās astoņi bērni, lielākajā - 1610 https://t.co/0Dc1xnLlU1 via @eklase
@eklase @LaurisMorics Labdien! Ģimenes komplekta lietotājiem sadaļā “Uzstādījumi” -> “Lietotāju dati” ir iespēja atslēgt reklāmu rādīšanu.
@eklase Kāpēc Latvijas izglītības sistēmai jāvirzās uz izcilību? https://t.co/Mi5kPJjAcp via @eklase
@eklase 4/4 vērtēšanas metode – risinājums skolotāja darba apjoma samazināšanai https://t.co/se0PTqS3YB via @eklase
@eklase Somijas izglītība nav brīnums, bet mērķtiecīga un sistemātiska darba rezultāts https://t.co/dDzWUIrN0u via @eklase
@eklase Sveicam Zinību dienā! Vēlam panākumus un enerģiju jaunajā mācību gadā! https://t.co/fM7HNhdmTj
@eklase Prezidents: Šodienas mainīgajā pasaulē skolotājiem ir jāmāk ieinteresēt un aizraut skolēnus https://t.co/Wwv6RpvoeD via @eklase
@eklase Vāc parakstus, lai saglabātu skolas gaitu sākšanu no septiņu gadu vecuma https://t.co/kNt12STpm8 via @eklase
@eklase Septembrī skolas gaitas sāks 18 744 pirmklasnieki https://t.co/1uLXnrlgJN via @eklase
@eklase Latvietim bronzas medaļa Vispasaules informātikas olimpiādē https://t.co/MTsvl8pbtF via @eklase
@eklase Lielo skolu reitinga augšgalā arī šogad valsts ģimnāzijas https://t.co/cyyrd7IGI1 via @eklase
@eklase IZM plāno atteikties no speciālajām un vakarskolām https://t.co/lJ8GLKiKcr via @eklase
@eklase IZM virza priekšlikumu par skolas gaitu sākšanu no sešu gadu vecuma https://t.co/16RhPXkOXr via @eklase