AktualitātesPasaulē Latvijā Viedokļi
 
 

21. gadsimta skola – skolotāju sadarbība palīdz bērniem mācīties labāk

Komentāri13   
Foto: Publicitātes foto

Skolotāju mācīšanās grupas katrā skolā – tā ir mūsdienīga pieeja mācību procesam, un Ventspils skolu piemērs rāda, ka ieguvēji ir gan skolotāji, gan bērni.

“Šādu pieeju sauc par skolotāju mācīšanās grupām. Videosižetā redzams, kā skolotāji sadarbojas, lai kopīgiem spēkiem uzlabotu konkrētu prasmi visiem klases bērniem. Kādā citā Ventspils skolā šādā veidā sadarbojās valodu pasniedzēji – latviešu, krievu un angļu valodas skolotājas, lai dalītos pieredzē un vienotos, ka, piemēram, tās pašas mācību metodes, ko izmanto latviešu valodā, lieto arī krievu un angļu valodas stundās,” stāsta Ventspils Izglītības pārvaldes Metodiskā dienesta vadītāja un Iespējamās misijas atbalsta programmas veidotāja Inga Pāvula.

Skolotāji ir tikai ieguvēji

Citā Ventspils skolā skolotāju mācīšanās grupās katrs no skolotājiem mācību gada sākumā ierosina vienu lietu, ko šī gada laikā grib uzlabot vai mainīt savā darbā ar skolēniem, un pārējie skolotāji ir viņa atbalsta grupa. Arī šajā gadījumā ieguvēji ir gan bērni, gan skolotāji. “Katrā Ventspils skolā ir divi trīs skolotāji, kas var vadīt šādas skolotāju apmācības grupas,” ar gandarījumu atzīst Inga Pāvula. Viņa neslēpj, ka pirms trim gadiem, kad viņa skolotājus ar šo pieeju iepazīstināja, bijusi zināma pretestība. “Taču pamazām mūsu skolu skolotāji ir novērtējuši, ka viņi ir ieguvēji no šīs sadarbības,” saka Inga Pāvula.

Zināšanas var piemērot dažādās jomās

“Sadarbība ir viens no atslēgas vārdiem mūsdienu mainīgajā biznesa vidē, kad vienas amata lomas izzūd un to vietā rodas citas. Tāpēc ir svarīgi būt elastīgam, spēt pielāgoties un būt gatavam mainīties,” apstiprina Swedbank Karjeras centra vadītāja Rita Majore.

“Ir jāprot iegūtās zināšanas piemērot dažādās jomās. Piemēram, prasme spriest, analizēt, argumentēt, organizēt, vadīt sarunu ir piemērojama dažādos projektos un dažādās darbavietās. Un prasmes var attīstīt dažādos veidos, tostarp jomās, kas nav tieši saistītas ar izvēlēto profesiju, – iepazīstot jaunas nodarbes un attīstot savus hobijus, diskutējot ar citu nozaru pārstāvjiem vai, piemēram, lasot un interesējoties par sev saistošām tēmām. Jo viss, ko es uzzinu un apgūstu, veido manu redzesloku un izpratni, tas ir mans intelektuālais īpašums, ko pēc vajadzības varu izmantot visās dzīves jomās. Tieši tā, kā tas redzams šajā klipā. Mācoties strādāt ar tekstu, šīs zināšanas noder visos mācību priekšmetos.”

Lasītprasme ir svarīga, lai gūtu panākumus

Runājot par sižetā aplūkoto lasītprasmi, izglītības psiholoģe Sabīne Vilciņa uzsver, ka spēja izprast rakstītu tekstu būs tiešā veidā saistīta arī ar bērna panākumiem skolā un dzīvē, jo mēs dzīvojam rakstītā teksta gadsimtā. Tāpēc vecākiem jau kopš mazotnes būtu jādomā, kā attīstīt bērnam plašu vārdu krājumu.

“Atbilde uz jautājumu, kā to darīt, ir ļoti vienkārša – lai paplašinātu vārdu krājumu, vecākiem jārunā ar saviem bērniem. Nerunīgie vecāki uzrunā bērnu aptuveni 200 reižu stundā, turpretim runīgie pārmij ap 600 vārdiem stundā, un šīs atšķirības starp nerunīgo un runīgo vecāku bērniem pieaug ar katru brīdi – triju gadu laikā nerunīgo vecāku bērni būs dzirdējuši ap 4 miljoniem vārdu, turpretim runīgo vecāku bērni – ap 12 miljoniem vārdu. 

Vienkārši ieteikumi, kas var veicināt lasītā teksta uztveri un bagātināt bērna vārdu krājumu

  • Vārdu krājumu būtiski paplašina arī kopīga lasīšana. Ļaujiet bērnam būt aktīvam, komentēt, jautāt, atbildēt uz jautājumiem lasīšanas laikā. Maziem bērniem ļoti patīk lasīt jau zināmu grāmatu vairākas reizes, jo viņi zina stāsta gaitu un var vairāk iesaistīties un komentēt. 
  • Lai rosinātu bērnu interesi par lasīšanu, rādiet piemēru – lasiet paši, lai bērns redz jūs lasām grāmatas, žurnālus, rakstus internetā, uzrakstus uz ielām, receptes, grafikus, skaitļus utt.
  • Palīdziet bērnam iztēloties lasāmo stāstu. Pārrunājiet, kā jūs iztēlē redzat tekstā aprakstīto, izmantojot visas piecas maņas – ožu, dzirdi, redzi, tausti, garšu. Piemēram, kā, pēc bērna domām, stāstā aprakstītais pīrāgs varētu smaržot? Kas vēl tajā virtuvē atrodas? Vai tur ir auksts vai silts?
  • Lai veicinātu sarežģītu tekstu izpratni, palīdziet veidot asociāciju tiltus starp jau zināmo un vēl nezināmo informāciju. Piemēram, mudiniet bērnu padomāt, kas varētu notikt stāsta turpinājumā.
 
E-klase 19.05.2017.
 
43 : 31
 Novērtē
Pievienot komentāru


E-KLASE neatbild par komentāriem, kas pievienoti rakstiem, tomēr aicina portāla lasītājus ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, kā arī iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā E-KLASE brīdina, ka tai ir tiesības nodot informāciju par portāla lasītāju tiesībsargājošajām institūcijām, kas var lemt par kriminālprocesa sākšanu.

Twitter sadaļa

@eklase Lielo skolu reitinga augšgalā arī šogad valsts ģimnāzijas https://t.co/cyyrd7IGI1 via @eklase
@eklase IZM plāno atteikties no speciālajām un vakarskolām https://t.co/lJ8GLKiKcr via @eklase
@eklase IZM virza priekšlikumu par skolas gaitu sākšanu no sešu gadu vecuma https://t.co/16RhPXkOXr via @eklase
@eklase Pirmajā nedēļā eksāmenu rezultāts mainīts 10 gadījumos https://t.co/yxcId9Dppj via @eklase
@eklase Plāno vienkāršot pedagogu kvalitātes pakāpju piešķiršanas kārtību https://t.co/bWbJO0s2bJ via @eklase
@eklase IZM publiskos ģeotelpiskās plānošanas platformu "Skolu karte" https://t.co/waXOWShQGv via @eklase
@eklase 70 skolās obligātos eksāmenus kārtoja mazāk nekā desmit skolēni https://t.co/9EgM1BBsRv via @eklase
@eklase Stājas spēkā grozījumi bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtībā https://t.co/Q8zu0ZYJoK via @eklase
@eklase Šadurskis: Eksāmenu rezultāti pierāda, ka reformas izglītībā nedrīkst atlikt https://t.co/JI4q16KiID via @eklase
@eklase LIZDA: Nav saprotams pedagogu algu publiskošanas mērķis https://t.co/Gs46PyfEAR via @eklase
@eklase Portālā "Latvija.lv" sākas elektroniskā pieteikšanās studijām augstskolās https://t.co/5yYSBHzj0w via @eklase
@eklase Ārstes padomi, kā izvairīties no traumām vasarā https://t.co/gWzR3KA4BA via @eklase
@eklase E-klases portāla sadaļā "Konference" pieejami lekciju video ieraksti https://t.co/ZbZO2FFrYa https://t.co/YaCDGWwO9o
@eklase Konferences "E-KLASE 2017" bildes jau pieejamas portālā! Drīzumā tiks publicēti arī lekciju ieraksti.… https://t.co/izHRTCqkCp
@eklase Pēc izglītojošas dienas pedagogi piedalās loterijā un pēcāk baudīs Liepājas Simf. orķestra stīgu kvinteta koncertu. https://t.co/ZbZO2FFrYa