AktualitātesPasaulē Latvijā Viedokļi
 
 

Skolotājs: Arī matemātikas stundās var mācīties prasmi sadarboties

Komentāri6   
Foto: Publicitātes foto

Salaspils 1. vidusskolas matemātikas un ekonomikas skolotājs Kristaps Zaļais ir atradis veidu, kā matemātikas stundās attīstīt bērnos sadarbības prasmi.

 

“Man šķita svarīgi mācīt bērniem sadarbību, jo tā ir prasme, kas būs nepieciešama darba vidē. Šādā veidā, apgūstot jauno mācību vielu grupā pa trim un pēc tam prezentējot to citiem skolēniem, viņi iemācās paskaidrot uzdevumu un uzņemas atbildību, lai arī pārējie klasesbiedri to saprastu. Šī prasme tiek regulāri pilnveidota, palielinot uzdevumu grūtības pakāpi. Piemēram, patlaban viņi prezentācijā var izmantot tikai 10 vārdus. Tāpat tiek trenētas dažādas lomas grupā, jo viens no viņiem ir vadītājs, otrs – zīmētājs, trešais – rakstnieks,” projekta 21. gadsimta skola ietvaros, stāsta K. Zaļais.

Viņš novērojis, ka vieglāk sadarboties ir tiem bērniem, kuri apmeklē interešu izglītības pulciņus. Skolotājs godīgi atzīst, ka sākotnēji bērni paši par šo jauno mācību pieeju nav bijuši sajūsmā. “Šī pieeja viņiem prasa lielāku piepūli, uzmanību un koncentrēšanos, ir jādara pašiem. Sēdēt solā un klausīties, kā skolotājs pie tāfeles runā, ir vieglāk. Tāpēc sākumā izjutu pretestību, īpaši pamatskolā, skolēni iebilda, ka matemātiku šādā veidā nevar iemācīties. Es savukārt skaidroju, ka ar asociāciju palīdzību būs vieglāk apgūt un atcerēties jauno mācību vielu. To pierāda arī pārbaudes darbi mācību stundas noslēgumā, kad bērniem uz lapiņas vienā teikumā ir jāatbild uz vienu jautājumu, piemēram, kas ir horda,” uzsver K. Zaļais.

Profesijas un darba tirgus šobrīd strauji mainās, un tam līdzi jāmainās arī izglītībai, skolotājiem un mācību metodēm.

 “Prasmei sadarboties un virzīties uz kopīgu mērķu sasniegšanu ir ļoti liela nozīme patlaban pastāvošajā informācijas pārbagātībā un strauji mainīgajā biznesa vidē, kur nereti nav vienas pareizās atbildes. Spēja sadarboties, diskutēt un izvērtēt dažādus argumentus palīdz nonākt pie daudz izsvērtāka produkta vai risinājuma,” atzīst Swedbank Karjeras centra vadītāja Rita Majore.

Viņasprāt, nākotnē sadarbības prasmei būs vēl izšķirīgāka nozīme, jo, tā kā Eiropa noveco, ir paredzams, ka ar katru gadu darba tirgū integrēsim aizvien daudzveidīgākus talantus. “Vajadzība pēc labiem darbiniekiem veicinās to, ka būsim atvērtāki dažādiem vecumiem, nacionalitātēm, minoritāšu grupām un cilvēkiem ar atšķirīgām zināšanām un pieredzi. Turklāt nākotnē cilvēkam vajadzēs mācīties sastrādāties un dot uzdevumus robotiem, kas prasīs izmantot jau esošās, kā arī apgūt pavisam jauna veida sadarbības prasmes,” prognozē R.Majore.

Arī izglītības psiholoģe Sabīne Vilciņa uzsver, ka sociālās prasmes, kas ietver spēju sadarboties, strādāt komandā un virzīties uz kopīgu mērķi, saprotami izteikties un aktīvi klausīties, tiek uzskatītas par vienu no pieprasītākajām prasmēm 21. gadsimta darba tirgū. Un vecāki arī no savas puses var veicināt šīs prasmes apgūšanu jau no mazotnes, veidojot uz sadarbību vērstu vidi, kurā

  • katrs var brīvi izteikties;
  • katram ģimenes loceklim (arī bērnam) ir iespēja darboties patstāvīgi, izdarīt savas izvēles un iesaistīties ģimenes kopējo lēmumu pieņemšanā;
  • bērna ieguldījums tiek novērtēts.

“Lai attīstītu bērnā prasmi sadarboties, ir jāsāk ar spēju brīvi izteikties, ko vislabāk panākt, jau agrīni ar bērnu daudz runājot un lasot bērnam priekšā, lai attīstītu valodu. Arī ļaujot bērnam aktīvi iesaistīties un komentēt,” skaidro psiholoģe S. Vilciņa.

Gan mazotnē, gan arī vēlāk ir svarīgi, lai bērns ar pārējiem ģimenes locekļiem – vecākiem, brāļiem un māsām – dara kaut ko kopā. Piemēram, kopīga mājas sakārtošana vai mašīnas nomazgāšana būs labs sadarbības prasmju treniņš gan maziem, gan lieliem. Un jāmēģina katru dalībnieku pēc kopīgi padarītā darba paslavēt, lai visi iesaistītie sajustu, ka viņu ieguldījums ir novērtēts.

Un ļoti palīdzēt var tas, ka bērns darbojas kādā organizācijā vai komandu sportā, kur ir konkrēta aktivitāšu secība un iespēja aktīvi mācīties, fokusējoties uz sadarbību,” iesaka psiholoģe S. Vilciņa.

 
E-klase 20.04.2017.
 
137 : 130
 Novērtē
Pievienot komentāru


E-KLASE neatbild par komentāriem, kas pievienoti rakstiem, tomēr aicina portāla lasītājus ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, kā arī iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā E-KLASE brīdina, ka tai ir tiesības nodot informāciju par portāla lasītāju tiesībsargājošajām institūcijām, kas var lemt par kriminālprocesa sākšanu.

Twitter sadaļa

@eklase Lielo skolu reitinga augšgalā arī šogad valsts ģimnāzijas https://t.co/cyyrd7IGI1 via @eklase
@eklase IZM plāno atteikties no speciālajām un vakarskolām https://t.co/lJ8GLKiKcr via @eklase
@eklase IZM virza priekšlikumu par skolas gaitu sākšanu no sešu gadu vecuma https://t.co/16RhPXkOXr via @eklase
@eklase Pirmajā nedēļā eksāmenu rezultāts mainīts 10 gadījumos https://t.co/yxcId9Dppj via @eklase
@eklase Plāno vienkāršot pedagogu kvalitātes pakāpju piešķiršanas kārtību https://t.co/bWbJO0s2bJ via @eklase
@eklase IZM publiskos ģeotelpiskās plānošanas platformu "Skolu karte" https://t.co/waXOWShQGv via @eklase
@eklase 70 skolās obligātos eksāmenus kārtoja mazāk nekā desmit skolēni https://t.co/9EgM1BBsRv via @eklase
@eklase Stājas spēkā grozījumi bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtībā https://t.co/Q8zu0ZYJoK via @eklase
@eklase Šadurskis: Eksāmenu rezultāti pierāda, ka reformas izglītībā nedrīkst atlikt https://t.co/JI4q16KiID via @eklase
@eklase LIZDA: Nav saprotams pedagogu algu publiskošanas mērķis https://t.co/Gs46PyfEAR via @eklase
@eklase Portālā "Latvija.lv" sākas elektroniskā pieteikšanās studijām augstskolās https://t.co/5yYSBHzj0w via @eklase
@eklase Ārstes padomi, kā izvairīties no traumām vasarā https://t.co/gWzR3KA4BA via @eklase
@eklase E-klases portāla sadaļā "Konference" pieejami lekciju video ieraksti https://t.co/ZbZO2FFrYa https://t.co/YaCDGWwO9o
@eklase Konferences "E-KLASE 2017" bildes jau pieejamas portālā! Drīzumā tiks publicēti arī lekciju ieraksti.… https://t.co/izHRTCqkCp
@eklase Pēc izglītojošas dienas pedagogi piedalās loterijā un pēcāk baudīs Liepājas Simf. orķestra stīgu kvinteta koncertu. https://t.co/ZbZO2FFrYa