PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2025. gada 02. jūlijs

Halina, Ilvars, Lauma

Informatīvs digitāls buklets topošo pirmklasnieku vecākiem “Zinošs vecāks = zinošs pirmklasnieks”
Informatīvs digitāls buklets topošo pirmklasnieku vecākiem “Zinošs vecāks = zinošs pirmklasnieks”
Foto: Marija Demidova

Pavasaris iezīmē laiku, kad ģimenēs, kurās aug topošais pirmklasnieks, arvien biežāk aktualizējas jautājumi par bērna gatavību skolai. Dienām kļūstot siltākām un dabai mostoties, strauji tuvojas arī jaunais mācību gads. Latvijas mēroga un starptautiskie pētījumi norāda, ka vecākiem, kuru bērni drīz kļūs par pirmklasniekiem, šis periods mēdz būt īpaši trauksmains, palīdzot bērnam gatavoties veiksmīgam un pārliecinošam sākumam skolas vidē.

Lai gan dažādās tīmekļa vietnēs ir pieejami īsi raksti un ieteikumi topošo pirmklasnieku vecākiem, veicot detalizētāku šīs problēmas izpēti, tika konstatēts, ka kodolīga, skaidra un vizuāli pievilcīga informācija apkopotā veidā par topošo pirmklasnieku skolas gaitu uzsākšanu nav viegli atrodama un pieejama. Tāpēc Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu maģistra studiju programmas studenti izstrādāja informatīvu bukletu un video “Zinošs vecāks = zinošs pirmklasnieks”, lai sniegtu praktisku atbalstu topošo pirmklasnieku vecākiem šajā pārejas posmā. Šī projekta mērķis bija izstrādāt informatīvu digitālu bukletu un video materiālu, kas būtu vizuāli pievilcīgi, saturiski, strukturēti un aktuāli. Bukleta mērķis ir palīdzēt vecākiem sagatavoties bērna skolas gaitu uzsākšanai, apkopojot būtiskāko informāciju par prasmēm, zināšanām un attīstības aspektiem, kuri ir svarīgi veiksmīgai iekļaušanai skolas vidē. Buklets sniedz ne tikai teorētisku ieskatu, bet arī praktiskus padomus un ieteikumus, kas aptver gan bērna kognitīvo, gan emocionālo un fizisko sagatavotību.

Pētot un analizējot grūtības vai izaicinājumus, ar kuriem sastopas bērni un viņu vecāki, uzsākot mācības pirmajā klasē, tika secināts, ka visbiežāk tiek pieminētas sešas lielās tēmas – vecāku atbalsts, pārmaiņas dienas režīmā, sociāli emocionālā gatavība skolai, veselība, zināšanas un prasmes, kā arī nepieciešamie mācību piederumi. Lai gan bieži vien skolas gatavības kontekstā īpaša uzmanība tiek pievērsta tādām bērna akadēmiskajām prasmēm kā lasīšana, rakstīšana un skaitīšana, tomēr ir svarīgi atcerēties arī par bērna sociāli emocionālo attīstību, uzvedību un pašregulācijas spējām. Pētījumi norāda, ka bērna spēja sadarboties ar vienaudžiem, pielāgoties jaunām situācijām un emocionāli tikt galā ar pārmaiņām būtiski ietekmē sekmes skolā. Šajā bukletā vecāki atradīs arī ieteikumus par to, kā veidot pozitīvu emocionālo fonu mājās, kā runāt ar bērnu par skolu, kā palīdzēt justies droši un pārliecināti, rūpēties par bērna fizisko veselību un dienas režīmu. Pārdomāts vecāku atbalsts šajā laikā ne tikai veicina bērna veiksmīgu adaptāciju, bet arī palīdz ielikt pamatus pozitīvai attieksmei pret mācīšanos ilgtermiņā. 

Atbalstot bērnu skolas uzsākšanā, vecākiem būtu jāpievērš pastiprināta uzmanība komunikācijai par dažādām emocionālām situācijām skolas vidē, piemēram, draudzībām vai konfliktiem. Uzsākot mācības skolā, mainās gan bērna, gan vecāku dienas režīms, tas noteikti ir jāņem vērā un jācenšas nodrošināt pēc iespējams sabalansētāku uzturu, vairāk kā septiņu stundu ilgu un kvalitatīvu miegu, kā arī veicināt bērna pašaprūpes prasmes, piemēram, rosināt bērnus pašiem sagatavot skolas somu iepriekšējā vakarā. Skolas pirmajā klasē bieži satiekas bērni no dažādām vidēm, bērni turpina mācīties iepazīt viens otru, sadarboties un pielāgoties jaunām situācijām. Pirms skolas gaitu uzsākšanas, ir nepieciešams ieplānot ārstu apmeklējumus un aktualizēt informāciju par bērna veselības stāvokli. Jāpievērš uzmanība arī laicīgai nepieciešamo mācību piederumu sarūpēšanai savu finansiālo iespēju robežās. 

“Zinošs vecāks = zinošs pirmklasnieks” projekta autoriem bija īpaši svarīgi bukleta saturu veidot saskaņā gan ar teorētiskām, gan praktiskām atziņām. Praktiskās atziņas par skolas gaitu uzsākšanu tika iegūtas intervijās ar pirmsskolas direktori un vadītāju, sākumskolas skolotājām, mācību atbalsta speciālisti, skolas psiholoģi un ABA terapeiti, kā arī ģimenes ārstu. Ekspertu viedokļi lielā mērā saskanēja ar aktuālāko starptautisko zinātnisko pētījumu atziņām un ieteikumiem. Tika pievērsta uzmanība arī informatīvā bukleta vizuālajai identitātei, nosakot nepieciešamību to izstrādāt pēc iespējas pievilcīgāku, apvienojot gan svarīgu informāciju, gan rotaļīgus grafiskā dizaina elementus. Lai gan bukleta mērķauditorija ir topošo pirmklasnieku vecāki, tomēr atraktīvais dizains varētu motivēt arī pašus bērnus iesaistīties tā izpētē. Ņemot vērā, ka lielākajai daļai bērnu vecāku ir pieejams internets un šobrīd priekšroka tiek dota digitālajiem medijiem, komplektā ar digitālo bukletu ir pieejams arī īss video, kurā tiek atklāts bukleta mērķis un saturs. 

Projekta ietvaros izstrādātie materiāli saņēma pozitīvu atgriezenisko saiti no vairākiem Latvijas skolu pārstāvjiem, kuri norādīja, ka bukletā ietvertā informācija ir vērtīga, tā izskats ir saistošs un viņi noteikti ieteiks šos materiālus citiem. Projekta noslēgšanas brīdī, 2024. gada decembrī, informācija par “Zinošs vecāks = zinošs pirmklasnieks” tika publicēta vairākās tīmekļa vietnēs, turklāt 2025. gada martā šis projekts tika prezentēts sākumskolas pedagogiem metodiskās dienas pasākuma ietvaros Bauskas Valsts ģimnāzijā. Bērna gatavība skolai ir īpaši svarīga arī pirmās klases skolotājiem, tāpēc informatīvais buklets var tikt izmantots arī kā skolotāju un bērnu vecāku sadarbības veicinātājs.  

Vecāks, kurš ir informēts un gatavs sniegt atbalstu, kļūst par svarīgu ceļabiedru savam bērnam šajā svarīgajā izglītības ceļa posmā. Šo bukletu var izmantot kā praktisku ceļvedi, kurā vienuviet apkopoti svarīgākie ieteikumi, lai bērna skolas gaitu uzsākšana būtu pēc iespējas drošāka, harmoniskāka un pozitīvāka. Aktualizējot “Zinošs vecāks = zinošs pirmklasnieks” informatīvo bukletu topošo pirmklasnieku vecākiem, aicinām detalizētāk iepazīties ar izstrādāto materiālu šeit un noskatīties video par bukletu šeit.