Daudzi no Ilzes audzēkņiem ir kļuvuši par profesionāliem animatoriem un strādā dažādu valstu animācijas studijās. 2019.gada vasarā Ilze pasniegs animāciju Ekziperī zinātnes un IT vasaras skolā summerschool.exupery.lv, kas tiek rīkota bērniem un jauniešiem vecumā no 10 līdz 15 gadiem. Starp citu, Jūs arī vēl varat paspēt pieteikt savus bērnus šai unikālajai zinātnes nometnei.
Stop-motion animācija Ekziperī zinātnes un IT vasaras skolā

Ilze, kā Jūs sākāt nodarboties ar animāciju? Ar ko aizsākās Jūsu aizraušanās un karjera?
1985. gadā sāku strādāt Latvijas pirmajā zīmētās animācijas studijā, kas atradās Latvijas televīzijas paspārnē. Tās vadītāji bija Latvijas zīmētās animācijas pamatlicēji Roze Stiebra un Ansis Bērziņš. Vispirms jaucu krāsas, jo animācijas krāsošana notika uz caurspīdīgiem celuloīdiem. Pēc tam sāku kontūrēt: tas nozīmē, ka katrs animatora uz pauspapīra uzzīmētais zīmējums tika tīri ar smalku spalviņu un tušu pārvilkts uz celuloīda.
Kādēļ Jūs izvēlējāties tieši animāciju?
Animācija mani interesēja jau pirmsskolas vecumā. Lipināju plastilīna balerīnas un zīmēju ķiņķēziņus kas visi bija kustībā un dažādos rakursos. Animācija ir brīnišķīgs veids radīt pašai savu pasauli un piedzīvot visus kārotos notikumus.
Ar kurām no savām filmām Jūs lepojaties visvairāk?
Pirmā animācijas filma, kurā biju vienīgā animācijas veidotāja ir Paula Timrota īsfilma „Nu un”. Protams, ka lepnums par to. Nedrīkst nelepoties ar Fantadroms „Pudelīte” un Fantadroms „Kakao” - iespēja pirmo reizi būt par filmu režisori. Gods ir būt pasaulē slavenu filmu „Kirikū un Burve”, „Randiņš Belevillā”, „Lote no izgudrotāju ciema” radošajā komandā. Katra animācijas filma, kurā esmu piedalījusies, ir atstājusi neizdzēšamu iespaidu manā radošajā darbībā.
Jūs pasniedzat animāciju bērniem un pieaugušajiem jau vairāk kā 20 gadus. Ar kuriem saviem audzēkņiem Jūs īpaši lepojaties?
Noteikti lepojos ar visiem saviem audzēkņiem, kas nav pametuši novārtā maz ienesīgo mākslu un veiksmīgi turpina karjeru dažādās radošās industrijas. Pēteris Čulītis ir izdevis disku ar 10 animētām sērijām no kaķu remontbrigādi kas saucas SIA VOVAS. Sabīne Moore un Anita Rupeika šogad piedalījās Rozes Stiebras pilnmetrāžas animācijas filmas „Saule brauca debesīs” veidošanā. Man bija liels gods, būt par animatori savam audzēknim Kārlim Vītolam animācijas filmā „Robotu vīruss”. Anna Kenne glezno un izstādās Melngalvju namā. Artūrs Vobļikovs savā 16 gadu vecumā nevar saskaitīt balvas, ko ieguvis veidojot animāciju. Visus nav iespējams nosaukt un katrs bērns un jaunietis, kas kaut ko ir ieguvis mācoties TJN „Annas 2” animācijas studijā ir mans lepnums.
Kādās no animāciju studijām strādā Jūsu audzēkņi?
Tagad animācijas mākslinieki ceļo no vienas studijas uz otru. Viņi tiek piesaistīti projektiem.
Mani audzēkņi ir darbojušies studijās „Rija”, „AtomArt”, „Dauka” u.c. Visā pasaulē ir vajadzīgi labi animatori. Lai tur varētu darboties, tiek izveidots profesionāls portfolio un animācijas studijas pašas aicina piedalīties projektos.
Kur ir pieprasīti šādi mākslinieki, izņemot multfilmu radīšanu (reklāma, kino)?
Tagad gandrīz visas nozares nevar iztikt bez animācijas. Mākslas filmās ir 3D animācijas elementi, lektori vizualizē savas lekcijas ar animācijas palīdzību, teātros scenogrāfija tiek veidota ar animāciju. Pati esmu veidojusi scenogrāfiju Ģirta Sila izrādei „Cinobris”, sadarbojusies ar režisoriem Juri Rijnieku un Juri Joneli - „Mazais ganiņš”. Ar animāciju veido reklāmas, mājas lapas, kustīgus apsveikumus, dziesmu klipus, mākslas izstādes un lieto kā vizualizāciju komiksu meistardarbnīcās. Tas ir tikai niecīgs uzskatījums animācijas plašajai pielietojamībai.
Kādēļ animācija - tas ir brīnišķīgi? Un kādēļ bērniem ir lietderīgi ar to nodarboties?
Ja neskaita to, ka, ar animācijas palīdzību, mazais cilvēks attīsta sevī desmitiem talantu, var teikt, ka, tas ir veids, kā radīt savu pasauli, kurā viss notiek tieši tā, kā pašam gribas. Ir jābūt rakstniekam un scenāristam, jo jāsacer stāsts. Ir jābūt māksliniekam, jo jārada animācijas filmas tēli un foni. Nepieciešams aktieris un animators, kas iedzīvinās tēlus vajadzīgajās situācijās. 3D fona elementus veido labs arhitekts. Neviena animācijas filma nevar iztikt bez režisora, montāžas režisora un skaņu operatora. Tas ir tikai neliels uzskaitījums kādos virzienos attīstās jaunais mākslinieks. Esmu pārliecināta, ka Jūsu bērniem būs ļoti interesanti izmēģināt savus spēkus animācijā Ekziperī zinātnes un IT vasaras skolā (link: https://summerschool.exupery.lv/lv), tādēļ pasteidzieties, ja vēlaties pieteikt savu atvasi – vietu skaits ir ļoti ierobežots.
Vasaras nometnes kontakti:
Exupery International Summer School
https://summerschool.exupery.lv/lv
Tālrunis +371 20 23 21 21
Reklāmraksts