PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2024. gada 26. aprīlis

Alīna, Rūsiņš, Sandris

12333.jpeg
Foto: Pexels
Digitālās tehnoloģijas piedāvā nebijušu iespēju ikvienam kļūt par autoru, radot tekstu, mūziku, vizuālo materiālu, darīt to hobija līmenī vai kļūt par uzņēmēju.

Digitālās izglītības iniciatīva Samsung Skola nākotnei kopā ar radošo apvienību “Piparmētra” izstrādājusi ieteikumus, kā no satura patērētāja kļūt par tā radītāju. Bet iniciatīvas nesen atklātā tiešsaistes platforma “Skolēna digitālais IQ” piedāvā iespēju jauniešiem pilnveidot praktiskas satura radīšanas iemaņas, piemēram, prasmi veidot blogus, infografikas un kustīgos GIF attēlus. Platforma bez maksas pieejama šeit.

Arvien vairāk satura radītāju pulcē ap sevi ievērojamu sekotāju skaitu un nolemj idejas pārvērst uzņēmumos. Radošās apvienības "Piparmētra" izveidotājas Līga Rīga un Rebeka Liepiņa, būdamas vēl studentes, ļoti īsā laikā daudzu sirdis iekaroja ne tikai ar saviem oriģinālajiem gada plānotājiem "Svinēt dzīvi" (2016) un "Būt par latvieti" (2017), bet arī ar sirsnīgām ceļa krūzēm. R. Liepiņa saka: “Mēs vēlējāmies radīt kaut ko savu, jo nevienā veikala plauktā neatradām plānotāju, kas mums patiktu un ko vēlētos diendienā lietot. Mūsdienu tehnoloģijas un sociālie tīkli mums ir palīdzējuši realizēt idejas un ar tām dalīties. Bet pirms kļūsti par radītāju, ir svarīgi apzināties, ko ar to vēlies pateikt un kam to radi. Mēs nepārdodam produktus, mēs pārdodam sajūtas un piedzīvojumus.”

Lai kļūtu par satura radītāju, seko radošās apvienības “Piparmētra” ieteikumiem:

  • Tavas kaislības – tavs saturs. Dalies ar tām lietām, vietām un sajūtām, kas tevi aizrauj. Ja darīsi to, kas patīk, pulcēsi un aizrausi sekotājus. 
  • Radi jēgpilni un atbildīgi. Pirms radi, pārliecinies vai tava ideja ir noderīga, iedvesmojoša, izglītojoša un/vai diskusiju rosinoša. Veidojot saturu, pārliecinies, vai izmantotā informācija ir patiesa un kvalitatīva. Tu esi atbildīgs par to, ko publicē.
  • Meklē unikālo. Esi oriģināls un radi idejas un lietas, kas nekur nav atrodamas.
  • Ievies ideju blociņu. Iedvesmas gadījumā pieraksti labākās idejas, lai radīšanas process nekad neapstājas. Idejas vari saglabāt arī viedtālrunī, vai speciālās lietotnēs, piemēram, Evernote vai Pinterest.
  • Eksperimentē ar satura veidiem. Ja grafiskais dizains šķiet par sarežģītu, izmēģini fotogrāfiju. Ja nepadodas noveles, sāc ar četrrindēm.
  • Izmanto pieejamo aprīkojumu. Lai radītu interesantu un oriģinālu saturu, nav vajadzīga jaunākā un dārgākā fotokamera. Izmanto savu viedtālruni. Atceries, ka par visu svarīgāks ir tavs vēstījums.
  • Iepazīsti digitālos rīkus. Nav jābūt dizaina guru, lai radītu skaistu saturu. Lieto tiešsaistē pieejamos bezmaksas rīkus, kas piedāvā jau gatavas sagataves, piemēram, Canva.
  • Atrodi savu digitālo odziņu. Izkop savu digitālo stilu un valodu. Iedvesmojies no citu paveiktā, bet nekopē!
  • Seko līdzi tendencēm. Sociālie tīkli turpina attīstīties un veidot jaunus komunikācijas rīkus, kas var noderēt oriģināla satura radīšanā. Izvēlies sev piemērotāko.
  • Neaizmirsti par autortiesībām. Dušā dungotā dziesma uz autortiesībām nepretendēs, bet, ja tevis veidotais ir saglabāts vai pierakstīts, tu esi autors. Aizsargā savus autordarbus un cieni arī citu radīto saturu. 

“Internets un digitālās tehnoloģijas ikvienam ļauj būt fotogrāfam, video operatoram, blogerim un vlogerim, jo pie rokas vienmēr ir viedtālrunis. Interneta dzīlēs ir pieejami arvien vairāk resursu, lai iemācītos radīt kvalitatīvu saturu un veiksmīgi izmantotu jaunākās tehnoloģijas pašrealizācijai. Prasme radīt saturu, kas piesaista uzmanību un rada vēlmi ar to dalīties, mūsdienās ir būtiska un var noderēt ikvienam,” uzskata L. Rīga.

Internets ir spēcīgs jaunrades instruments. Tas ļauj īstenot pārdrošākās idejas, viegli un lēti apmainīties un dalīties ar tām vidē, kas pieejama cilvēkiem visā pasaulē. Tā rezultātā vairāk nekā jebkad agrāk tiek publicēti raksti, attēli un video, un cits saturs. Pagājušā gadā, ik minūti platformā YouTube tika augšuplādētas 500 stundas videomateriālu, Facebook radīti 3.3 miljoni ierakstu, Instagram pievienoti teju 66 tūkstoši attēlu un blogu vietnē WordPress pievienoti 1440 rakstu.