PIESLĒDZIES E-KLASEI

Ceturtdiena, 2025. gada 01. maijs

Ziedonis

9318.jpeg
Foto: dotshock / 123RF
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) Bērnu un pusaudžu uzticības tālruņa rīkotajā akcijā pedagogiem un vecākiem atbildes sniegtas uz 646 zvaniem. Kopumā 123 gadījumos tika sniegtas psiholoģiskas konsultācijas, tostarp 100 gadījumos palīdzība sniegta skolēniem, 23 gadījumos - vecākiem un pedagogiem.

Lai gan aktīvākie zvanītāji bijuši tieši skolēni, vecāku un pedagogu uzdotie jautājumi prasījuši nopietnāku un detalizētāku konsultēšanu, ziņu aģentūrai LETA norādījusi Labklājības ministrijas (LM) pārstāve Marika Kupče. Piemēram, vecāki stāstījuši par savām raizēm un bažām saistībā ar viņu bērnu skolas gaitu sākšanu vai kādām izmaiņām skolā. Kāds vecvecāks konsultējies par iespējām mazināt, viņaprāt, mazbērna draugu negatīvo ietekmi uz bērnu.

Zvanītāji pauduši arī bažas par bērnu aizmāršību, neorganizētību, vardarbību un domām par pašnāvību. Vairākos zvanos runāts par tuvinieku emocionālo vardarbību, savukārt kāda vecmāmiņa konsultējusies par to, cik ļoti drīkst tuvināties mazbērna vecākiem, lai tas neizskatītos pēc iejaukšanās viņu personiskajā dzīvē. Bijuši arī jautājumi par dzīvesvietas problēmām, skolotāju nesaskaņu risināšanas iespējām ar skolas vadību, vecāku sasvstarpējām nesaskaņām šķiršanās laikā.

Savukārt bērni stāstījuši par emocionālo un fizisko vardarbību ģimenē un iespējām to apturēt, kā arī interesējušies par skolas vadības tiesībām ierobežot tiesības mainīt izglītības iestādi. Uzticības tālruņa akcija notika no 29. līdz 31.augustam, un tās laikā pedagogi un vecāki tika aicināti uzdot jautājumus, kā arī konsultēties par sev nozīmīgām tēmām saistībā ar bērnu disciplinēšanu, konfliktsituāciju risināšanu un attiecībām skolā.

Bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis sāka darbību 2006.gada 1.februārī. Tas izveidots, lai sniegtu bērniem un pusaudžiem psiholoģisko palīdzību un atbalstu krīzes situācijās. Taču bieži vien psiholoģiskā palīdzība ir nepieciešama arī bērnu vecākiem un pedagogiem. Palīdzību un atbalstu arī līdz šim ir lūguši ne tikai dažāda vecuma bērni, bet arī pieaugušie, kuriem ir jautājumi vai grūtības, kas saistītas ar bērniem.

Uzticības tālruņa konsultanti ir psihologi, kuri uzklausa, sniedz atbalstu un kopīgi ar zvanītāju meklē piemērotākos risinājumus grūtā brīdī. Sarunas notiek par visdažādākajiem tematiem, visizplatītākās ir savstarpējās attiecības ar vecākiem, brāļiem un māsām, attiecības skolā ar vienaudžiem un pedagogiem, partnerattiecības, vardarbība ģimenē, izglītības iestādē vai citur, jautājumi par atkarībām, fizioloģisko attīstību, seksuālajām attiecībām un higiēnu, kā arī dažādas emocionālās problēmas.

Uz uzticības tālruni var zvanīt darba dienās no plkst.08:00 līdz 23:00, sestdienās no plkst.08:00 līdz 22:00 un svētdienās no plkst.10:00 līdz 22:00. Zvani uz bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis 116111 ir bez maksas, zvanot gan no fiksētā, gan mobilā telefona.