PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2024. gada 15. oktobris

Eda, Hedviga, Helvijs

Biežāk pieļautās kļūdas 12. klašu obligātajos centralizētajos eksāmenos un kā tās risināt: skaidro RSU mācībspēki
Biežāk pieļautās kļūdas 12. klašu obligātajos centralizētajos eksāmenos un kā tās risināt: skaidro RSU mācībspēki
Foto: pixabay
Katru gadu ar tādu pašu regularitāti kā gadalaiku maiņa un pavasara atnākšana pie vidusskolu absolventiem atnāk arī centralizētie eksāmeni – šogad tos nav atcēlusi pat tāda liela krīze kā COVID-19 pandēmija un tie noritēs no 2. jūnija līdz 3. jūlijam. Jautājumi, kas uztrauc skolēnus ir tie paši – vai eksāmeni būs grūti un vai es tikšu galā? Ko darīt, lai kļūdu eksāmenos būtu mazāk? Šogad šīm bažām klāt nācis arī uztraukums par neierasto situāciju – jau no 12. marta jaunieši bija spiesti mācīties attālināti, kļūt daudz patstāvīgāki un uzņemties lielāku atbildību par mācībām.

“Nevienam līdz šim nav pieredzes, kā ir kārtot eksāmenu ārkārtas situācijā - tas šos vidusskolu absolventus padarīs īpašus!” uzsver Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) latviešu valodas sagatavošanas kursu docētāja un mācību grāmatu autore Iveta Vīduša. Viņa kopā ar RSU kolēģiem – matemātikas skolotāju Gunitu Reinvaldi un angļu valodas skolotāju Agnesi Deģi-Groskopu – sagatavo vidusskolu 12. klašu skolēnus obligātajiem centralizētajiem eksāmeniem un dalās pieredzē, kādas ir biežāk pieļautās kļūdas un kā no tām izvairīties.

Paviršība, uzdevumu noteikumu neizlasīšana, strukturētības trūkums tekstos – biežāk pieļautās kļūdas

Visi trīs skolotāji uzsver, ka svarīgi ir rūpīgi izlasīt noteikumus, lai saprastu, kas ir jādara. Tāpat arī rūpīgi jāpārbauda jau izpildītie uzdevumi, vai visi burti, cipari un komati vietā.

“Angļu valodā klupšanas akmens ir vārdu pareizrakstība, kas ļoti atšķiras no latviešu valodas fonētiskās vārdu rakstības,” stāsta A. Deģe-Groskopa. “Problēmas eksāmenos rada arī ierobežots vārdu krājums. Tāpat arī skolēni saskaras ar grūtībām veidot tekstus, kuros viņu idejas būtu loģiski un saistīti izklāstītas.”

Latviešu valodas skolotāja I. Vīduša uzsver, ka “par katru pieturzīmi jābūt skaidrībai, kāpēc es to lieku, nevis varbūt tā varētu būt. Savukārt eksāmena  otrajā – domraksta daļā svarīgi apzināties, kas jāraksta, jāsaprot temats, galvenā doma, jāformulē problēma, jāraksturo aktualitāte.”

Kā biežāk sastopamās kļūdas matemātikas eksāmenā skolotāja G. Reinvalde nosauc tās, kas radušās, pavirši izlasot uzdevuma noteikumu, neizprotot jēdzienus  un neatrisinot uzdevumus līdz galam. Piemēram, risinot vienādojumus ar substitūciju, neizrēķina vienādojumu līdz galam, bet izrēķina tikai apzīmēto vērtību vai arī, risinot uzdevumus par telpiskajiem ķermeņiem, kļūdas rodas no tā, ka nezina dotā leņķu atrašanās vietu ķermenī.

Lai kļūdu būtu mazāk - daudz lasīt, risināt iepriekšējo gadu uzdevumus un sastādīt kļūdu sarakstu

RSU mācībspēki iesaka caurskatīt un risināt pērnos uzdevumus un neskaidrību gadījumos noteikti konsultēties ar saviem skolotājiem. Noderīgi būtu arī apzināties, kādās situācijās rodas kļūdas, veidot savu kļūdu sarakstu, ko pārvērst saprotamajā, zināmajā.

Angļu valodas skolotāja A. Deģe-Groskopa uzskata, ka eksāmenā justies drošāk palīdzētu, ja pirms tam skolēni vairāk lasītu tekstus angliski: “Jālasa būtu jebkas, kas skolēnu patiesi interesē, lai lasīšana nekļūtu par lielo bubuli, bet būtu nodarbe, ko skolēns izbauda.Tas paplašina vārdu krājumu un trenē spēju veidot loģisku stāstījumu.”

Arī I. Vīduša iesaka ik dienu vismaz stundu lasīt labu tekstu latviešu valodā (daiļliteratūru, kultūras medijus), lai veidotu savu valodas izjūtu, un vismaz 15 minūtes rakstīt ar roku, savas pārdomas par izlasīto ietērpjot teikumos un uzliekot uz papīra.

Īpašs ieteikums no matemātikas skolotājas – ne tikai rūpīgi izlasīt uzdevumu noteikumus un pārbaudīt atrisinājumu, bet arī maksimāli izmantot formulu lapas piedāvātās iespējas.

Kas šogad būs savādāk?

Salīdzinot ar pagājušo gadu, šī gada eksāmenu saturs un grūtības pakāpe nemainīsies, bet mainīsies apjoms. “Jāapzinās, ka eksāmens būs īsāks, bet ne vieglāks. Tāpēc svarīgi ir mācīties izteikties īsi, skaidri, argumentēti, lai veiksmīgi uzrakstītu domrakstu latviešu valodā,” stāsta I. Vīduša. G. Reinvalde uzsver, ka “ņemot vērā pēdējo pāris mēnešu attālināto mācīšanos, lielāks darbs atkārtošanas procesā jāiegulda pašiem. Īpaša uzmanība jāpievērš eksāmena formāta uzdevumiem un tajos visbiežāk iekļautajām tēmām.”

Šogad 12. klašu skolēniem nākas daudz mācīties patstāvīgi, plānot laiku, motivēt un disciplinēt sevi, kā arī vēl labāk apgūt dažādas digitālās platformas un rīkus – šīs prasmes būs kā ceļamaize lielajai dzīvei un palīdzēs veiksmīgāk pāriet no mācībām skolā uz studijām augstskolā.