PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2024. gada 28. aprīlis

Gundega, Terēze

10897.jpeg
Foto: bialasiewicz / 123RF
Britu izglītības eksperte Douna Akjureka Britu nedēļas ietvaros notiekošajā seminārā uzsvērusi - jauniešiem skolās jāmāca uzņemties risku.

"Lai būtu sekmīgi 21.gadsimta sabiedrībā, mūsdienu skolās papildu akadēmiskajai izglītībai ir kritiski mācīt pieņemt, izprast un uzņemties risku, jo tikai tā iespējama citādi neiegūstama pieredze, kas veido spēju novērtēt situācijas arī vēlāk dzīvē," seminārā par neakadēmisko jeb ārpusklases mācīšanās ieguvumiem uzsvērusi britu izglītības eksperte Douna Akjureka (Dawn Akyürek), kura šobrīd ir King’s College Madrides skolas direktore.

Runājot par riska situāciju un nodarbību dabā ietekmi uz personības rakstura veidošanas, D.Akjureka īpaši atzīmēja - ne visi izglītības un jauniešu attīstības mērķi sasniedzami klasē. Tāpēc papildu tradicionālajām mācībām svarīga loma izglītībā ir arī ne-akadēmiskajai mācīšanai. Nodarbības dabā, tāpat kā zināma pakļaušana kontrolētam riskam visos vecumos, iemāca kritisko domāšanu, komandas darbu, tādas vispārcilvēciskas vērtības kā sociālo atbildību, solidaritāti, godīgumu un toleranci.

To ievērojot, britu izglītības sistēmā un skolās jaunieši mērķtiecīgi tiek rosināti savas akadēmiskās zināšanas ne vien pilnveidot klasē, bet arī ārpus tās. Viņi tiek īpaši motivēti papildu regulārajai mācību programmai intensīvi iesaistīties daudzveidīgās nodarbībās, tajā skaitā - mūzikas un mākslas stundās, sporta spēlēs. Šī papildu neakadēmiskā izglītība ir vērsta uz vispusīgas, atvērtas, kompetentas un dinamiskas personības veidošanu, lai cilvēks būtu sekmīgs personīgajā un profesionālajā dzīvē.

"Izglītība ir Lielbritānijas nozīmīgākā eksporta prece un pieprasījums pēc tās pieaug. Pēdējos 15 gados audzēkņu skaits britu skolās ārpus Apvienotās karalistes gandrīz trīskāršojies. Sagaidāms, ka līdz 2025. gadam iegūt tieši britu izglītību izvēlēsies ap 9 miljoniem jauniešu ārpus Lielbritānijas," seminārā atzīmēja King’s Group Attīstības vadītājs Nikolass Fraijs (Nicholas Fry). Viņš uzsvēra - ja pirms 10 gadiem vairums britu skolās studējošo bijuši emigrantu ģimeņu bērni, tad šobrīd 80% šo starptautisko skolu skolēnu ir vietējās valsts iedzīvotāji, informē Iveta Bojāre.

"Būtiska britu izglītības sistēmas iezīme ir tā, ka, līdztekus labai akadēmiskai sagatavotībai, skolas īpašu uzmanību pievērš personības attīstībai, rakstura audzināšanai, kas ir kritiski svarīgi gan personīgai labklājībai, gan sekmīgai profesionālajai darbībai. Tas ir liels izaicinājums - atrast laiku, iespējas, resursus, lai piedāvātu skolēniem izglītības pieredzi, kas rosina viņus iziet no komforta zonas, izdarīt izvēles un uzņemties atbildību par savas rīcības sekām. Taču tikai tādā veidā iespējams panākt nozīmīgu personisku izaugsmi," atzīmē Valsts izglītības satura centra projekta "Kompetenču pieeja mācību saturā" pārstāve Zane Oliņa.