PIESLĒDZIES E-KLASEI

Ceturtdiena, 2024. gada 25. aprīlis

Bārbala, Līksma

9519.jpeg
Foto: leaf / 123RF
Profesoram jābūt ne vien zinošam, bet arī harismātiskam, mūsdienīgam un ieinteresētam studentos, sacīja diskusijas "Profesors mūsdienu augstskolā" dalībnieki.

Latvijas Universitātes prorektore humanitāro un izglītības zinātņu jomā Ina Druviete norādīja, ka pats profesūras kodols ir palicis nemainīgs kopš Senās Grieķijas laikiem - ar dziļām zināšanām, spēju šīs zināšanas papildināt un nodot jaunākajai paaudzei, kā arī ar prasmi skatīt nozari dziļumā.

Viņa atzina, ka būtiska ir ne vien profesora pētnieciskā, bet arī sabiedriskā darbība, un profesoram noteikti nevajadzētu būt tādam, kas ar nodurtu degunu lasa lekcijas. Pēc I.Druvietes domām, ir jāatjauno mērķdoktorantūras jēdziens un jāsāk maģistrantos saskatīt nākamos profesorus. Tāpat profesoriem ir jākliedē stereotipi, jābūt jauneklīgiem un jāatbalsta studenti.

Augstākās izglītības padomes priekšsēdētājs Jānis Vētra sacīja, ka profesoram mūsdienās bez zināšanām ir nepieciešama arī drosme un harisma. Pēc viņa domām, profesoriem ir jāiet sabiedrībā, turklāt - arī starptautiskā mērogā.

Toties Izglītības un zinātnes ministrijas Augstākās izglītības un inovāciju departamenta direktore Agrita Kiopa sacīja, ka profesoram ir jābūt tādam, kurš rada zināšanas, var tās interpretēt un pārvaldīt un kurš rada cilvēkkapitālu.

Latvijas Studentu apvienības prezidente Ilva Grigorjeva norādīja, ka profesoriem vajadzētu būt tādiem, kas nevis lasa lekcijas, bet gan nodod informāciju. Pēc viņas domām, profesori varētu būt vairāk ieinteresēti pēctecībā, informē ziņu aģentūra LETA.

Savukārt Latvijas Lauksaimniecības universitātes prodekāne Dina Popluga uzsvēra, ka augstskolu mācībspēkiem liels izaicinājums ir šī digitālā paaudze, kurai nepieciešams pielāgoties, taču Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības uzņēmēju asociācijas vadītājs Vilnis Rantiņš sacīja, ka "profesoram ir jābūt mazliet trakam". Viņaprāt, ir nepieciešams jaunieti ieinteresēt un iesaistīt pētniecībā jau 1.kursā.