PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2024. gada 10. novembris

Mārcis, Markuss, Mārtiņš

00c701e2-31c3-445c-a5af-a7f699bdd90c.jpg
Foto: Photo by Lesha on Reshot
Samsung Skola nākotnei un LR Kultūras ministrijas veiktā aptauja* atklāj, ka 71% Latvijas jauniešu seko līdzi video blogeru un Instagram slavenību aktivitātēm tiešsaistē, turklāt teju trešdaļa paši vēlētos par tādiem kļūt. Eksperti uzsver – lai “neuzķertos” uz influenceru “skaistās dzīves” ierakstiem, kritiski jāizvērtē interneta saturs.

“Aptaujā jaunie cilvēki minējuši, ka influenceru saturu skata, lai kavētu laiku un izklaidētos. Tomēr daudzi arī atzinuši, ka interneta slavenību viedoklis palīdz viņiem pieņemt lēmumus par to, kam ticēt, ko uzskatīt par pareizu, kas ir un kas nav stilīgi. Vēlme sekot līdzi atpazīstamiem cilvēkiem ir saprotama, tomēr jāpatur prātā, ka tiešsaistē mēdzam atspoguļot labākos dzīves brīžus un glaimojošākos pašportretus, kas ne vienmēr ataino patieso ikdienu,” saka Egle Tamelīte, Samsung Skola nākotnei iniciatīvas vadītāja Baltijā.

“Puse jauniešu atzīst, ka, sekojot citu cilvēku sociālo tīklu aktivitātēm, ir izjutuši skaudību**. Pirms izlemt, kam ticēt un ko uzskatīt par stilīgu, jauniešiem būtu jāizvērtē, ar kādu mērķi saturs radīts," papildina E. Tamelīte.

“Influenceru, viedokļu līderu, YouTube slavenību satura patērēšana nav nekas slikts un dažkārt tai ir ne tikai izklaidējoša, bet arī izglītojoša funkcija. Svarīgi ir prast šo saturu kritiski izvērtēt, apzināties atšķirību starp žurnālistiem un citiem cilvēkiem, kuri arī ar ekrāna starpniecību pauž kādus vēstījumus. Profesionāliem žurnālistiem ir pienākums ievērot žurnālistikas standartus, ētikas kodeksu, nodalīt viedokļus no faktiem, ziņas no reklāmām. Influenceri ne vienmēr iekļauj norādi par apmaksātiem sociālo mediju ierakstiem,” saka Dr.sc.comm. Klinta Ločmele, Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas eksperte.

Daļa jauniešu tomēr apzinās interneta satura ēnas puses. 30% atzinuši, ka, caurskatot influenceru veidoto saturu, viņus kaut kas kaitina vai neapmierina. Kā piemēri minēti agresīvais mārketings un sponsorētie ieraksti, naida runa, dalīšanās ar nepārbaudītu informāciju un perfektās dzīves ilūzijas radīšana, kas sekotājiem liek iedzīvoties kompleksos.

12% jauniešu apgalvo, ka jau šobrīd sevi uzskata par influenceriem, bet teju trešdaļa par interneta slavenībām vēlētos kļūt. Jauniešus motivē vēlme sadarboties ar slaveniem zīmoliem, saņemot bezmaksas produktus un dāvanas, kā arī iespēja dalīties ar savu viedokli, tādējādi palīdzot citiem veikt labākus pirkumus vai vienkārši iedvesmot un likt justies labāk.

Visbiežāk jaunieši influenceru veidoto saturu aplūko video koplietošanas vietnē YouTube (93%), 68% slavenību ievietotās fotogrāfijas un video apskata Instagram, bet tikai aptuveni piektdaļa jauniešu aplūko ierakstus Facebook un Twitter. 90% tiešsaistes saturu patērē angļu valodā, puse aptaujāto – latviešu valodā, bet 45% krievu valodā.

Jauniešu intereses ir dažādas, un tiek patērēts ļoti daudzveidīgs saturs – 53% interesē dažādi hobiji, 46% - sports, 43% - sadzīve, 40% - veselīgs dzīvesveids, 39% - mode, 32% - padomi izglītības procesā, datorspēles vai skaistumkopšana, 28% - politika un starptautiskās attiecības, bet 27% - attiecību veidošana.

Tikpat daudzveidīgi ir arī influenceri, kurus kā TOP3 iecienītākos minējuši jaunieši. Vairākkārt minēti, piemēram, zviedru YouTube zvaigzne un komiķis Pewdiepie, amerikāņu YouTube zvaigzne Shane Dawson, kā arī pašmāju interneta slavenības Evelīna Pārkere, Rojs Rodžers, un Niklavs.m.


* Aptauju veica „Samsung Skola nākotnei” sadarbībā ar LR Kultūras ministriju 2018. gada novembrī un decembrī, aptaujājot 154 respondentus vecumā no 14 līdz 18 gadiem.

** Aptauju veica Samsung Skola nākotnei” sadarbībā ar “Mindshare” 2017.gada maijā, aptaujājot 616 respondentus vecumā no 14 - 17 gadiem.