PIESLĒDZIES E-KLASEI

Sestdiena, 2024. gada 20. aprīlis

Mirta, Ziedīte

7815.jpeg
Foto: ximagination / 123RF
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) rosina no nākamā gada aizliegt dibināt jaunas internātskolas, savukārt esošās internātskolas savu darbību varēs turpināt līdz 2019.gada augustam.

Kā liecina IZM priekšlikums pārejas noteikumiem grozījumos Izglītības likumā, jaunu internātskolu dibināšana no 2018.gada 1.janvāra nebūs atļauta, savukārt internātskolas, kas nodibinātas līdz minētajam datumam, būs tiesīgas turpināt savu darbību līdz 2019.gada 31.jūlijam. Tāpat pašvaldībām, kuru padotībā ir internātskolas, līdz 2018.gada 31.jūnijam Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā būtu jāpieņem lēmums, kas paredz internātskolu likvidācijas, reorganizācijas vai iekšējās reorganizācijas pabeigšanu līdz 2019.gada 31.jūlijam, tostarp nodrošinot izglītības iestādes nosaukuma atbilstību normatīvajiem aktiem, kā arī paredzot izglītojamo tiesības turpināt izglītības ieguvi attiecīgās pašvaldības vispārējās izglītības iestādēs pēc internātskolas darbības izbeigšanas.

Grozījumu priekšlikumos iesniegtie pārejas noteikumi arī paredz, ka Ministru kabinetam līdz 2018.gada 31.martam jāizstrādā un jāiesniedz Saeimai likumprojekts par nepieciešamajiem grozījumiem Vispārējās izglītības likumā, paredzot ar 2019.gada 1.augustu izslēgt no likuma normas par izglītības ieguves iespējām internātskolas, kas nav speciālās izglītības iestādes.

Latvijas Pašvaldību savienība savā vēstulē par priekšlikumiem grozījumiem Izglītības likumam aicināja no likumprojekta pavisam izslēgt grozījumus, kas attiecas uz internātskolu darbību.

Kā ziņots, Ministru kabinets 3.oktobrī atbalstīja grozījumus Izglītības likumā, kas paredz pārtraukt uzturēšanas izdevumu segšanu no valsts budžeta pašvaldību internātskolās un speciālās pirmsskolas izglītības iestādēs, šo pienākumu uzliekot pašvaldībām,

Tomēr koalīcijas partneri vēlāk piekrituši Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) rosinājumam nākamgad daļēji vēl turpināt internātskolu finansēšanu no valsts budžeta, žurnālistiem pastāstīja ZZS Saeima frakcijas priekšsēdētājs Augusts Brigmanis. Šāds risinājums tiktu ieviests uz vienu gadu, skaidroja A.Brigmanis.

Likumprojekts arī līdz šim paredzēja, ka pašvaldības, kuru padotībā ir internātskolas, līdz 2018.gada 28.februārim Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā pieņem lēmumu par internātskolu likvidāciju, reorganizāciju vai iekšējo reorganizāciju līdz 2018.gada 31.augustam, ņemot vērā, ka pēc izglītības iestāžu tipa internātskolas ir vai nu vispārizglītojošā pamatskola vai vispārizglītojošā vidusskola.

Šī likuma izmaiņas saistītas ar nākamā gada valsts budžetu. Galīgajā lasījumā Saeima par likumprojektu plāno lemt novembra beigās.

Patlaban Latvijā ir 12 internātskolas, kas atrodas 11 pašvaldībās.

IZM sagatavotā likumprojekta anotācijā tika skaidrots, ka vēsturiski Izglītības likuma sestā nodaļa paredzēja īpašas mācību un audzināšanas iestādes - bērnunamus, bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu internātskolas, kā rezultātā radās situācija, ka internātskolas īsteno ne tikai izglītības funkciju, bet arī ir saglabājušas savu pozīciju, pildot ilgstošas sociālās aprūpes funkciju izglītojamajiem, kuri internātskolās uzņemti no ģimenēm, kurās netiek pilnvērtīgi nodrošināta bērnu aprūpe un uzraudzība. IZM uzsvēra, ka šādā veidā tiek veicināta bērnu segregācija pēc sociālā stāvokļa.

IZM norādīja, ka jau vairākkārt ir aktualizēta nepieciešamība pārskatīt pašvaldību dibināto internātskolu funkcijas un to finansēšanas modeli, taču arī pēc diskusijām ar pašvaldībām par nepieciešamību no valsts pārņemt internātskolu finansēšanu konstruktīvs risinājums nav panākts.

Ministrija arī norādīja, ka par internātskolās īstenotajām izglītības programmām konstatējams, ka 62,2% izglītojamo apgūst pamatizglītības programmas, kuras īsteno jebkura cita pašvaldības vispārizglītojošā skola, vajadzības gadījumā piedāvājot dienesta viesnīcas pakalpojumus. Lielākajā daļā pašvaldību internātskolas atrodas tuvu vai ļoti tuvu citām pašvaldības vispārizglītojošajām skolām, kas īsteno tādas pašas izglītības programmas.