PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2024. gada 26. aprīlis

Alīna, Rūsiņš, Sandris

7367.jpeg
Foto: wavebreakmediamicro / 123RF
Piektdien valdības ārkārtas sēdē plānots izskatīt Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavotos grozījumus Izglītības likumā, kas paredz pedagogu algu publiskošanu. 

Tādējādi tiks padarīts atklāts valsts budžeta izlietojums pedagogu darba samaksas nodrošināšanā.

Izglītības likuma grozījumi paredzētu internetā publicēt pedagogu vārdu un uzvārdu, amatu, kā arī saņemtās algas apjomu. Grozījumu anotācijā uzsvērts, ka "demokrātiskas valsts pārvaldes funkcionēšanas neatņemama pazīme ir tās pārskatāmība un informācijas par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu pieejamība". Tāpēc, lai nodrošinātu valsts budžeta mērķdotācijas valsts, pašvaldību un privātpersonu dibināto izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai, izlietojuma pārskatāmību, kontroli un sabiedrības informētību, būtu jāpublisko pedagogu algas, informē ziņu aģentūra LETA.

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) iecere internetā publiskot pedagogu atalgojumu apstiprinās krasās atalgojuma atšķirības nozarē, sacīja bijusī izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete. Viņa uzskata, ka IZM iecere no likumdošanas skatupunkta ir saprotama, jo budžeta izlietojumam ir jābūt skaidram un caurskatāmam. Vienlaikus viņa pauda, ka šādai rīcībai ir jābūt pārdomātai un izsvērtai, izvairoties no iespējas negatīvi ietekmēt pedagogu darbu, jo ikviens skolēns varēs uzzināt, cik saņem katrs viņu mācošs skolotājs.

Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) pagaidām neizprot šāda piedāvājuma mērķi un cer sagaidīt skaidrojumu, kāpēc tas būtu nepieciešams.

LIZDA sabiedrisko attiecību speciālists Edgars Grigorjevs skaidroja, ka arodbiedrība iebildīs pret personas datu publiskošanu, jo tas varētu radīt nevajadzīgu situācijas saspīlējumu. Tas nenozīmējot, ka LIZDA vēlētos slēpt to, cik patiesībā saņem pedagogi - LIZDA gatava kompromisam, kas paredzētu publiskot atalgojumus, neminot personas datus, bet gan grupējot pa amatiem - līdzīgi, kā tas notiek valsts pārvaldē strādājošajiem. Gadījumā, ja valdība tomēr lems par labu šādiem grozījumiem, LIZDA uzskata, ka ļoti svarīgi ir minēt pedagoga slodzi, par kuru saņemts noteikts atalgojums. Pretējā gadījumā nevar adekvāti novērtēt algu apjomu, nezinot darba apjomu, par ko tas saņemts.

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) skaidro, ka šādi grozījumi nepieciešami, lai izsekotu naudas plūsmām no pašvaldībām līdz pedagogiem. IZM norādīja, ka pagaidām tā varot izsekot naudai līdz pašvaldībai, savukārt vēlāk, kad nauda tiek pārdalīta pedagogiem, tas vairs neesot iespējams. IZM vēloties pārliecināties par to, ka šajā posmā viss notiekot godīgi. Tāpat budžeta līdzekļu izlietojuma caurskatāmība esot arī viens no pamatnosacījumiem jaunā pedagogu darba samaksas modeļa ieviešanai.