PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2024. gada 21. maijs

Akvelīna, Ernestīne, Ingmārs

4349.jpeg
Foto: Matīss Markovskis
Pusē Eiropas valstu, tai skaitā Latvijā, jaunajiem skolotājiem karjeras sākumposmā netiek nodrošinātas stažēšanās jeb darbā ievadīšanas programmas.

Tā secināts Eurydice pētījumā par skolotāju un skolu vadītāju darba apstākļiem 32 valstīs, vēsta ziņu aģentūra LETA.

Kā informēja Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) pārstāve Linda Lietaviete, būtiskas atšķirības vērojamas ne tikai piemaksu sistēmā, bet arī kompetencēs, kas nepieciešamas pedagogiem.

Pētījumā konstatēts, ka jaunie skolotāji savas karjeras sākumā ir pakļauti jauniem izaicinājumiem un viņiem bieži nepieciešams atbalsts. 17 valstīs vai reģionos - Vācijā, Igaunijā, Īrijā, Francijā, Itālijā, Kiprā, Luksemburgā, Maltā, Austrijā, Portugālē, Rumānijā, Slovēnijā, Slovākijā, Zviedrijā, Lielbritānijā, Horvātijā un Turcijā - pastāv un ir obligātas strukturētas stažēšanās programmas, kurās jaunajiem skolotājiem tiek sniegta papildu apmācība un personalizēta palīdzība. Lai arī šīs programmas var būt atšķirīgi veidotas, to mērķis ir palīdzēt pielāgoties profesijai un mazināt varbūtību, ka skolotāji agri pametīs savu profesiju.

Vairums Eiropas Savienības valstu ir definējušas, kādas kompetences vajadzīgas skolotājam, lai dabūtu darbu un gūtu panākumus profesijā - pedagoģiskās zināšanas, prasme darboties komandā, attiecību veidošanas un profesionālās prasmes. Uz šādas kompetenču sistēmas balstās skolotāju sākotnējā izglītība teju visās valstīs un reģionos, izņemot astoņus - Beļģijas vāciski runājošo kopienu, Bulgāriju, Čehiju, Horvātiju, Islandi, Lihtenšteinu, Slovākiju un Somiju.

Pētījumā secināts, ka vairumā ES valstu skolotāju minimālā alga obligātās izglītības sistēmā ir mazāka nekā iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju, tomēr skolotāju faktiskos ienākumus var ievērojami palielināt dažādas piemaksas, kuras gan parasti piemēro par virsstundām vai papildu pienākumiem. Tikmēr tikai pusē valstu skolotāji saņem piemaksas par labu mācīšanu vai labām skolēnu sekmēm.

Ar pētījumu Pamatdati par skolotājiem un skolu vadītājiem, ko Eiropas Komisijas vajadzībām veicis tīkls Eurydice, var iepazīties VIAA mājaslapā.