PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2024. gada 26. maijs

Eduards, Edvards, Varis

9615.jpeg
Foto: petro / 123RF
Gada sākumā sociālā izglītības projekta Start(IT) komanda izsludināja radošu konkursu Latvijas skolām, kurā aicināja iztēloties nākotnes pasauli. 

Skolēnu uzdevums bija radošā veidā, zīmējot, līmējot, rakstot vai būvējot, parādīt kā tehnoloģijas mainīs pasauli, un kādā pilsētā varētu dzīvot datorikas tēli – roboti – Lenijs un Zipijs.

Konkurss ir guvis negaidīti lielu atsaucību, un kopumā tika saņemti gandrīz 300 darbi dažādos formātos. “Bijām patīkami pārsteigti, ka saņēmām neticami daudz skaistu zīmējumu, maketu, domrakstu, video ar idejām par to, kā datorika mainīs pasauli. Bērnu izdomai nudien nebija robežu, piemēram, attēlojot pilsētu, kurā kalni izstrādā enerģiju no gaisa un ceļi remontē sevi paši,” stāsta Start(IT) komandas pārstāve Karīna Innus.

Start(IT) ir vadošā IT uzņēmuma Accenture veidots sociāls izglītības projekts, sniedzot skolēniem iespēju bez maksas apgūt programmēšanas pamatus un datorikas pilotprogrammu, kuras vēstneši ir bērnu jau iemīļotie roboti – Lenijs un Zipijs. Abi datorikas tēli – roboti – viesosies pie uzvarētājiem viņu skolās.

Vieni no konkursa uzvarētājiem ir Talsu 2. vidusskolas 1.b klase. Bērnu zīmētās un rakstītās idejas pārtapušas aizraujošā video. Otrā skola, kur ieradīsies Lenijs un Zipijs, būs Bauskas sākumskola. 1.c klase iesūtīja zīmējumus un domrakstus par datoriku, visu apvienojot vienā video ar robotikai atbilstošu fona mūziku. Trešā uzvaru guvusī skola ir Rīgas 53. vidusskola, kas atsūtīja ar roku zīmētus darbus, bet Start(IT) komandu īpaši pārliecināja skolēnu veidoti nākotnes pilsētas maketi, kas izstrādāti līdz pat niansēm.

"Konkursa darbus mēs ar bērniem gatavojām projekta nedēļas laikā – pārrunājām tehnoloģiju attīstību un iespējamās nākotnes perspektīvas. Izdomājām, zīmējām skices Lenija un Zipija pilsētai, vēlāk tās pārtapa par zīmējumiem. Rakstījām arī stāstiņus, kā datorika mainītu pasauli. Bērnu izdomai nebija robežu – pa gaisu lidoja mašīnas, uz ielām bija dušas, roboti rūpējās par kārtību pilsētā un tamlīdzīgi. Lielu pacietību un radošumu bērni parādīja, kad ar lego klucīšiem būvēja pilsētu un no plastilīna veidoja cilvēciņus, kuriem rokās bija kāda no viedajām ierīcēm – planšete, telefons, dators. Bērni to darīja ar lielu aizrautību un ieinteresētību. Projektu nedēļas noslēgumā izveidojām video grāmatu “Lenija un Zipija pilsēta”, ko ne tikai nosūtījām konkursam, bet arī prezentējām saviem skolas biedriem. Kad paziņoju bērniem par mūsu uzvaru, klasē atskanēja skaļš "Urrā!". Lepnums, prieks un satraukums par paveikto pārņēma ikvienu, tāpat par bērnu sasniegumiem priecājas arī vecāki. Tagad ļoti gaidām ciemos Leniju un Zipiju," stāsta Bauskas sākumskolas 1.c klases audzinātāja un datorikas skolotāja Aiva Skaldere.

Konkursam tika saņemti arī individuālie bērnu darbi, un četri no tiem saņems pārsteiguma balvas no Start(IT). Ludzas pilsētas ģimnāzijas 4.a klases skolēns Teodors Romanovskis konkursam iesniedza zīmējumu, attēlojot ideju, ka visiem cilvēkiem būs palīgs-robots. Teodors norāda, ka dublikāts palīdzēs veikt fiziskus darbus un iegūt jaunas zināšanas. Īpašās austiņas-filtri neļaus uztvert un izpildīt ļaunas domas un darbus. Lai cilvēki nekļūtu slinki, būs īpašs skaitītājs-akumulators, kas uzskaitīs un vienlaicīgi arī uzlādēsies no padarītiem darbiem un fiziskām aktivitātēm. Teodors savu robotu ir nosaucis par Teodiju. 

Karīna Komrakova no Daugavpils 3. vidusskolas 4.b klases uzzīmēja pilsētu Datorpili, kurā dzīvo Lenijs un Zipijs. Beatrise no Ventspils 4. vidusskolas konkursam iesniedza zīmējumu ar Robotu pilsētu, kurā dzīvo roboti, cilvēki pārvietojas lidojošās mašīnās un tam visam pa vidu netraucēti pārvietojas arī citplanētieši. Savukārt Vendija Ozoliņa no Limbažu sākumskolas 4.b klases ir uzskaitījusi desmit lietas, kā datorika mainīs pasauli, un kā vienu no tām minot, ka gludeklis gatavos cilvēkiem brokastis.

Start(IT) komanda pateicas visiem skolotājiem, skolēniem un viņu vecākiem par lielo interesi, aizrautību un savu ideju radošu realizēšanu.