PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2024. gada 26. aprīlis

Alīna, Rūsiņš, Sandris

6571.jpeg
Foto: hasloo / 123RF
Septembris jau ir aiz stūra, taču vairums skolēnu vēl aizvien dzīvo mierīgajā vasaras režīmā, baudot pēdējo augusta nedēļu.

Daudziem bērniem nebūs viegli atgriezties skolas ritmā, tādēļ vecākiem varētu lieti noderēt daži padomi, lai atgriešanās procesu skolas ritmā padarītu patīkamāku un vieglāku gan mazāko klašu skolēniem, gan arī vecākiem. Kā to pareizāk izdarīt, iesaka psihoterapeite Sandra Pūce.

1. Atjaunot darba dienu ritmu

Vismaz nedēļu pirms skolas gaitu sākšanas, bērns būtu jācenšas lēni, bet mērķtiecīgi atgriezt dienas ritmā, kāds būs jāievēro, atsākoties skolai. Uzsākot skolas gaitas, bērnā var rasties nervozitāte, trauksmainība, bailes un miega traucējumi, kuru  pamatā ir izjaukts dienas ritms. Jau laikus atgriežoties pie ierastā skolas ritma, ir iespēja pasargāt bērnu no pārslodzes un liekiem emocionāliem pārdzīvojumiem.

Liela nozīme ir gulētiešanas un celšanās laikam. Būtu jāatgriežas pie ierastā skolas gulētiešanas laika, vēlams ap plkst. 21:00/ 22:00, un no rīta mosties ap plkst. 7:00/ 8:00. Darot to pakāpeniski, uzlabosies bērna fiziskā un garīgā veselība.

2. Vakara nodarbes

Lai bērns laikus spētu aiziet gulēt, neilgi pirms došanās pie miera, nevajadzētu nodarboties ar fiziskām aktivitātēm. Vecākiem kopā ar bērnu ieteicams skatīties multfilmas, lasīt grāmatas, klausīties audio pasakas vai spēlēt galda spēles, kuras nerada spriedzi un ļauj relaksēties. Papildu ieguvums no galda spēlēm ir izpratnes rašanās par zaudējuma un uzvaras nozīmi, kas ir svarīgi arī skolas gaitās.

Lai atslābinātos un nomierinātos vakara cēlienam, labi palīdz ūdens, piemēram, silta vanna vai duša, kā arī pēc tam iemalkots silts piens vai tēja. Bērna guļamistabai ir jābūt izvēdinātai un nedaudz vēsākai, kā tas ir dienas laikā. Ieteicams kārtīgi aizvilkt aizkarus, lai iekšā nespīdētu ielas gaismas vai mēness. 

3. Prāta iekustināšana

Pēdējās nedēļās pirms skolas gaitu uzsākšanas, būtu ieteicams aktīvāk pievērsties spēlēm un rotaļām, kurās nepieciešama domāšana un izdoma. Tāpat bērnam būtu jālasa grāmatas un žurnāli, kas atbilst viņa vecumam, lai trenētu prātu un skolā būtu vieglāk uzņemt lielo informācijas daudzumu. Laicīgi iegādātas skolas lietas ļaus bērniem pierast pie tām jau pirms septembra.

4. Satiksmes drošība

Skolēni, kuri vasaru nav pavadījuši pilsētā, ļoti iespējams, būs piemirsuši, kādi ir satiksmes noteikumi. Tādēļ būtu ieteicams atkārtoti pārrunāt ar bērnu to, kā pareizi pārvietoties pa ielu, kā to šķērsot, kā uzmanīties no mašīnām un velobraucējiem, turklāt ieteicams to darīt vairākkārt, jo pirmajās skolas dienās sabiedrībā tam pastiprināti pievērš uzmanību, taču drīz vien viss atkal aizmirstas. Vecākiem būtu jāpārliecinās, ka bērns pareizi atceras un veic satiksmes drošības noteikumus.

5. Atsākoties skolai

Jāpievērš uzmanība tam, kā tiek sadalīts bērnu pēcskolas laiks. Jānosaka, cik daudz laika atvēlēt interešu pulciņiem, kad pildīt mājasdarbus, kā arī to, kad būs brīvais laiks. Pildot mājasdarbus, vēlams arī piedāvāt savu palīdzību, pārliecināties, vai bērns visu ir sapratis.

Visas pārmaiņas bērna organismā rada zināmu stresa līmeni, kas pazemina imunitāti. Tādēļ iespējams, ka pirmajās nedēļās varētu parādīties neliela saaukstēšanās vai temperatūra, kuras cēlonis ir emocionāls nogurums. Vecākiem būtu svarīgi mēģināt saprast, ko bērns pārdzīvo. Iespējams, ka būs reizes, kad bērns gribēs kādu dienu palikt mājās, būs apslimis, tādēļ, izvērtējot situāciju, to varētu arī atļaut. Taču sasāpējušās situācijas (strīds ar klasesbiedru, nevēlēšanās kādu satikt, skolotāja pārmetumi u.c. iemesli) noteikti būtu jāizrunā bērnu un vecāku starpā, un jāliek saprast, ka tai nepieciešams rast risinājumu.