PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2025. gada 06. maijs

Didzis, Gaidis

9320.jpeg
Foto: file404 / 123RF
Latvijas skolās katrs ceturtais bērns cieš no vārdiskas, fiziskas vai kibervardarbības, liecina starptautiska pētījuma rezultāti par bērnu vardarbības izplatību Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Itālijas, Grieķijas un Bulgārijas skolās.

Pētījumā Latvijā piedalījās 1121 skolēns. No aptaujātajiem bērniem 72% atzinuši, ka kādreiz skolā ir apsaukāti, bet 43%, ka kādreiz ir grūsti vai sisti. Savukārt 44% bērnu atzinuši, ka kāds par viņiem ir stāstījis nejaukas lietas, bet 38% minējuši, ka ir ķircināti dēļ izskata, vēsta ziņu aģentūra LETA.

Daļa bērnu arī atzinuši, ka kādreiz ir piespiesti kaut ko darīt ar fizisku vardarbību, ir atstāti, vai izstumti, cietuši no seksuālas ķircināšanas, tenkām vai aizskaršanas. Vairāki bērni skolās saskārušies ar situāciju, kad kāds par viņiem izplatījis pazemojošas fotogrāfijas vai video internetā, vai pa mobilo telefonu, atsūtījis nejauku e-pastu vai īsziņu, kā arī pieprasījis atdot naudu vai mantas.

Pētījuma īstenotāju Latvijā - biedrības Bērnu un jauniešu uzticības tālrunis - pārstāvis Mārtiņš Valters šādu vardarbības līmeni skolās vērtē kā ļoti augstu. "Vecāku rūpes par bērnu labklājību, protams, ir primāras, taču jāpievērš lielāka uzmanība bērna audzināšanai," domā M. Valters. Viņš uzskata, ka skolām būtu jāuzņemas iniciatīva bērnu izpratnes veicināšanā par vardarbību un līdzcietības jautājumiem publiskā telpā, ņemot vērā, ka bērni un vecāki lielāko dienas daļu pavada šķirti.

Pētījuma dati liecina, ka aptuveni 20% no aptaujātajiem Latvijas bērniem dzīvo tikai ar vienu no vecākiem, kas ir augstākais rādītājs starp pētījumā iesaistītajām valstīm. Savukārt 71% aptaujāto bērnu, kuriem ir abi vecāki, atzina, ka abi vecāki ģimenē strādā.

Lai risinātu vardarbības jautājumu Latvijas skolās, projekta ietvaros ir izstrādāts izglītojošs video ar subtitriem latviešu valodā, kā arī rokasgrāmata skolotājiem par bērnu vardarbības jautājumu risināšanu skolās. "Video domāts, lai raisītu diskusiju par vardarbību klasē, savukārt skolotāju rokasgrāmatā sniegtas atbildes, kā rīkoties skolotājam vardarbības situāciju risināšanā skolā. Es ceru, ka Latvijas skolotāji izmantos šos vērtīgos mācību līdzekļus," saka M. Valters.