PIESLĒDZIES E-KLASEI

Sestdiena, 2024. gada 20. aprīlis

Mirta, Ziedīte

12020.jpeg
Foto: VISC publicitātes foto. Attēlā no kreisās: R.Ieviņš, R.L.Svarinskis, R.R.Kriķis, A.Zajakins, I.J.Pretkalniņš un M.Opmanis
Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas absolvents Ingus Jānis Pretkalniņš ieguvis bronzas medaļu 29.Vispasaules informātikas olimpiādē.

Lielais notikums norisinājās Irānas galvaspilsētā Teherānā, informēja projekta "Nacionāla un starptautiska mēroga pasākumu īstenošana izglītojamo talantu attīstībai" vadītāja Liene Voroņenko.

Vispasaules informātikas olimpiādē piedalījās 308 programmētāji no 83 valstīm. I.J.Pretkalniņš tajā izcīnīja vienu no bronzas medaļām.

Ingum šī bija jau otrā bronzas godalga lielākajā pasaules jauno programmētāju forumā. Šī gada pavasarī viņš jau izcīnīja zelta medaļu Baltijas informātikas olimpiādē, bet jūlija vidū Brazīlijā notikušajā Starptautiskajā matemātikas olimpiādē ieguva bronzas medaļu. Latvijas komandu vadīja Latvijas Universitātes (LU) Matemātikas un informātikas institūta pētnieks Mārtiņš Opmanis un Tehniskās jaunrades nama "Annas 2" skolotājs Raivis Ieviņš.

Latvijas komandu pārstāvēja arī Rīgas 89.vidusskolas skolēns Aleksandrs Zajakins, Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas skolēns Raitis Rūsiņš Kriķis un Jūrmalas Valsts ģimnāzijas skolēns Roberts Leonārs Svarinskis, kuriem šogad līdz medaļām nesanāca aizsniegties.

Absolūtajā vērtējumā uzvaru izcīnīja Japānas programmētājs Juta Takaja, kuram sekoja ķīnietis Mingkuans Ksu un ASV pārstāvis Žežengs Luo. Igaunijas komanda ieguva sudraba un bronzas godalgu, bet Lietuvas komandas izcīnīja vienu bronzas godalgu.

Katru gadu skolēnu dalību starptautiskajā informātikas olimpiādē organizē Valsts izglītības satura centrs (VISC), un programmētāju rezultāti tajās apliecina nozares dalībnieku ilglaicīgi veiksmīgo sadarbību.

L.Voroņenko norāda, ka būtiski ir saglabāt un attīstīt tradīcijas jauniešu talantu izkopšanai informācijas tehnoloģiju nozarē, kurai ir neapstrīdama pievienotā vērtība Latvijas ekonomikā.

"Centra viena no prioritātēm turpmākajos gados ir veidot ilgtspējīgu sadarbību nozaru ietvaros starp izglītības iestādēm, institūtiem un augstākās izglītības iestādēm, kā arī uzņēmējiem, lai jauniešu talantu izkopšanai būtu nodrošinātas līdzvērtīgas iespējas kā IT nozares līdervalstīs," apliecina L.Voroņenko.

Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa norāda, ka varam būt gandarīti par mūsu skolēnu sasniegumiem, turklāt medaļas izcīnītas vairāku priekšmetu starptautiskajās olimpiādēs.

"Tas pierāda jauno programmētāju vispusību. Latvijas ekonomiku arvien lielākā mērā ietekmēs darba tirgum profesionāli sagatavoti jaunieši, tāpēc varam priecāties, ka jau trešo gadu skolās tiek mācīta datorika, tādējādi no pirmās klases skolēniem attīstot algoritmisko domāšanu un radot priekšstatu par IKT nozari," uzsver S.Bāliņa.

Vispasaules informātikas olimpiādes notiek kopš 1989.gada. Pirmā olimpiāde notika Bulgārijas pilsētā Pravecā, kurā piedalījās 46 dalībnieki no 13 valstīm. Latvija Vispasaules informātikas olimpiādē debitēja 1992.gadā, un 23 gadu laikā mūsu komanda kopumā izcīnījusi 70 godalgas (septiņas zelta, 23 sudraba un 40 bronzas medaļas). Absolūtā līdere šajā kategorijā ir Ķīna, kura ieguvusi 111 medaļas, tostarp 74 zelta medaļas.

1997.gadā Dienvidāfrikā otro absolūti labāko rezultātu un Latvijai pirmo zelta medaļu izcīnīja Jānis Sermuliņš, panākumu atkārtojot arī pēc diviem gadiem Turcijā. 2002.gadā no Dienvidkorejas zeltu pārveda pat divi jaunie Latvijas programmētāji - Aleksandrs Belovs un Andrejs Ivanovs, 2011.gadā Taizemē izcīnīja Eduards Kaļiņičenko, 2015.gadā Aleksejs Zajakins, bet pērn - Aleksejs Popovs.

Latvijas jauno programmētāju dalība olimpiādē tiek finansēta Eiropas Savienības fondu (ESF) projekta "Nacionāla un starptautiska mēroga pasākumu īstenošana izglītojamo talantu attīstībai" laikā, informē aģentūra LETA. Latvijas izlasi atbalsta LIKTA, galvenie partneri - "Accenture Latvia", "Exigen Services Latvia", "Lattelecom" un partneri - "Progmeistars" un "Tom Sawyer Software Latvia". Latvijas informātikas olimpiādes vizuālo tēlu (tostarp izlases dalībnieku kreklu dizainu) veido Aleksejs Muraško.