PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2025. gada 14. maijs

Aivita, Elfa, Elvita, Krišjānis

8601.jpeg
Foto: dolgachov / 123RF
Latvijas skolās gan skolotāji, gan skolēni mācībām izmanto informācijas un komunikāciju tehnoloģijas (IKT) apjomā un līmenī, kas atbilst vadošo Eiropas Savienības (ES) valstu grupai pēc IKT izmantošanas izglītībā.

Tas teikts Eiropas komisijas (EK) digitālās dienaskārtības (Digital Agenda for Europe) izpildes izvērtēšanas ietvaros veiktā pētījumā, vēsta ziņu aģentūra LETA.

"Latvija ir vadošā valstu grupā, kas attiecas uz skolotāju IKT izmantošanu ceturtajā klasē un arodizglītības iestāžu 11.klasē, kā arī atrodas vidējā valstu grupā citās klasēs," rakstīts 2012.gada nogalē veiktā pētījumā ICT in Schools in Latvia 2012 (IKT Latvijas skolās 2012.gadā), kas iekļauts EK digitālas dienaskārtības mājaslapas sadaļā par Latviju.

"Gandrīz visi skolēni Latvijā apmeklē skolas ar platjoslas pieslēgumu un paši ir pieslēgti. Arī ja datoru skaits uz vienu skolnieku ir zem ES vidējā, skolotāju un skolēnu IKT izmantošanas līmenis līdzinās ES vidējam vai to pārsniedz, un tam raksturīgs ir personīgā klēpjdatora vai mobilā telefona izmantošana," teikts pētījumā.

"Latvijā datoru izmantošana klases telpās no skolēnu puses pārsniedz ES vidējo, izņemot astotajā klasē, kur tā ir zemāka. Sava personīgā klēpjdatora lietošana ir augstāka par ES vidējo visās klasēs. Mobilā telefona lietošana ir augstāka par ES vidējo visās klasēs un astotā klasē to pārsniedz vairāk nekā divreiz," secina EK pārskats.

EK liecība arī vērtē tā saukto digitāli atbalstīto (digitally supportive) skolēnu, kuram ir plaša piekļuve IKT resursiem skolā un mājās. Augstākā atzīme ir tā saukto pirmā tipa (type 1) skolnieku īpatsvars, un šādu digitāli rosīgu skolēnu skaits Latvijas astotajās klasēs "esot starp augstākajiem Eiropā", kā arī starp augstākajiem 11.klasē vispārizglītojošās skolās. Arodskolās gan 11.klases skolnieki pēc šīs mērauklas ierindojās "vidējā valstu grupā", raksta EK pētnieki.