PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2024. gada 26. aprīlis

Alīna, Rūsiņš, Sandris

10285.jpeg
Foto: otnaydur / 123RF
Centralizēto eksāmenu rezultāti matemātikā un vēsturē ir satraucoši, šādu viedokli Latvijas Radio pauda Latvijas Universitātes rektors Indriķis Muižnieks. 

I.Muižnieks domā, ka eksāmenu rezultātu kritums ir sekas uzdevumu tipa nomaiņai un liecina, ka skolās pietrūkst radošuma. Pēc viņa vārdiem, jaunatne Latvijā ir gana zinoša, bet jautājums ir par to, kā viņi spēj tās pielietot, informē ziņu aģentūra LETA.

OECD zināšanu kvalitātes mērījumi rāda, ka vidēji Latvijas jauniešu rezultāti nav tik slikti - esam kaut kur pa vidu elites grupā, kas vērtējams pozitīvi.

E-klase jau informēja, ka eksāmena rezultātu procentos veido pareizo atbilžu attiecība punktos pret maksimāli iespējamo punktu skaitu eksāmenā vai tā daļā. Savukārt procentuālais vērtējums svešvalodu eksāmenā izteikts atbilstoši šādiem Eiropas valodu kopīgās pamatnostādnēs (EVKP) noteiktajiem valodas prasmes līmeņiem: C1 (95-100%), B2 (70-94%), B1 (40-69%). Tiem, kuru svešvalodu eksāmena rezultāts ir zemāks par 40%, tas netiek izteikts atbilstoši EVKP līmeņiem, bet tikai procentos.

Zem 5% eksāmena kopvērtējums šogad bija 35 eksāmenu kārtotājiem latviešu valodā un 199 eksāmenu kārtotājiem matemātikā.

Līdzīgi kā iepriekšējā mācību gadā, arī šajā valsts ģimnāziju vidējie rezultāti eksāmenos ir daudz augstāki par vidējiem rezultātiem valstī, un zemākie rezultāti ir vakarskolu un profesionālās izglītības mācību iestāžu izglītojamiem.

Plašāka eksāmenu rezultātu analīze būs pieejama šā gada septembra sākumā.

I.Muižnieks cer, ka pēc pedagogu atalgojuma reformām izglītības līmenis Latvijā kļūs augstāks. Viņš atzīmēja, ka augstskolas šajās reformās nav iekļautas, līdz ar to daudziem mācībspēkiem algas joprojām būšot zemas un būs jāmeklē risinājumi.

Cits izaicinājums augstskolām ir sarūkošais studentu skaits - piecu gadu periodā LU studentu skaits esot samazinājies aptuveni par 1000, pamatā maksas studiju vietās. Tas liek domāt par izglītības kvalitātes uzlabošanu, mazinot studiju programmu sadrumstalotību.