PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2025. gada 14. maijs

Aivita, Elfa, Elvita, Krišjānis

7064.jpeg
Foto: dacosta / 123RF
Ģimnāziju statusa noteikšanas kritērijos centralizēto eksāmenu novērtējumu līmeņos plāno nomainīt ar procentuālā novērtējuma kritēriju. Tas paredzēts valsts sekretāru sanāksmei pieteiktajos noteikumos "Ģimnāzijas un valsts ģimnāzijas statusa piešķiršanas un anulēšanas kārtība un kritēriji".

Pašlaik ir noteikts, ka viens no ģimnāzijas statusa kritērijiem ir nosacījums, ka ne mazāk kā 60% skolēnu mācību sasniegumu novērtējums centralizētajos eksāmenos ir ne zemāks par C līmeni, un arī viens no valsts ģimnāzijas statusa kritērijiem ir nosacījums, ka ne mazāk kā 75% izglītojamo mācību sasniegumu novērtējums centralizētajos eksāmenos ir ne zemāks par C līmeni, vēsta ziņu aģentūra LETA.

Kā ziņots, grozījumi valsts izglītības standartos un citos normatīvajos aktos paredz vērtējumu sešos līmeņos A, B, C, D, E, F aizstāt ar eksāmenu rezultātu procentuālo novērtējumu, kas varētu stāties spēkā ar 2011./2012.mācību gadu, bet ģimnāziju un valsts ģimnāziju statusa kritēriji tiek izvērtēti divu iepriekšējo mācību gadu skatījumā.

Grozījumi paredz, ka ģimnāzijas statusu varēs iegūt tās izglītības iestādes, kurās iepriekšējos divus mācību gadus ne mazāk kā 60% skolēnu mācību sasniegumu novērtējums centralizētajos eksāmenos nav bijis zemāks par C līmeni vai izglītojamo mācību sasniegumu vidējais procentuālais novērtējums centralizētajos eksāmenos, sākot ar 2011./2012.mācību gadu, ir bijis augstāks par valsts vidējo centralizēto eksāmenu procentuālo novērtējumu.

Savukārt valsts ģimnāzijas statusu varēs iegūt tās izglītības iestādes, kurās iepriekšējos divus mācību gadus ne mazāk kā 75% skolēnu mācību sasniegumu novērtējums centralizētajos eksāmenos nav bijis zemāks par C līmeni vai izglītojamo mācību sasniegumu vidējais procentuālais novērtējums centralizētajos eksāmenos, sākot ar 2011./2012.mācību gadu, ir bijis vismaz par 10% augstāks nekā valsts vidējais centralizēto eksāmenu procentuālais novērtējums.

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) noteikumu projekta anotācijā norādījusi, ka 2009./2010.mācību gadā valsts ģimnāziju izglītojamo procentuālais novērtējums centralizētajos eksāmenos bija no 60% līdz 82% (valstī vidējais - 48,3%), kas atbilda 88% izglītojamo, kas valsts ģimnāzijās nokārtoja centralizētos eksāmenus A, B vai C līmenī; bet 2010./2011.mācību gada noslēgumā - no 58% līdz 81% (valstī vidējais - 47,4%).

IZM norāda, ka rezultātu izteikšana tikai procentuālā novērtējumā, atsakoties no vērtējuma izteikšanas burtos, nodrošinās caurspīdīgāku un saprotamāku iespēju veikt reflektantu aprēķina atlasi Latvijas augstākajās izglītības iestādēs. Procentuāls novērtējums centralizētajos eksāmenos nodrošinās arī precīzāku mācību sasniegumu datu statistisko apstrādi un to interpretāciju, tajā skaitā izmantošanu nozares politikas lēmumu pieņemšanai.