PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2024. gada 29. marts

Agija, Aldonis

38053476902_58c802e71c_o.jpg
Foto: Reinis Inkēns, Saeimas Administrācija
No vecāku attieksmes ir atkarīgs tas, vai diasporā augoši bērni apgūs latviešu valodu un kultūru, kā arī tas, vai bērni mācīšanos sestdienās uztvers kā slogu, vai kā iespēju, uzrunājot Diasporas izglītotāju foruma dalībniekus, pauda izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis.

Ministrs uzsvēra, ka Latvijai ir nepieciešams, lai latviešu skaits augtu un kļūtu kuplāks. Vienlaikus ir būtiski radīt tādus apstākļus, lai bērniem, atgriežoties Latvijā, valoda un kultūra nebūtu šķērslis.

K.Šadurskis izteica pateicību visiem diasporas skolu skolotājiem 26 valstīs, vairāk nekā 100 skolās, norādot, ka nekur neiet viegli - arī Latvijā. Kā galveno šķērsli ministrs minēja finansējumu, taču viņš izcēla, ka šogad finansējums diasporas izglītībai ir dubultots un tagad tas pārsniedz 700 000 eiro. Politiķis pauda pārliecību, ka 2019.gada budžetā diasporas izglītības un kultūras izdevumus varēs iekļaut kā bāzes izdevumus.

K.Šadurskis atzīmēja panākto reformu izglītības valodā, Izglītības likumā nosakot, ka no 2020.gada vidusskolās mācības notiks tikai latviešu valodā, informē aģentūra LETA.

Savukārt Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāra vietniece Gunta Arāja uzstājoties norādīja, ka Saeimā pirmajā lasījumā ir izskatīts Diasporas likums, kurā noteikts, ka Ministru kabinetam ir jāizstrādā vadlīnijas diasporām. G.Arāja pauda cerību, ka foruma laikā tiks izstrādāti ierosinājumi šīm vadlīnijām.

Tāpat G.Arāja uzsvēra, ka pirmo reizi vienā dokumentā ir apkopoti visi četri lielie virzieni sadarbībai ar diasporām - atbalsts latviešu valodas apguvei, mācību materiālu izstrāde, metodikas kursi, kā arī interaktīvie mācību līdzekļi. G.Arāja arī izcēla Latvijas skolu sadarbību ar diasporas izglītības iestādēm, tādējādi veicinot valodas un kultūras apguvi.

Jau vēstīts, ka Diasporas izglītotāju forums ir pirmreizējs notikums, kas tiek organizēts ar mērķi pulcēt ārvalstīs dzīvojošus latviešus, nedēļas nogales skolu bērnu vecākus, izglītotājus un citus interesentus, kam rūp latviešu valodas un kultūras apguve ārvalstīs.

Foruma laikā notiks darbs trīs paralēlās grupās - "Latviskā izglītība - kā organizēt un motivēt", "Latviskās izglītības saturs - ko, kāpēc un kā mācīties un mācīt" un "Latviskās izglītības saturs - īstenošanas iespējas tagad un perspektīvas".

Noslēgumā paredzēti darba grupu ziņojumi, noslēguma diskusija un foruma secinājumi.