PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2024. gada 01. maijs

Ziedonis

6573.jpeg
Foto: racorn / 123RF
Situācija audzināšanas darba veikšanā izglītības iestādēs ir ļoti dažāda, tādēļ Latvijā nepieciešams izstrādāt valstiskās audzināšanas programmu, pauda Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) vadītāja Inita Juhņēviča.

Aprīlī IKVD publiskoja analītiskās izpētes Kultūras un audzināšanas pasākumi vispārējās izglītības iestādēs un izglītojamo un vecāku iesaiste vispārējās izglītības iestādes pārvaldīšanā rezultātus. Izpēte tika veikta 276 vispārējās izglītības iestādēs. Izpētes laikā notika izglītojamo un viņu vecāku anonīma anketēšana, izglītības iestāžu vadības un pedagogu intervēšana. Anketēšanā tika iesaistīti izglītības iestāžu 7., 8. un 11.klašu izglītojamie un viņu vecāki. Izpēte veikta, lai apzinātu situāciju saistībā ar audzināšanas darbu izglītības iestādē, vēsta ziņu aģentūra LETA.

"Galvenie secinājumi ir tādi, ka situācija saistībā ar audzināšanas darbu izglītības iestādēs ir ļoti dažāda. Esam izteikuši priekšlikumu arī Saeimas Valstiskās audzināšanas apakškomisijai, ka valstī būtu nepieciešams izstrādāt valstiskās audzināšanas programmu, kurā būtu paredzēti konkrēti pasākumi un finansējums, lai mēs varētu šo audzināšanas darbu efektīvi veikt," sacīja dienesta vadītāja.

Pētījumā secināts, ka katra skola, pašvaldība darot to labo, ko spēj izdarīt, bet bieži vien audzināšanas darbs skolā esot atkarīgs no skolotāja iniciatīvas, finansējuma un skolotāju pašu pārliecības par dažādiem, tostarp sensitīviem, jautājumiem. "Bija ļoti sāpīgi konstatēt, ka lauku skolām ir mazāk iespēju apmeklēt pasākumus, izstādes, muzejus, kas ir audzināšanas darba būtiska sastāvdaļa. Ja tas ir atkarīgs tikai no vecāku finansiālajām iespējām, tad diemžēl mēs nevaram nodrošināt pilnvērtīgu audzināšanas darbu," norāda I. Juhņēviča.

Tāpat viņa atklāja, ka atšķīrušās skolēnu un skolotāju atbildes par audzināšanas stundās mācīto. Uz jautājumu, kas tiek darīts audzināšanas stundā, skolotāji akcentējuši, ka tiek skatītas dažādas tēmas gan par valstisko, patriotisko audzināšanu atbilstoši skolas audzināšanas plānam. Savukārt skolēni teikuši, ka tiek runāts par uzvedību, par atzīmēm, drošību. "Protams, ka reālajā dzīvē audzinātājs izmanto šīs stundas, lai pārrunātu visus ikdienas jautājumus, ne tikai lai runātu par patriotisko audzināšanu, bet skolotājiem noteikti palīdzētu šāda valstiskās audzināšanas programma," uzskata I. Juhņēviča.