PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2025. gada 18. maijs

Ēriks, Inese, Inesis

2792.jpeg
Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis ir uzdevis Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Profesionālās izglītības un vispārējās izglītības departamentam līdz 1.jūlijam iesniegt informāciju par pēdējo piecu gadu mācību līdzekļu iepirkumiem skolām.

Tas veikts, lai konstatētu, vai mācību līdzekļu tirgū kādam izdevējam nav dominējošs stāvoklis, vēsta ziņu aģentūra LETA.

Ministrs pieprasījis datus par mācību līdzekļu iegādes gadu, finansējuma avotu, izglītības iestādes nosaukumu un iepirkuma apjomu. Ministrs vēlas noskaidrot, kādu mācību priekšmetu grāmatas iepirktas un kuru mācību līdzekļu izdevumi iegādāti visbiežāk.

Ministrs ir saņēmis vairākas vecāku sūdzības par uzņēmuma Zvaigzne ABC augstajām cenām mācību līdzekļiem. Vecāki sūdzējušies, ka mācību līdzekļu cenas ir nepamatoti augstas, un pauduši aizdomas, ka atsevišķi uzņēmēji gūst ievērojamu peļņu no mācību līdzekļu realizācijas.

Pašlaik skatīšanai valdībā nosūtīts Valsts izglītības satura centra sagatavots informatīvais ziņojums par mācību literatūras nodrošinājumu vispārējās izglītības iestādēs, kurā teikts, ka 2007.gadā Konkurences padome veikusi tirgus uzraudzību mācību grāmatu tirgū.

Tolaik Konkurences padomes publiskajā ziņojumā par mācību grāmatu tirgu norādīts, ka "..kaut arī neliela, bet konkurence starp izdevējiem ir iespējama tikai gadījumos, ja attiecīgā priekšmeta un klases grāmatu izdod vismaz divi izdevēji. (..) Atsevišķos gadījumos vispārējās vidējās izglītības jomā attiecīgā priekšmeta grāmatu noteiktai klasei izdod viens izdevējs, līdz ar to atsevišķos konkrētajos tirgos ir izveidojies monopolstāvoklis (..)".

Līdz ar to, lai nodrošinātu kvalitatīvu, mūsdienīgu, radošu un individualizētu mācību procesu, nebūtu atbalstāma sabiedrībā paustā ideja par vienīgo obligāto mācību grāmatu. Turklāt tādējādi tiktu ierobežotas arī Izglītības likuma 34.panta pirmajā daļā un Vispārējās izglītības likuma 19.panta otrajā daļā noteiktās pedagoga tiesības izstrādāt mācību priekšmeta vai kursa programmas atbilstoši izglītības programmai. Taču Izglītības un zinātnes ministrija var izvirzīt prioritātes un piešķirt finansējumu mācību līdzekļu nodrošināšanai mācību priekšmetos vai izglītības jomās, kurās trūkst standartiem atbilstošu mācību līdzekļu, rekomendējusi Konkurences padome.