PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2024. gada 19. aprīlis

Fanija, Vēsma

11921.jpeg
Foto: 123RF
Pedagogu ieskatā domrakstu tematu noplūšana pirms latviešu valodas centralizētā eksāmena nerada būtiskas sekas uz pārbaudījumu rezultātiem.

Aptaujātie latviešu valodas un literatūras skolotāji, nopludināt latviešu valodas eksāmena trešās daļas tematus īsti neesot jēgas. Pedagogi piekrita, ka skolēniem piedāvātie temati ir ļoti plaši un vispārīgi, līdz ar to tematu nopludināšana pirms laika nedodot vērā ņemamas priekšrocības un būtībā neko skolēniem nedod.

Skolotāji atzina, ka skolēni jau mācību procesa gaitā tiek gatavoti dažādiem iespējamajiem eksāmena domrakstu tēmu variantiem, turklāt tas, ka eksāmenā būs jādemonstrē zināšanas literatūrā un kultūrā, ir zināms kā skolēniem, tā arī skolotājiem.

Uzrunāto skolotāju ieskatā stundu pirms eksāmena uzzināts temats skolēnam tāpat nesniegs iespēju uzzināt pietiekami daudz informācijas par kādu, piemēram, izcilu personību, lai pilnvērtīgi izpildītu eksāmena uzdevumu.

Latviešu valodas un literatūras pasniedzēji pauda viedokli, ka ap domrakstu tematiem valdot "pārāk liela slepenība", taču pilnīga atteikšanās no noslēpuma par tematiem arī nebūtu pilnīgi pareiza. Skolotāji pauda, ka, iespējams, skolēniem varētu piedāvāt ļoti plašu datubāzi ar iespējamajiem domraksta tematiem, no kuriem daži tiktu iekļauti eksāmena uzdevumu klāstā. Taču faktiski skolotāji mācību procesā jau tagad skolēniem piedāvā rakstīt sacerējumus par ļoti plašu temata loku, tādējādi paredzot arī valsts pārbaudījuma tematus.

Valsts izglītības satura centrā (VISC) pauda, ka pēc oriģinālo domrakstu tematu noplūdes skolēniem tika piedāvāti trīs rezerves temati. Skolēni varēja izvēlēties vienu no šādiem tematiem - "Mans pārsteigums kultūrā", "Izcila personība manā uztverē" un "Tik esi, cik šai brīdī! Neatliec!" (Imants Ziedonis).

Šie temati eksāmenu kārtotājiem tika piedāvāti, kad nomainīti oriģinālie valsts pārbaudījuma domraksta temati. Pirms eksāmena bija paredzēts, ka skolēni savus domrakstus rakstīs par tādām tēmām kā "Mana šī gada balva kultūrā", "Jēgpilna dzīve manā uztverē" un "Laiks strādā mūsu labā" (Jānis Streičs).

Eksāmena trešajā daļā skolēniem ir jāizvēlas viens no piedāvātajiem tematiem un jāuzraksta 350-400 vārdu plašs pārspriedums. Rakstot darbu, skolēniem argumentācijai jāizmanto kultūras un/vai literatūras fakti, kā arī, rakstot pārspriedumu, jāievēro satura atbilstība izvēlētajam tematam, informē aģentūra LETA.