PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2024. gada 19. aprīlis

Fanija, Vēsma

9356.jpeg
Foto: wavebreakmediamicro / 123RF
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) izskata iespēju nākamajā gadā par 20% samazināt budžeta vietu skaitu pedagoģijas studijām.

Kā diskusijā par nepieciešamajām izmaiņām pedagogu sagatavošanā un tālākizglītībā norādīja IZM pārstāve Laura Treimane, raugoties uz to, ka pedagoga darbu reāli sāk strādāt pat mazāk nekā puse pedagoģijas studiju programmu absolventu, nepieciešams pārskatīt budžeta vietu skaitu.

Pašlaik IZM modelē iespēju nākamajā gadā budžeta vietas pedagoģijā samazināt par 20%. Šogad pamatstudijās bija 1636 budžeta vietas, informē ziņu aģentūra LETA.

L.Treimane skaidroja, ka dati liecina par to, ka "reāli no tiem cilvēkiem, kurus sagatavojam no valsts budžeta, tikai neliela daļa aiziet strādāt skolās".

IZM pārstāve uzsvēra, ka samazinājums neskartu prioritārās jomas - dabaszinātņu skolotājus, pirmsskolas skolotājus, īpaši darbam ar piecus līdz sešus gadus vecajiem bērniem, sākumskolas skolotājus, atbalsta personālu - logopēdus, sociālos pedagogus, surdopedagogus, karjeras konsultantus u.c., kā arī "lietussarga" programmas - skolotāju programmas, kurās var iegūt dažādas kvalifikācijas.

Pašlaik nosacījumi pedagoģijas studiju programmu finansēšanai no valsts budžeta 2016.gadā paredz to, ka augstskolā tiek nodrošināta studējošo atlase pedagoģijas programmās pēc īpašiem kritērijiem, augstskolā sākta mērķtiecīgu pedagoģijas studiju programmu restrukturizācija, veicinot specializāciju, pedagoģijas studiju programmas atbalsta iekļaujošas izglītības principu, kā arī augstskolā atbilstoši specializācijai tiek īstenotas studijas/pētniecība/tālākizglītība.

Izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile norādīja, ka minētais nav galīgi pieņemts lēmums, bet tikai priekšlikums. M.Seile uzsvēra, ka nozarei un ministrijai ir jābūt uzmanīgai, lemjot par budžeta vietu skaitu. "Ir jāsamaina budžeta vietu skaits, bet ir jautājums - par cik," sacīja M.Seile.

IZM gaidīs augstskolu redzējumu attiecībā uz šo piedāvājumu. M.Seile atkārtoti uzsvēra, ka šī nav diskusija par finansējuma samazināšanu, bet gan par to, kā par pieejamo finansējumu nodrošināt kvalitatīvāku izglītību. Tas nozīmētu, ka, samazinot budžeta vietu skaitu, atlikušās budžeta vietas tiktu finansētas no līdzekļiem, kas līdz šim novirzīti lielākam budžeta vietu skaitam. Šādā veidā viena budžeta vieta tiktu finansēta lielākā apmērā, jo patlaban viena valsts apmaksāta studiju vieta netiek apmaksāta pilnā apjomā.