PIESLĒDZIES E-KLASEI

Ceturtdiena, 2024. gada 25. aprīlis

Bārbala, Līksma

42164605_s.jpg
Foto: 123RF Stock Photo
Pusaudzis mēdz būt spurains un kaitinošs. Ar šīm uzvedības pārmaiņām lielākā daļa vecāku spēj samierināties.

Tomēr, kad uzvedības problēmām pievienojas sekmju pasliktināšanās, trauksmes zvans sāk zvanīt pavisam skaļi. Kā motivēt pusaudzi nezaudēt interesi par mācībām, un kad vecākiem patiešām būtu jāsāk uztraukties? – šos un citus jautājumus Amigo iniciatīva laimīgām ģimenēm noskaidroja sarunā ar psiholoģi un psihoterapeiti Līgu Bernāti.

Svarīgi atcerēties


Jo labākas attiecības starp pusaudzi un vecākiem, jo vieglāk ir konstruktīvi risināt problēmas, kas rodas mācību procesā. “Reizēm, iespējams, jāpiever acis uz sekmēm, lai nesabojātu attiecības ar pusaudzi. Jānoliek malā vecāku ambīcijas un jāpalīdz bērnam sajust un saprast, ko viņam dzīvē var dot labas sekmes,” iesaka Līga Bernāte.
Ja bērnam ir grūtības mācībās, vecāki var dalīties savā pieredzē, ieteikt risinājumus, kas pašiem palīdzēja skolas laikā. Ļoti svarīgi ir sekot līdzi, lai pusaudzis būtu paēdis, pietiekami izgulējies un atpūties.


 Moralizēt nav jēgas


Trauksmainie pusaudža gadi jau ir pietiekami liela slodze jaunā cilvēka nervu sistēmai, tāpēc būtu ļoti labi, ja vecāki censtos neradīt papildu stresu, moralizējot, aizrādot un biedējot ar iespējamajām sekām. Svarīgi ir bērnu nelamāt, neizdomāt pārmērīgus sodus un nenosodīt par katru neizdošanos. Ja bērns ir sastrādājis nedarbus un atnācis uz vaļsirdīgu sarunu, novērtējiet uzticēšanos, nevis sāciet strostēt!
Viens no lielākajiem vecāku izaicinājumiem trakajā pusaudžu vecumā ir saglabāt labas attiecības ar augošo, spuraino un dažreiz tiešām neciešamo bērnu. Lieliska recepte, kas stiprina vecāku un pusaudža attiecības, ir kvalitatīvi kopā pavadīts laiks. Proti, pusaudzim un vecākiem ir jāatrod kāds vienojošs hobijs vai nodarbe, kas nav saistīta ar mācībām vai pienākumiem. Hobijs, kurā visiem kopā ir jautri un viegli.
Nedrīkst aizmirst, ka svarīga ir emocionālā situācija mājās un tas, kā un vai pusaudzis jūtas pieņemts vienaudžu vidū. Gan pirmā mīlestība pusaudža vecumā, gan konflikti ar draugiem vecākiem ir jāuztver ļoti nopietni. Ir jārespektē gan tīņa emocijas, gan viņa draugi.
Pāris balles sliktākas sekmes un arī neciešamāka uzvedība pieder pie lietas pusaudža nobriešanas procesā. Tomēr, lai neattaptos brīdī, kad mācības nopietni iekavētas vai pat draud palikšana uz otru gadu, svarīgi regulāri būt lietas kursā par notiekošo. Noteikti nevajadzētu celt traci par katru sliktāku atzīmi, bet sekot līdzi tendencēm.   
 
Robežas, režīms un palīdzība

Pusaudža gados vecākiem īpaši jāveicina bērna spēja uzņemties atbildību un atbildēt par sekām, tai skaitā arī par sliktām sekmēm vai skolotāju piezīmēm dienasgrāmatā. Ja bērns neizjutīs savas neizdarības sekas, tad pārmaiņu uz pozitīvo pusi nebūs.
Psiholoģe Līga Bernāte īpaši iesaka pievērst uzmanību jaunākajam pusaudža vecumam. "Vienpadsmit gadu vecumā vecākiem bērna mācību procesam ir jāseko līdzi daudz vairāk nekā 16 gados. Jāņem vērā arī visas fizioloģiskās izmaiņas, kas notiek pusaudža vecumā. Tās ļoti var ietekmēt mācību sekmes, jo hormoni trako, fizioloģisko pārmaiņu laikā organisma nogurums ir daudz lielāks un pilnvērtīgs miegs ir īpaši svarīgs.”
Ir divi periodi, kad bērna mācībām jāpievērš pastiprināta uzmanība. Tā ir 5. klase un skolas absolventu klases. 5. klasē ir citāds mācību process, ir jauni priekšmeti, daudzās skolās mainās klases audzinātājs. Pārmaiņas prasa jaunu pieejamu mācīšanās procesam un arī vecāku atbalstu un iesaistīšanos.
Palīdzība mācībās nenozīmē, ka vecākam mājasdarbi jāpilda bērna vietā. Drīzāk tas nozīmē turēt “roku uz pulsa” un īpašu vērību pievērst tiem mācību priekšmetiem, kuros bērnam neveicas pietiekami labi. Kad identificēti grūtību iemesli, svarīgi laicīgi meklēt risinājumu, piemēram, apmeklēt konsultācijas šajos mācību priekšmetos vai vecākiem pašiem palīdzēt bērnam izprast neskaidro mācību vielu.
Ir situācijas, kurās labākais risinājums ir privātskolotājs, kuru pusaudzis respektē un kas spēj labi izskaidrot mācību vielu, turklāt vecāki var palikt ārpus šī procesa un saglabāt labas attiecības bez strīdiem un pārmetumiem.
Vienlaikus jāmudina pusaudzis ar grūtībām, cik vien iespējams, tikt galā pašam. Ja ir nepieciešams risināt problēmu ar skolotāju, rosiniet viņu to darīt pašam. Aizmirsts laikus nodot grāmatas bibliotēkā? Neejiet līdzi risināt problēmu!
Nepārvērtējams palīgs sekmju pārraudzīšanai ir E-klases Ģimenes komplekts, jo vecākiem ir pieejami detalizēti atzīmju atšifrējumi, kas ļauj secināt, kuri tieši jautājumi, piemēram, pārbaudes darbā, ir sagādājuši grūtības.  


Mobilo sakaru operatora Amigo klientiem – pakalpojuma MANA ĢIMENE lietotājiem – E-klases Ģimenes komplekts visam 2018.–2019. mācību gadam pieejams ar 50 % atlaidi. Izmantojot šo piedāvājumu, E-klases Ģimenes komplekta cena mācību gada sākumā ir tikai 6,44 EUR (pilna cena 12,89 EUR). Vairāk informācijas par piedāvājumu šeit.

Jāņem vērā!
* Atliciniet laiku sarunām ar pusaudzi par viņa nākotnes plāniem, uztveriet nopietni viņa teikto.
* Ja bērns atsakās runāt par to, kas viņu uztrauc vai rada grūtības, tas nozīmē, ka viņš vecākiem neuzticas. Dariet visu, lai uzticēšanos atgūtu. 
* Pusaudzis demonstrē tādu uzvedību, kādu pieaugušie no viņa sagaida - ja pieaugušie uzskata, ka bērns ir muļķis, viņš tieši tā arī izturas. 
* Uzslavējiet pusaudzi par viņa sasniegumiem tuvāko ģimenes locekļu vai radinieku kopīgos pasākumos, viņš jutīsies novērtēts un motivēts.
* Ja pusaudzis ir nesekmīgs, tā nav viņa vaina. Kaut ko vecāki ir palaiduši pašplūsmā, nepamanot brīdi, kad ir sākušās problēmas un ir nepieciešama palīdzība. 
* Esiet pieejami jebkurā brīdī, kad bērnam vajadzīgs padoms. Nekad neatsakiet atbalstu, aizbildinoties ar laika vai zināšanu trūkumu.