PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2024. gada 26. aprīlis

Alīna, Rūsiņš, Sandris

9663.jpeg
Foto: Toms Norde / Valsts kanceleja
Lai sekmīgi īstenotu izglītības nozares reformas, valstij būtu pilnībā jāpārņem vidējās izglītības posms no pašvaldībām.

Tā uzskata bijušais izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis.

Latvijas Universitātē notikušajā diskusijā par skolu reformām R.Ķīlis norādīja, ka, atstājot vidusskolu posmu pašvaldību pārziņā, nav iespējams nodrošināt izglītības kvalitātes izaugsmi, kā arī skolu tīkla sakārtošanu.

Sarunā ar ziņu aģentūru LETA R.Ķīlis skaidroja, ka vidējās izglītības pārņemšana valsts pārziņā būtu nepieciešama tāpēc, lai paātrinātu nepieciešamo reformu norisi. Viņš norādīja, ka patlaban pastāv dalīta atbildība par izglītības iestādēm - skolu dibinātājs ir pašvaldība, savukārt pedagogu algas maksā valsts. R.Ķīlis uzskata, ka dalītas atbildības dēļ nevar veikt reformas, jo puses vienkārši savā starpā nevar pietiekami ātri vienoties vai nespēj to izdarīt vispār.

Tāpat R.Ķīlis uzsvēra, ka vidusskolas posmā aktualizējas sociālās nevienlīdzības jautājums, tam izpaužoties brīdī, kad, gatavojoties eksāmeniem, skolēni nereti papildus mācās pie privātskolotājiem. Viņš norādīja, ka veiktie pētījumi liecina par to, ka ievērojama daļa augstskolas studentu pirms iestāšanās augstākās izglītības iestādē izmantojuši privātskolotājus. Līdz ar to pieminētā nevienlīdzība tālāk "tiek pārnesta arī uz augstākās izglītības sektoru", skaidroja R.Ķīlis.

Bijušais ministrs norādīja, ka pašvaldības atšķiras pēc "sava turīguma", kas izpaužas arī izglītības procesā. Līdz ar to vidējās izglītības pārņemšana valsts paspārnē, kā uzskata R.Ķīlis, varētu risināt arī sociāli ekonomisko problēmu.

Tāpat bijušais izglītības ministrs ir pārliecināts, ka jautājumos, kas saistīti ar izglītības sektora sakārtošanu, politikas veidotājiem jābeidz diskusijas un jāpieņem lēmumi, jo tikai tādā gadījumā var cerēt uz pārmaiņām. Domājot par sistēmas sakārtošanu, nedrīkst aizmirst arī par skolu un skolotāju skaitu valstī.

Atbildot uz jautājumu, kādam vajadzētu būt skolotāju skaitam valstī, Ķīlis norādīja, ka 15 000 skolotāju Latvijas apstākļos būtu optimāli. Patlaban Latvijā ir aptuveni 40 000 pedagogu. R.Ķīlis ir pārliecināts, ka nepieciešams palielināt konkurenci skolotāju vidū, tādējādi nodrošinot arī kvalitātes paaugstināšanos.

Bijusī izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete savukārt diskusijā norādīja, ka skolotāju skaitu nedrīkst radikāli samazināt. Tieši pretēji - turpmākajos gados būs nepieciešami arvien jauni skolotāji, jo patlaban sistēmā esošie izglītības darbinieki dosies pensijā un viņu atbrīvotās vietas būs jāaizpilda.

Runājot par vidējo izglītību, I.Druviete tāpat kā savas ministrēšanas laikā uzsvēra nepieciešamību ieviest valstī obligātu vidējo izglītību.