PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2025. gada 11. februāris

Laima, Laimdota

Skolotāju tālākizglītība Gētes institūtā – praktiska, noderīga un augsti novērtēta
Skolotāju tālākizglītība Gētes institūtā – praktiska, noderīga un augsti novērtēta
Foto: Gētes institūts Rīgā

Stājoties spēkā grozījumiem valsts pamatizglītības standartā, kas paredz izmaiņas otrās svešvalodas apguvē, tuvākajos gados skolām aizvien vairāk vajadzēs vācu valodas un citu Eiropas Savienības oficiālo valodu skolotājus. Lielākā daļa Latvijas skolu izteikušas vēlmi kā otro svešvalodu piedāvāt vācu valodu. Lai palīdzētu Latvijas skolām sagatavoties šīm pārmaiņām svešvalodu apguvē un nodrošinātu kvalitatīvu vācu valodas skolotāju sagatavošanu, Gētes institūts Rīgā, pateicoties Vācijas Ārlietu ministrijas finansējumam, uzsācis Latvijas skolotāju izglītošanu, lai viņi iegūtu vācu valodas skolotāju kvalifikāciju.

Programmā iegūtā kvalifikācija ir oficiāli atzīta Latvijā

Sadarbojoties ar Latvijas Izglītības un zinātnes ministriju, panākts, ka Gētes institūta piedāvātā skolotāju tālākizglītības programma un tajā iegūtā vācu valodas skolotāja kvalifikācija ir oficiāli atzīta Latvijā.Šāda skolotāju tālākizglītība tiek īstenota projekta „Startējam ar vācu valodu” ietvaros. To īsteno Igaunijas, Latvijas un Lietuvas Gētes institūti, lai Baltijas valstīs stiprinātu vācu valodu kā (otro) svešvalodu.

Gētes institūts Rīgā pērn septembrī sācis apmācīt 20 skolā strādājošus skolotājus, kuri iepriekš mācījuši citus mācību priekšmetus, bet ne vācu valodu. Lai iegūtu tiesības mācīt vācu valodu kā otro svešvalodu, Gētes institūta piedāvātajās apmācībās jāmācās aptuveni 800 stundu, kurās ir gan tiešsaistes semināri, gan valodas kursi. Apmācību ilgums atkarīgs arī no skolotāja līdz šim iegūtajām vācu valodas zināšanām, tomēr vidēji tās ilgs aptuveni pusotru gadu.

Iemācīties mācīt vācu valodu citam

Gētes institūta Rīgā Valodas nodaļas vadītājs Jans Šprengers teic: lai mācību iznākums būtu veiksmīgs, ļoti svarīgs ir skolas vadības atbalsts skolotāja tālākizglītībai, kas jāuztver kā darba sastāvdaļa. Tas vairotu skolotāju motivāciju celt savu kompetenci.

Rīgas Jāņa Šteinhauera vidusskolas skolotāja Sandra Jansone un Ventspils 1. Pamatskolas skolotāja Monta Jeļinska piekrīt, ka skolas vadības atbalsts ir ļoti svarīgs un atzīst, ka to saņēmušas. Abas skolotājas atklāj, ka mācības prasa daudz laika. Motivāciju mācīties dod arī piedāvāto apmācību kvalitātes novērtējums.

„Viena lieta ir, ka tu pats vāciski runā, bet pavisam kas cits ir iemācīt to citam. Tā ir prasme, kas jāapgūst,” saka S. Jansone. „Iegūstam arī, piemēram, zināšanas, kā motivēt mācīties vācu valodu, kā izmantot digitālās iespējas vācu valodas stundās. Tas ir praktiski un vērtīgi.”

M. Jeļinska pauž: „Mācības Gētes institūtā uzskatu par labu iespēju skolotājam nostiprināt zināšanas tieši sadarbībā ar vācu valodas speciālistiem. Svarīgi, ka zināšanas, ko iegūstu, varēšu izmantot ne tikai vācu valodas stundās, bet arī skolotāja darbā kopumā.”

J. Šprengers uzsver: „Tālākizglītība, ko piedāvājam ir ļoti praktiska un konkrēta.” Skolotāji apmācībās apgūst zinātniski pierādītas pedagoģiskās un didaktiskās metodes svešvalodas mācīšanai, piemēram, prasmi veidot aktīvas mācību stundas, kurā skolēni daudz runā un iegūst prasmi lietot valodu, ko apgūst.  

Prieks par interesi

Par Gētes institūta piedāvāto tālākizglītības programmu bijusi tik liela skolotāju interese, ka visus skolotājus, kas vēlējās tajā mācīties, nav bijis iespējams uzņemt. Vācijas Federatīvās republikas vēstniece Latvijā Gudruna Masloha priecājas, ka Latvijā ir liela interese par iespējām mācīties vācu valodu un vadīt vācu valodas stundas skolās. Tas dos iespēju vācu valodai izplatīties Latvijā. „Tā ir arī iespēja mūsu valstīm vēl vairāk tuvināties. Kad saprot citas valsts valodu, paveras jauna kultūrtelpa un jaunas iespējas,” saka vēstniece. Līdz ar to vācu valodas skolotāju apmācība ir arī pienesums sabiedrībai.

Arī Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārā sekretāre Silvija Amatniece sadarbību ar Vācijas vēstniecību un Gētes institūtu Rīgā vērtē ļoti pozitīvi un atzīst: „Atsauksmes, ko saņemam no nozares un skolotājiem, kuri piedalās tālākizglītības programmā, ir ļoti labas. Fenomenālākais ir tas, ka skolotāji ne tikai mācās, kā mācīt vācu valodu, bet arī apgūst, piemēram, klasvadību vai to, kā strādāt ar dažādu temperamentu bērniem un jauniešiem. Tās ir ļoti būtiskas pedagoģiskas lietas, kas viņiem ļaus kļūt par labākiem skolotājiem kopumā.”

Gētes institūta piedāvājums

Šogad plānota vēl viena uzņemšana Gētes institūta Rīgā skolotāju apmācību grupās. Apmācībās uzņemto skolotāju skaits būs atkarīgs no Latvijas un Vācijas piešķirtā finansējuma. Aprēķini liecina, ka līdz 2026. gadam skolām papildus vajadzēs aptuveni 140 vācu valodas skolotājus.

Projektā "Startējam ar vācu valodu" papildus topošo vācu valodas skolotāju tālākizglītībai institūts piedāvā arī apmācības jau esošajiem vācu valodas skolotājiem, piemēram, tiešsaistes un klātienes seminārus. Pērn notika semināri par jauniešu valodu, nodarbību plānošanu, mākslīgo intelektu un dažādām citām ar vācu valodas didaktiku un metodiku saistītām tēmām. Pieteikšanās šī gada apmācībām vēl nav izsludinātaicinātia, bet skolotāji  sekot jaunumiem institūta tīmekļa vietnē.

Papildus informācija šeit.

Reklāmraksts