PIESLĒDZIES E-KLASEI

Ceturtdiena, 2024. gada 28. marts

Ginta, Gunda, Gunta

7751.jpeg
Foto: kzenon / 123RF
Ar mērķi radīt sabiedrības pieprasījumu pēc labiem skolotājiem sākusies sociālā kampaņa Skolotājs - nākotnes profesija. 

Sociālās kampaņas Skolotājs - nākotnes profesija domubiedri uzskata, ka Latvijas nākotnei ir svarīgi, lai skolotāja profesiju izvēlētos gudrākie un spējīgākie jaunieši. Izglītībai ir liela loma gan katra bērna dzīvē, gan sabiedrības sociālekonomiskajā izaugsmē, savukārt, jebkura izglītības sistēma ir tik laba, cik labi ir tās skolotāji, informē Ērika Kirsone-Kriviņa, Hill + Knowlton Strategies vecākā projektu vadītāja.

Šodien skolotājs nav populāra profesija jauniešu un viņu vecāku vidū - kamēr katrs vecāks vēlas savam bērnam labāko, iedvesmojošāko skolotāju, reti kurš gribētu, lai viņa bērns kļūtu par skolotāju. Skolotāja profesiju savam bērnam novēlētu vien 13% vecāku, vienlaikus 99% vecāku grib savam bērnam vislabākos skolotājus, rāda Swedbank un OMD Snapshots pētījuma dati .

Nesakārtota darba vide (58%), nesamērīga slodze (52%), zems atalgojums (36%) un saspringti darba apstākļi (35%) ir galvenie skolēnu pretargumenti, kāpēc jaunieši negribētu kļūt par skolotājiem. Tie paši argumenti tikai citādākā secībā dominē arī vecāku viedokļos. Gandrīz katrs ceturtais (23%) uzskata, ka skolotāja profesija ir sabiedrībā zemu novērtēta.

Kampaņas dalībnieki uzskata - skolotāja profesijai jābūt ne tikai ar misijas apziņu, bet arī prestižai, labi atalgotai, ar zināšanu kvalitātes zīmogu. Kampaņas mērķis ir sekmēt pārmaiņas, lai spējīgākie jaunieši vēlētos kļūt par skolotājiem.

"Jaunās skolotāju paaudzes ienākšana Latvijas skolās ir svarīga arī no skolotāju paaudžu maiņas aspekta. Kā izpētījis Latvijas Universitātes asociētais profesors, LU Skolotāju izglītības studiju programmu padomes priekšsēdētājs Viesturs Vēzis, skolotāji strauji noveco, tāpēc tuvāko 5 līdz 10 gadu laikā izjutīsim pedagogu trūkumu, īpaši atsevišķos priekšmetos kā fizika un matemātika," skaidro Mārtiņš Kālis, Iespējamās misijas direktors.

Lai iedvesmotos un dalītos labajā praksē, kā vecākiem sadarboties ar skolu, ko praktiski ikdienā darīt, lai nodrošinātu bērniem iespējami labāku izglītību, kampaņas ietvaros ir izveidota mājaslapa.

Šīs kampaņas iniciatori - izglītības programma Iespējamā misija, AS Swedbank, laikraksts Diena, Latvijas Televīzija, Latvijas Radio un Latvijas sabiedrisko mediju portāls LSM.lv - aicina cieņpilni novērtēt skolotāja profesiju un tās nozīmību izglītības kvalitātē, kas sekmēs pārmaiņas skolotāju profesijas novērtēšanā, prestižā un atalgojumā.

Kampaņas video iespējams skatīties interenta vietnē Youtube.