PIESLĒDZIES E-KLASEI

Pirmdiena, 2025. gada 12. maijs

Ina, Ināra, Inārs, Valija

9260.jpeg
Foto: dolgachovn / 123RF
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) mērķis ir rūpēties par to, lai pedagogi lielāka atalgojuma dēļ nav spiesti pārstrādāties, kamēr citiem darba pietrūkst.

Pašreizējā sistēmā pastāv liela nevienlīdzība - Latvijā ir gan pedagogi, kas strādā pusotru un lielāku slodzi (lielākoties pilsētas skolās), par to saņemot cienījamu atalgojumu, gan arī pedagogi, kas nespēj nodrošināt sev pilnu slodzi, un tādēļ to atalgojums ir neliels (galvenokārt lauku skolās). Ministrijas mērķis reformas rezultātā ir panākt, ka pedagogi strādā vienu slodzi, kas, summējot visus pienākumus, nepārsniedz 40 stundas nedēļā, un par to saņem cilvēka cienīgu atalgojumu. Ministrija rūpēsies, lai atalgojuma minimālais slieksnis būtu 533 latu mēnesī. Jebkuru citu skaitļu minēšana patlaban ir tikai spekulācijas, jo reforma aizvien tiek izstrādāta.

Ministrija noliedz, ka atalgojumam pastāvētu 650 latu griesti. Ja skolas un pašvaldības varēs atļauties lielāku atalgojumu, valsts necentīsies to ierobežot.

Izvērtējot pašlaik piemērojamo skolēnu - pedagogu skaita attiecību un programmu koeficientus finansējuma pārdalei, secināts, ka vairumā gadījumu koeficientu piemērošana ir mehānisms pedagogu atalgojuma palielināšanā, nevis efektīva izglītības procesa nodrošināšanai. Tāpēc šobrīd IZM izvērtē esošo koeficientu lietderību un strādā pie principiāli jaunas pieejas pedagogu darba samaksa ieviešanā - 40 stundu darba nedēļas, kas paredz nodrošināt samaksu par definētiem darba pienākumiem.

Samazinoties skolēnu skaitam, samazinās arī pedagoģisko likmju skaits, kas rada nepieciešamību pēc pedagogu profesionālās kvalifikācijas pilnveides atbilstoši izglītības iestādes vajadzībām. IZM ir sagatavojusi MK noteikumu projektu, kas skolotājiem paredz plašākas iespējas pasniegt vairākus mācību priekšmetus gan pamatizglītībā, gan vispārējā vidējā izglītībā, ja tiek apgūta noteikta pedagogu profesionālās pilnveides programma. Ieviešot 40 stundu darba nedēļu, jaunā pieeja ļaus skolās ar mazāku skolēnu skaitu efektīvi izmantot esošos pedagogu resursus.