PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2024. gada 14. jūnijs

Saiva, Saivis, Santis, Sentis, Tija

Četri ieteikumi, lai pirmsskolas gaitu uzsākšana neradītu stresu bērnam un vecākiem
Četri ieteikumi, lai pirmsskolas gaitu uzsākšana neradītu stresu bērnam un vecākiem
Foto: Egita Dzene
Jaunais mācību gads sāksies jau nākamnedēļ – daudzās ģimenēs tas būs pavisam jauns sākums, tostarp arī pašiem mazākajiem, kuri spers savus pirmos soļus izglītībā, uzsākot pirmsskolas gaitas. Jaunais sākums nes līdzi gan iespējas, gan izaicinājumus – bērniem un arī vecākiem. Adaptācijas laiks pirmsskolā ir dabisks process, un katram bērnam adaptācijas ilgums var atšķieties, tomēr ir vairākas lietas, ko ieteicams ņemt vērā, lai pirmsskolas gaitu uzsākšana saistītos ar pozitīvām emocijai visai ģimenei.

Iepazīt jauno vidi nesteidzoties

Adaptācijas periods pirmsskolā ir laiks, kad bērns iepazīst jauno vidi un cilvēkus, kā arī sāk pierast pie izmaiņām ierastajā dienas kārtībā. Daudziem bērniem pirmsskola vienlaikus ir jauna pieredze, kad jāmācās dalīties – ar mantām, ar pieaugušo uzmanību, sadarboties un apzināties sevi kā daļu no lielākas sabiedrības. Pirmsskola ir vieta, kurā attīstīt sociālās iemaņas un mācīties sadarboties ar citiem. Šajā laikā bērni sāk saprast, kā veidot draudzību, dalīties ar citiem un risināt konfliktus. Būtībā viņi iegūst vairākas prasmes, kas nepieciešamas ne tikai bērnībā, bet arī skolā un turpmākajā dzīvē kopumā. Pirmsskola ir svarīgākais izglītības posms, jo izglītības process ir kā mājas būvniecība – kādus pamatus ieliksim, ar tādiem būs jādzīvo, tāpēc adaptāciju nevajadzētu sasteigt.

Jauns posms ne tikai bērnam, bet arī vecākiem

Ir tikai normāli, ka jaunais sākums var izraisīt satraukumu un neziņu ne tikai bērniem, bet arī vecākiem. Vienlaikus jāatceras – jo mierīgāki un atbalstošāki būs vecāki, jo vieglāk šīs pārmaiņas pieņems arī bērns. Vecākiem jābūt pacietīgiem un jāņem vērā, ka bērnam šis ir ļoti emocionāls piedzīvojums, tāpēc nepieciešams radīt emocionālo stabilitāti. Ja vecāki uzticas pedagogiem, ir gatavi pieņemt pārmaiņas un uzticēt savu bērnu kādam citam, tā jau ir puse no panākumiem. Pieredze liecina, ka nereti ir situācijas, kad bērns jau ir gatavs uzsākt pirmsskolas gaitas, savukārt vecāki vēl ne. Bērni ļoti jūt vecāku emocijas, nedrošību vai tieši pretēji – uzticēšanos pedagogiem. Lai vairotu drošību un pārliecību, iesaku vecākiem veikt nelielu priekšizpēti par izvēlēto pirmsskolu – pajautāt atsauksmes citiem vecākiem, paviesoties pirmsskolā, tikties ar vadītāju un pedagogiem, kā arī nebaidīties uzdot sev interesējošos jautājumus.

Pirmās dienas pirmsskolā kopā ar vecākiem

Bērni ir dažādi – vieni ir atvērtāki un gatavāki pārmaiņām, citi – kautrīgāki un noslēgtāki, tāpēc pašā sākumā ieteicams apmeklēt pirmsskolu kopā ar vecākiem vai kādu uzticības personu, piemēram, vecvecākiem. Tas, cik ilgi pavadīt bērnu, katrā situācijā var būt atšķirīgs – no dažām dienām līdz pat nedēļai vai divām. Svarīgi arī atcerēties, ka sākumā posmā nav nepieciešams pavadīt pirmsskolā visu dienu, var sākt ar dažām stundām, pakāpeniski paliekot ilgāk. Bērns šajā laikā var iepazīt vidi, cilvēkus, jaunās rotaļlietas, pierast pie piedāvātās maltītes, bet vecāki var iepazīt pedagogus un uzdot sev interesējošos jautājumus.

Ja bērns mājās nav pieradis gulēt diendusu, arī, uzsākot apmeklēt pirmsskolu, nevajadzētu spiest to darīt. Vēlams saglabāt arī ierasto celšanās laiku no rīta un gulētiešanas laiku vakarā. Jebkuras krasas pārmaiņas var tikai radīt papildus stresu, tāpēc nebūtu ieteicams pirmsskolas gaitu uzsākšanas laikā mainīt dzīvesvietu. Jāpatur prātā, ka visas pārmaiņas, kas šķiet būtiskas pieaugušajam, bērns uztver vēl spilgtāk. Pakāpeniski pierodot pie pirmsskolas un jaunās dienaskārtības, droši var paņemt arī kādu brīvdienu, jo bērns var būt piekusis no jaunajiem iespaidiem un piedzīvojumiem.

Vecāku un pedagogu sadarbība

Skolotāji ir vecāku un bērnu sabiedrotie šajā procesā. Pirmsskolas komandai jāspēj radīt drošu un iepriecinošu vidi, lai ikvienā bērnā veicinātu pozitīvas emocijas. Pieredze darbā ar bērniem un izpratne par viņu emocionālajām vajadzībām ir īpaši būtiska. Pedagogu galvenais uzdevums un vēlme ir padarīt pirmo iepazīšanos ar izglītības procesu pēc iespējas pozitīvāku. Lai cik ilgs laiks bērnam būtu nepieciešams, svarīga pacietība gan no vecāku, gan skolotāju puses, uzturot pozitīvu attieksmi un ļaujot bērnam pierast pie visa jaunā.

Lai nodrošinātu veiksmīgu adaptāciju pirmsskolā, svarīgākais ir pacietība un empātija. Bērniem ir jāļauj iepazīties ar jauno vidi savā tempā un jāsniedz emocionāls atbalsts, kad tas ir nepieciešams. Adaptācijas periods pirmsskolā ir emocionāls ceļojums, kurā bērni sāk iepazīt pasauli un sociālās lomas tajā, kā arī sāk apgūt dažādas prasmes. Ar pacietību, atbalstu un empātiju varam nodrošināt veiksmīgu un pozitīvu pieredzi pirmsskolā, kas rosinās patiku pret mācībām arī nākamajos izglītības posmos.

Pirmsskolas “CreaKids” Skanstes filiāles vadītāja Egita Dzene