PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2025. gada 09. maijs

Einārs, Ervīns, Klāvs

6273.jpeg
Skolēnu vecāki un izglītības speciālisti Ēģiptē pauduši savu neapmierinātību ar to, ka mācību gads kārtējo reizi beidzies vairākas nedēļas agrāk, nekā bija paredzēts iepriekš.

Līdz ar to skolēni nav paspējuši apgūt ieplānoto mācību vielu, kas var atspēlēties ne tikai eksāmenos, bet arī jau tāpat sarežģītajos darba meklējumos. Valsts izglītības ministrija gan norādījusi uz ārkārtas apstākļiem, solot, ka skolēni necietīs, raksta nedēļraksts Al-Ahram.

Kopš 2011. gada sākuma, kad tika gāzts prezidents Hosnī Mubāraks (Hosni Mubarak), Ēģiptē saglabājusies ļoti saspīlēta politiskā situācija, kas savu iespaidu atstāj arī uz vairāk nekā 18 miljoniem valsts skolēnu. Piemēram, šogad sākotnēji bija paredzēts, ka mācību gads beigsies 20. maijā, taču, tā kā 26. un 27. maijā valstī notiek ārkārtas prezidenta vēlēšanas, mācību gada beigas un eksāmeni tiem skolēniem, kuriem tie jākārto, tika pārcelti uz maija sākumu. "Turklāt jāņem vērā, ka drošības apsvērumu dēļ otrais semestris sākās tikai martā, mēnesi vēlāk, nekā bija plānots, līdz ar to mācības ilga tikai sešas nedēļas," atgādina Al-Ahram.

Laikraksts norāda, ka šāda situācija atkārtojas katru gadu un skolēnu vecāku vidū valda aizvien lielāka neapmierinātība - viņi samērā pamatoti uzskata, ka bērni nespēs apgūt noteikto mācību vielu. Piemēram, triju bērnu tēvs Mohameds Afifi (Mohamed Afifi) paudis bažas, vai viens no viņa dēliem spēs nokārtot vidusskolas eksāmenu, jo šogad viņš ir vairāk atpūties, nekā mācījies.  Līdzīgās domās ir triju bērnu māmiņa Rababa El-Mokkadema (Rabab Al-Mokkadem). "Mēs visi esam nobijušies, jo nezinām, kas notiks ar mūsu bērniem. Mācības regulāri nenotiek, bērnu zināšanas kļūst aizvien vājākas. Arī skolotāji nespēj palīdzēt, viņi cenšas iespējami īsā termiņā aptvert visu mācību programmu, tādēļ daļu no tās nākas izlaist un bērniem iesaka to patstāvīgi apgūt mājās," situāciju skaidrojusi sieviete. Skolēnu vecāki atgādinājuši, ka arī pirms politiskās nestabilitātes iestāšanās izglītības sistēmā valdījis organizatoriskais haoss. 2010. gadā skolēni nav mācījušies, jo bijuši cūku gripas draudi, pirms tam skolas slēgtas putnu gripas epidēmijas dēļ, tāpēc rodoties iespaids, ka izglītības ministrijas amatpersonas nemaz pienācīgi neplāno savu darbu un tās šāds haoss apmierina.

Sociologs Ahmeds Zaijeds (Ahmed Zayed) uzsvēris, ka Ēģiptē, kas jau tā Pasaules ekonomiskā foruma (WEF) konkurētspējas reitingā ieņem 118. no 148 vietām, aug nepietiekami izglītota paaudze. "Nākotnē, kad šie skolēni ieies darba tirgū, darba devēji sūdzēsies par to, ka viņu zināšanas un iemaņas ir zem vidējā līmeņa. Tāds rezultāts būs tam, ka gadiem ilgi netiek pievērsta pienācīga uzmanība izglītībai," viņš sacījis. Al-Ahram raksta, ka bažām ir būtisks pamats. Piemēram, inženieris Hosems El-Saedi (Hossam Al-Saedi) sūdzas, ka viņa dēls, kurš mācās sestajā klasē, vairs absolūti neprogresējot. "Savulaik es lepojos ar to, cik viņš ir gudrs un zinātkārs, taču tagad viss ir mainījies. Viņa zināšanu līmenis iet uz leju, regulārās mācību gada saīsināšanas dēļ viņš ir pieradis pie garajām brīvdienām. Manam zēnam vairs nepatīk skola un nepatīk mācīties," stāstījis vīrietis.