PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2025. gada 09. maijs

Einārs, Ervīns, Klāvs

6243.jpeg
Foto: nyul / 123RF
Demogrāfiskā situācija ASV mainās samērā strauji, un statistika liecina, ka valsts skolās jau aptuveni 48% skolēnu ir etnisko minoritāšu pārstāvji - tumšādainie, indiāņi, kā arī aziātu un latīņamerikāņu izcelsmes bērni.

Tomēr skolotāju sastāvs joprojām ir samērā viendabīgs - 82% pedagogu ir baltādainie amerikāņi, raksta interneta ziņu vietne Takepart.com, uzsverot, ka speciālisti šādu situāciju neuzskata par labu.

Takepart.com atsaucas uz pētījumu, ko 2013. gadā veicis Amerikas progresa centrs (Center for American ProgressCAP). Dokumentā vērsta uzmanība uz to, ka atšķirības starp skolēniem un skolotājiem etniskā ziņā kļūst aizvien lielākas - kamēr etniskās minoritātes pārstāvošo bērnu skaits pieaudzis, tumšādaino vai citu krāsaino skolotāju skolās vairāk nav kļuvis. Piemēram, Kalifornijā, kas pērn kļuva par pirmo ASV štatu, kur baltādainie amerikāņi ir mazākumā, statistika ir šāda - skolās mācās 73% tā saukto krāsaino bērnu, bet tikai 29% skolotāju pārstāv tieši šīs etniskās grupas. CAP veiktā pētījuma autori ir pārliecināti, ka šāda situācija neatstāj labvēlīgu iespaidu uz skolēnu sekmēm, jo etniskās minoritātes pārstāvošajiem skolēniem būtu ļoti nepieciešams skolotājs ar tādu pašu ādas krāsu kā viņiem, no kura varētu ņemt piemēru. Tāpat tas palīdzētu pozitīvāk uztvert skolu, labāk iejusties mācību vidē, jo pašlaik tumšādainie bērni, nokļuvuši skolā, kur ir tikai baltādainie skolotāji, nereti jūtoties kā svešinieki.

Šādam viedoklim piekrīt Ņujorkas matemātiskas skolotājs un izglītības aktīvists Hosē Vilsons (Jose Vilson), kurš nesen laidis klajā grāmatu This Is Not a Test: A New Narrative on Race, Class, and Education, kurā aprakstīta skolotāju un skolēnu mijiedarbība atkarībā no viņu etniskās izcelsmes. Sarunā ar Takepart.com H. Vilsons norāda, ka mūsdienu izglītības speciālisti cenšas radīt sabiedrību, kurā valda vienlīdzība un ādas krāsai nav nozīmes, taču pēc viņa domām tas nedarbojas. "Šādos gadījumos allaž izrādās, ka uzvarētāja ir balto cilvēku kultūra," aizrāda H. Vilsons, skaidrojot, ka tumšādainajiem vai latīņamerikāņu izcelsmes skolēniem ir ļoti svarīgi, lai viņu klases priekšā stāvētu cilvēks "ar līdzīgu dzīves pieredzi un kultūras bagāžu" - šādam skolotājam viņi uzticēsies daudz vairāk. Savukārt baltādainajiem skolēniem būtu ļoti lietderīgi mācīties tumšādaina vai aziātu izcelsmes skolotāja vadībā - šādā veidā viņi ātrāk pielāgotos dzīvei globalizētajā sabiedrībā, kur cilvēkiem regulāri nākas saskarties un kontaktēties ar personām, kas ir atšķirīgas. Tādēļ speciālisti mudinājuši ASV federālās un štatu varasiestādes aktīvāk realizēt programmas, kuru mērķis būtu mudināt etnisko minoritāšu pārstāvjus izvēlēties skolotāja profesiju.