PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2025. gada 09. maijs

Einārs, Ervīns, Klāvs

6218.jpeg
Visas Krievijas skolas saņēmušas izglītības ministrijas rekomendāciju, kur ieteikts līdz šī mācību gada beigām organizēt stundas, izskaidrojot bērniem Krimas aneksijas iemeslus. 

Laikraksta Novije Izvestija aptaujātie eksperti to nodēvējuši par propagandu, kam nebūtu vietas skolās.

Rekomendācijā (par kuras izpildīšanu ministrija gaida atskaites) uzsvērts, ka mācību stundas galvenais mērķis ir "ieaudzināt lepnumu un cieņu par savas valsts vēsturi". Skolotājus rosina pievērst maksimālu uzmanību tam, ka Krimai allaž bijusi liela nozīme Krievijas vēsturē, un izskaidrot, ka Krimas pievienošana bijusi "pamatota gan no starptautiskās likumdošanas viedokļa, gan morālām un ētiskām normām". Skolēnus nepieciešams informēt arī par to, ka Krievijas rīcība aneksijas laikā bijusi ļoti "humāna un uz mieru orientēta", bet pie situācijas saspīlējuma novedis tas, ka Ukrainā varu sagrābuši "labējie radikāļi un rusofobi". Skolotājiem arī vairākas reizes atgādināts izmantot citātus no prezidenta Vladimira Putina (Владимир Путин) uzrunas Federālajai sapulcei, kurā tika pamatota Krimas un Sevastopoles uzņemšana Krievijas Federācijas sastāvā.

Anonīmie rekomendācijas autori pacentušies diferencēt savus ieteikumus atkarībā no skolēnu vecuma. Sākumskolās ieteikts lielāko uzmanību pievērst Krimas kultūras mantojumam un dabas pieminekļiem. Vidējo klašu skolēniem vairāk būtu jāuzzina par Melnās jūras kara flotes vēsturi un Krievijas kariem pret Turciju. Savukārt vecāko klašu skolēniem jāmēģina analizēt Krimas ekonomiskās attīstības perspektīvas.

Vēsturnieks un Maskavas 1453. ģimnāzijas pasniedzējs Leonīds Kacva (Леонид Кацва) sarunā ar Novije Izvestija paudis pārliecību, ka šādas mācību stundas nav nepieciešamas, jo Krimas jautājums pašlaik ir politisks, nevis vēsturisks. "Gan skolēnu ģimenēs, gan skolotāju vidū ir atšķirīgi viedokļi par Krimas pievienošanu, bet skolā bērniem jāmācās analizēt situācija, nevis jāpakļauj viņus propagandai," ir pārliecināts speciālists. Līdzīgi uzskata skolotāju arodbiedrības Учитель līdzpriekšsēdētājs Andrejs Demidovs (Андрей Демидов), kurš ministrijas izplatīto rekomendāciju nodēvējis par nekorektu. Viņš arī piebildis, ka vismaz vecāko klašu skolēnu vidū tā var dot pilnīgi pretēju efektu cerētajam, jo "pusaudžu dabā ir negatīvi uztvert jebkāda veida oficiozu".