PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2025. gada 09. maijs

Einārs, Ervīns, Klāvs

6205.jpeg
Arvien vairāk un vairāk skolu ASV tiek pilnībā datorizētas. Jau teju katram skolēnam klasē ir savs dators, turklāt visas šīs ierīces iespējams savienot kopējā tīklā. 

Skolotāji ir vienisprātis, ka datoru izmantošana ievērojami palielina zināšanu apguves potenciālu, un interneta ziņu vietne Eschoolnews.com, aptaujājot pedagogus, noskaidrojusi konkrētās priekšrocības.

Pirmais, uz ko vērš uzmanību gandrīz visi skolotāji, ir tas, ka mainījusies viņu loma klasē. Savas lekcijas pedagogi bieži vien ieraksta iepriekš, un to noklausīšanās ir viena no skolēnu mājasdarba sastāvdaļām. Tas nozīmē, ka klasē skolotājs vairs nav vienīgais runātājs, bet drīzāk pilda moderatora funkcijas - vada diskusiju, kuras mērķis ir noskaidrot, kā skolēni izpratuši mācību vielu, stāsta pasniedzējs un izglītības speciālists Kails Peks (Kyle Peck). Viņš piebilst, ka, pateicoties datoriem, skolēni daudz ieinteresētāk un aktīvāk seko stundai, jo zina, ka jebkurā brīdī viņiem var tikt uzdots kāds jautājums. Atšķirībā no tradicionālās sistēmas, kad roku pacēla un atbildēja tikai viens skolēns, tagad savas atbildes datoros raksta visi, un skolotājs tās var apskatīt savā datorā. Brendijvainas vidusskolas matemātikas skolotāja Kristija Šeuere (Kristie Scheuer) stāsta, ka viņa samērā bieži uzdod skolēniem nelielus uzdevumus, bet pēc tam dažus risinājumu variantus parāda un analizē uz lielā ekrāna, kas novietots klases priekšā. Lai gan skolēnu vārdi šādos gadījumos netiek minēti, pedagogi ievērojuši - apziņa, ka viņu padarītais var kļūt par visas klases apspriešanas objektu, liek skolēniem strādāt uzmanīgāk un uzcītīgāk.

Kuctaunas vidusskolas angļu valodas skolotāja Elisona Vestgeita (Alison Westgate) skaidro, ka viņai īpaši patīkot iespēja savā datorā redzēt, ar ko skolēni nodarbojas savos, proti, sekot līdzi viņu darba gaitai. Skolotāja to regulāri izmanto tiem skolēniem, kuri kaut ko dara nepareizi, nekavējoties nosūtot paziņojumu, lai viņi lieki netērētu laiku. "Mums izdodas panākt nekavējošu domu apmaiņu," norāda E. Vestgeita. Savukārt K. Šeuere stāsta, ka viņai patīk tas, ka vairs nav jāgaida līdz stundas sākumam, lai izskatītu skolēnu mājasdarbus, jo tie tiek laicīgi atsūtīti uz viņas datoru. "Tas nozīmē, ka es varu konstatēt, kādu uzdevumu risināšana skolēniem bijusi vissarežģītākā, un parasti mācību stundas uzsāku ar atkārtotu šo problēmu analīzi," viņa stāsta. Datoru izmantošana dodot viņai lielisku iespēju individuāli attiekties pret katru skolēnu - tiem, kuriem matemātika sagādā grūtības, tiek doti vienkāršāki uzdevumi, bet spējīgākajiem sarežģītāki. Tāpat skolotāja var ilgstoši vienam un tam pašam skolēnam dot viena veida uzdevumus, līdz viņš beidzot iemācās tos risināt.

Eschoolnews.com aptaujātie skolotāji uzsver, ka datoru izmantošana sniedz daudz plašākas iespējas strādāt grupās. Visiem grupas dalībniekiem vienlaicīgi ir iespējams rediģēt vienu un to pašu dokumentu, apmainīties ar idejām, turklāt nav nepieciešams, lai viņi fiziski atrastos vienā un tajā pašā telpā - bieži vien skolēni šādu darbu veic vakaros, katrs strādājot ar datoru savās mājās. Pieeja internetam ļauj stundu laikā meklēt tīmeklī papildus informāciju par stundā apspriežamo tēmu, bet Kuctaunas skolēni, kuri mācās vācu valodu, izmanto datoru, lai Skype programmā sazinātos ar Vācijā dzīvojošiem vienaudžiem, sarunās ar kuriem pilnveido savu izrunu un vārdu krājumu, kā arī apgūst dažādus dialektus.