PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2025. gada 06. maijs

Didzis, Gaidis

8502.jpeg
Foto: pavsie /123RF
Daudzās pasaules valstīs skolēniem vasaras brīvlaikā tiek uzdots izlasīt zināmu skaitu grāmatu - tā dēvēto obligāto literatūru.

Īpaši svarīgi tas ir pamatskolas vecuma bērniem, jo, regulāri nelasot, vasaras mēnešos viņu lasītprasme var būtiski samazināties. Parasti piemērotu literatūru bērniem iesaka skolotāji, taču amerikāņu zinātnieki eksperimentālā ceļā noskaidrojuši - skolēni daudz labprātāk lasa grāmatas, kuras izvēlējušies paši, raksta ziņu aģentūra Reuters.

Pētījumu veikuši Ņujorkas Ročestras universitātes zinātnieki Īrina Kellija (Erin Kelly) un Endrjū Elains (Andrew Aligne). 2013. gada pavasarī viņi kādas Floridas štata pamatskolas otrās klases skolēniem pirms vasaras brīvlaika piedāvājuši izvēlēties grāmatas no ļoti plaša klāsta, savukārt citas skolas audzēkņiem izsniegtas skolotāju izvēlētās grāmatas. Rudenī, kad skolā atsākušās mācības, zinātnieki secinājuši, ka pirmās skolēnu grupas lasītprasme ievērojami uzlabojusies, savukārt otrās grupas bērniem tā palikusi - labākajā gadījumā - iepriekšējā līmenī, bet dažiem pat pasliktinājusies. Daļa skolēnu atzinuši, ka izsniegtās grāmatas viņiem šķitušas neinteresantas un viņi tās nav lasījuši.

Pagājušā gada pavasarī Ī. Kellija un E. Elains atkārtojuši eksperimentu, iesaistot tajā lielākas skolēnu grupas - sešu klašu audzēkņus, kuriem piedāvāta atšķirīga grāmatu izvēle. Arī šajā gadījumā rezultāts bijis nepārprotams - uzlabojusies lasītprasme tieši tiem skolēniem, kuriem bijusi iespēja izvēlēties piemērotu lasāmvielu, turklāt, jo lielāka bijusi izvēle, jo aizrautīgāk bērni lasījuši pašu paņemtās grāmatas. Reuters norāda, ka savus eksperimentus zinātnieki veikuši skolās, kuras apmeklē lielākoties trūcīgās ģimenēs augoši bērni, kuru lasītprasme vasaras brīvlaikā parasti krītas.

Kolumbijas universitātes angļu valodas pasniedzēja Šeridena Blaua (Sheridan Blau) sarunā ar Reuters norādījusi, ka pētījuma rezultāti viņu nepārsteidz un atsevišķās ASV skolās bērniem jau esot iespēja pašiem izvēlēties, ko lasīt vasarās. Tiesa, sākotnējā literatūras atlase tomēr būtu jāveic kvalificētiem pedagogiem, kuri zina, kādas grāmatas ir piemērotas konkrētā vecuma bērniem.