PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2025. gada 09. maijs

Einārs, Ervīns, Klāvs

5840.jpeg
Foto: kaznadey / 123RF
Bieži novērojumi un auditoriju atgriezeniskā saite rāda, ka brīdī, kad jaunie uzņēmēji pirmoreiz ķeras pie savas patstāvīgas rīcības, viņu iespaids par nepieciešamo ideju tiecas būt ļoti šaurs. 

Šo šaurību veicina mediju tendence plašāk atspoguļot tikai mazu segmentu no visa uzņēmējdarbības spektra.

1. Iedvesmas idejas. Plašsaziņas līdzekļu mīluļi ir tādi uzņēmēji kā Stīvs Džobss, Bils Geitss un tamlīdzīgi. Vienā vārdā viņus varētu nosaukt par inovatoriem - viņu bizness ir pamatā balstīts uz jauniem izgudrojumiem. Ir vajadzīga ekspertīze, nereti inženierzinātnēs (kas, diemžēl, nav Latvijas jauniešu vidū iecienīts mācību virziens).

2. Tirgus izpratne. Izpratne par tirgu ir vajadzīga jebkurā gadījumā. Tomēr biznesu var izveidot arī balstoties tikai uz tirgus pārzināšanu.

  • Matemātiskā pieeja. Ja protat apstrādāt lielu informācijas daudzumu, tirgū var atrast daudz nepamanītu caurumu, kuros ir iespējams pelnīt naudu.
  • Sociālā pieeja. Ja labākā prasme ir komunikācija, tad potenciālo klientu aptaujāšana un viņu nepiepildīto vēlmju izzināšana ir ne tikai precīzs, bet arī samērā pilnīgs biznesa pirmais solis. Atrasti tiek caurumi, kurus redz paši klienti.
  • Psiholoģiskā pieeja. Sarežģītākā, bet arī ļoti auglīga pieeja. Idejas radītājam jābūt labam cilvēka prāta un patēriņa paradumu pārzinātājam, lai zinātu, kur un kā ne tikai radīt vēlmi pirkt, bet arī piedāvāt produktu, kas šo caurumu, kura sākumā nebija var aizpildīt.

3. Imitācija. Lai arī pret imitācijas aktu mūsu sabiedrībā attiecas negatīvi, uzņēmējdarbībā visauglīgākais ir princips: "Pelni ar jebkuru iespēju".

  • Starptautiska parauga atdarināšana vietējā tirgū. Piemēram, kā imitē ideju Baltijas tirgū.Coffee InnStarbucks Coffee
  • Tirgū jau esoša parauga uzlabojums. Piemēram, kā Hesburger ir McDonald's imitācija ar LIDO stila uzlabojumiem un zemāku cenu.

4. Finansiālais izdevīgums. Mazāk var pelnīt vairāk. Jaunie uzņēmēji var kļūdaini pieļaut, ka ir nepieciešams radīt pilnu ražošanas ciklu (no koka līdz mēbelei). Bet ne visi ražošanas cikla posmi ir vienlīdz ienesīgi; daži pat rada zaudējumus. Specializēties tikai uz mazu tirgus nišu, atmetot finansiālo mazāk ienesīgos posmus, var radīt teicamus pamatus vēlākai darbības paplašināšanai. Labāk sākt no mazumiņa, nevis uzreiz radīt lielu koncernu.

5. Hobijs. Rietumu kultūras uzņēmējdarbības konsultantu vidū bieži ir sastopams teiciens: "Ja tu kaut ko dari labi, nedari to par brīvu". Ja Jūs spējat pamudināt vismaz pāris simtus vai tūkstoti cilvēku samaksāt par Jūsu hobija rezultātiem, tas ir pamats apsvērt profesionālu karjeru attiecīgajā virzienā.

6. Esošo resursu izmantošana. Uzņēmējs ir indivīds, kurš savus esošos resursus apmaina pret naudu. Izmantots var tikt viss apkārt: laiks, materiāli, prasmes, idejas un informācija, u.tml. Atšķirībā no citiem biznesa aizmetņiem, šajā pieejā mēs sākam nevis no idejas un meklējam resursus īstenošanai, bet aplēšam resursus, kurus gribam izmantot, un vēlāk meklējam idejas risinājumam, kur šos elementus izmanto.

Ar laiku un pieredzi uzņēmēji iegūst spēju saskatīt biznesa iespējas sev apkārt, pat apzināti nepiemeklējot metodoloģiju idejas radīšanai. Tādēļ arī metodes, kā demonstrēt virzienus jaunu ideju atrašanai, ir daudz un dažādas. Vispareizākā stratēģija jebkuram iesācējam ir izpētīt lielu daudzumu informācijas, atrast sev pieņemamāko un no tās atvasināt savu personīgo pieeju.