PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2024. gada 19. aprīlis

Fanija, Vēsma

Cibiņš ir dzīvs. Pirmais latviešu literatūras virtuālais asistents ir klāt!
Cibiņš ir dzīvs. Pirmais latviešu literatūras virtuālais asistents ir klāt!
Foto: Tilde
Godinot Jāni Poruku 150 gadu jubilejā, jaunu, virtuālu dzīvi sācis pusaudzis Cibiņš, ko pamatoti uzskata par daļu no latviešu literatūras zelta fonda. Pirmais latviešu literatūrai veltītais virtuālais asistents jeb sarunbots ir iekļauts letonika.lv izstrādātajā digitālajā mācību līdzeklī “Literatūra 7.–9. klasei”.

Kopā ar Cibiņu var ne tikai apgūt zināšanas par stāstu “Kauja pie Knipskas”, tajā attēloto vidi un laikmetu, bet arī aprunāties, diskutēt, noskaidrot atbildes uz jautājumiem un izteikt savu viedokli.

Virtuālais Cibiņš par sevi: “Lai nu kā man ir klājies stāstā, beigās mans mūžs ir izrādījies ilgāks, nekā varētu iedomāties – jau vairāk nekā simt gadus mani pazīst, par mani runā, spriež un izsaka pretrunīgus viedokļus.”

Skatot Poruka daiļradi jaunromantisma kontekstā, ir skaidrs, ka ne jau padomju laikos uzsvērtās sociālās atšķirības autoru toreiz interesēja visvairāk. Tās drīzāk bija fons, lai runātu par līdzjūtību, godu un kaunu, par nesaprastā un trauslā varoņa alkām pēc citādas dzīves, arī par reliģiskiem jautājumiem. “Kauns ir zagt, bet ne palīga meklēt!” Cibiņam saka skolotājs – vai nav aktuāli? Prast un spēt meklēt un pieņemt palīdzību, ja nepieciešams. Un būt redzīgam un sniegt palīdzību tam, kuram tā vajadzīga, bet kauns lūgt. Empātija, mobings, iekļaujoša vide. Pasaules uzskata un vērtību atšķirības. Jā, arī sociālie stereotipi un materiālā stāvokļa atšķirības. Nav aktuāli? Skolēni saka, ka esot, turklāt lieliski formulē, kas ir un kas nav mainījies kopš Cibiņa laikiem. Cik gan virspusēji jāuztver stāsts, lai to reducētu uz “Cibiņš mirst, ak, cik depresīvi”!

Idejas līdzautore, virtuālā Cibiņa skolotāja Ieva Āne-Miķelsone: “E. Dārziņa mūzikas vidusskolas skolēni, apgūstot stāstu “Kauja pie Knipskas”, mani absolūti pārliecināja, ka daiļdarbs ir aktuāls un mūsdienu jauniešiem interesants. Viņi man palīdzēja saprast, par ko jaunietis varētu vēlēties ar Cibiņu runāt, kādos virzienos mums šajā sarunā doties. Esmu pārliecinājusies – ja skolēniem palīdz un parāda, viņus aizrauj klasiskā literatūra, viņi spēj novērtēt tās bagātību un aktualitāti, piedāvā negaidītas interpretācijas.”

Digitālais mācību un metodiskais līdzeklis “Literatūra 7.–9. klasei” papildinās letonika.lv mācību resursu klāstu. Tas šobrīd ir aprobācijas fāzē un bez maksas pieejams ikvienam interesentam. Dodies pie Cibiņa – lasi un klausies literatūru, mācies, pārbaudi zināšanas, veido radošos darbus!

Projekts “Virtuālais asistents un digitālā platforma literatūras apguvei 7.–9. klases posmā” īstenots ar CFLA atbalstu. Saturs: Ieva Āne-Miķelsone, Gunta Kaula, Anete Bērziņa. Izstrāde un dizains: SIA Tilde.

Lai saņemtu sīkāku informāciju par mācību līdzekli, projektu un virtuālajiem asistentiem, aicinām rakstīt uz e-pastu: [email protected] vai zvanīt: 22 410 872.

Reklāmraksts