PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2024. gada 28. maijs

Vilhelms, Vilis

8202.jpeg
Foto: Juris Vīgulis / Saeimas Kanceleja. Attēlā: Deputāte Jūlija Stepaņenko
Saeimas opozīcijas deputāte Jūlija Stepaņenko publiskā paziņojumā noraida tā dēvētajam tikumības priekšlikumam veltīto kritiku un skaidro tā nepieciešamību. 

Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija iepriekš atbalstījusi J. Stepaņenko ideju Izglītības likumā iekļaut normu, kas paredz aizliegt izglītības iestādēs izplatīt un izmantot materiālus, kas var negatīvi ietekmēt izglītojamā tikumisko attīstību.

Viņa norāda, ka jau dažas nedēļas politiskajās aprindās virmo kaislības un ir sarīkota "vētra ūdensglāzē tikai divu pašsaprotamu teikumu dēļ, kuros figurē vārds "tikumība"". Deputāte norāda - ja veselais saprāts, izlasot šos Izglītības likumu stiprinošos priekšlikumus, paredz visas sabiedrības apvienošanos bērnu nākotnes labā, tad šajā gadījumā publiskajā telpā notiekošais reducējas uz idejas autores un idejas atbalstītāju primitīvu apvainošanu.

Deputāte uzskata, ka viņai ir jācīnās ar nelielu, savām interesēm kalpojošu cilvēku grupu, kura pārtiek no dažādu ārvalstu grantu piešķirtajiem līdzekļiem. To viņa pamato ar atsauci uz "eeagrants.org", kurā publicēta informācija, ka biedrība Papardes zieds saņēmusi līdzekļus no Islandes, Lihtenšteinas un Norvēģijas finansētās grantu programmas. "Viņu iztika varētu tikt apdraudēta, ja mācību iestādēs brīvi nevarēs bērniem dalīt brošūras," pieļauj J. Stepaņenko.

Deputāte arī vēlas norādīt, kādu formulējumu ir paredzēts ierakstīt likumā: "Izglītības sistēma nodrošina izglītojamā tikumisko audzināšanu, kas atbilst Latvijas Republikas Satversmē ietvertajām un aizsargātajām vērtībām, it īpaši tādām kā laulība un ģimene. Izglītības iestādēs ir aizliegta tādu mācību līdzekļu un citu materiālu izmantošana, kā arī to izplatīšana, kuri var negatīvi ietekmēt izglītojamā tikumisko attīstību."

Politiķe uzskata, ka pašlaik bērniem, kuri vēl pat nav aizdomājušies par fizisko tuvību, stāsta par slimībām, kuras var iegūt dzimumceļā, un sekss tiek pasniegts kā augstākais attiecību punkts. Bērniem ar nenobriedušu prātu, kuri meklē savu identitāti, tiekot stāstīts par iespēju izvēlēties viendzimuma attiecības. Diemžēl tas notiek ar vairāku nevalstisko organizāciju un fondu palīdzību, norāda Stepaņenko.

Viņa uzskata, ka bērniem ir jāstāsta par intīmām attiecībām, bet gan pasniegšanas veids, gan konteksts ir jāpārskata. "Proti, jāstāsta par to tieši attiecību, ģimenes un laulības kontekstā, bez eksperimentiem ar bērna dzimuma identitāti, nepiesaucot dažādus viendzimuma attiecību variantus un nereducējot seksuālās attiecības uz mehānisku darbību, kurā atbildība izpaužas tikai un vienīgi kā kontracepcijas lietošana," uzsver politiķe.

Viņa savā četrās lapaspusēs paustajā viedoklī atsaucas uz dažu rietumvalstu pieredzi bērnu izglītības jomā, kā arī norāda uz negatīviem piemēriem, kas ir pārņemti Latvijā. Politiķe norāda, ka likuma norma, kas pievērš uzmanību Izglītības likuma mērķim, ļautu operatīvāk reaģēt un uzmanīgāk izvērtēt visus šaubīgos gadījumus.

"Man jāsaka, ka tam, kurš joprojām pilnā nopietnībā apgalvo, ka šādi likuma grozījumi aizliegs pasaules klasiķu grāmatas, arī, manuprāt, kaut kas nav kārtībā ar vērtību pamatiem. Viens no iemesliem, kāpēc obligātās literatūras darbi tiek iekļauti mūsu skolu programmās, ir tieši izglītojamā tikumiskā attīstība, kas atbilst Izglītības likuma mērķim, jo bez literatūras klasiķu darbiem un cilvēces kultūras mantojuma iepazīšanas ir grūti iedomāties harmoniskas un tikumiskas personības veidošanos. Gan Šekspīra "Romeo un Džuljeta", gan visi Rūdolfa Blaumaņa darbi, gan citi literatūras klasiķu darbi jau satur tikumības mācību. Jāsecina, ka šādas aplamības apgalvojošiem cilvēkiem nespēs palīdzēt pat visa pasaules klasiķu bibliotēka, jo katrā darbā viņi spēs atrast kādu netikumisku vārdu," cita starpā pauž J. Stepaņenko.

Kā ziņots, aizliedzot skolās izmantoto mācību materiālus, kas "negatīvi ietekmē tikumību", vairāki politiskie spēki tikumības vārdā vēlas vērsties pret pedagogu un skolēnu brīvību, šādu viedokli aģentūrai LETA pauda biedrības Papardes zieds vadītājs Rolands Bortaščenoks.

Viņš norādīja, ka šobrīd jau notiek mācību materiālu kontrole, kā arī katrs pedagogs izvēlas, kādus materiālus izdalīt saviem skolēniem. R. Bortaščenoks uzskata, ka jaunu ierobežojumu noteikšana būtu skolotāju profesionālās brīvības kontrolēšana. Tāpat ierobežota tiktu pašu skolnieku brīvība - viņiem būtu liegtas tiesības uzzināt, "kā funkcionē pasaule, kas ir seksuālie procesi, un citas lietas".